Ibland blir det inte som man tänkt sig, men ändå väldigt bra. Jag satt på en turbåt på floden Emajogi i Estland när jag såg i vår chatt att Christer skrev ut en länk där man kunde följa helgens tävling i NEZ Drift. Kul tänkte jag. Jag visste ju om att det var tre deltävlingar i serien, varav en i Sverige och en avslutande på Bikernieki i Riga. Var kan då den tredje tävlingen vara?
Jo den kördes på Kulbilohu i Estland. En bana jag aldrig hört talas om. Undrar hur långt det är dit, tänkte jag medans båten passerade gamla stan i Tartu. En snabbkoll på maps och vips. Banan ligger 27 km från min nuvarande position. Jösses, nu får det bli lite mer drifting på semestern tänkte jag.
Väl framme vid banan som i grunden är en rallycross bana så blev man lite häpen. Det skulle vara 31 meter i höjdskillnader på banan, men jösses vilken bergodalbana. Start i en brant nedförsbacke, initiering i nästa uppförsbacke och sen ett par svepande och mycket doserade svängar. Ruggigt grymt.
Till tävlingen då. Under helgen så kördes det tre klasser, Street, SemiPro Baltic och NEZ Pro. Kvalet i NEZ och Baltic var under lördagen. Vi hade två svenskar på plats men tyvärr så gick de inte vidare till söndagens battles.
Jim Nordqvist hade bekymmer med sin vattenpump under lördagen och fick tyvärr inte till några tillräckligt bra repor i kvalet. Teamet hade utmaningar att få tag i vatten till bilen då det inte fanns rinnande vatten eller el på banan som ligger ute på landsbygden.
Men Jim var ganska nöjd ändå. Säsongen är till för att lära. Banan hade han verkligen sett fram emot att testa. “G-krafterna som blir i kurvorna är grymma, man slits fram och tillbaka i stolen.” Sa han med ett leende medans han hämtade servicebilen.
Fredrik Westring var också på plats, men där strulade en tryckslang i första rundan och tändningen i andra så även han dubbelnollade i kvalet.
Då till att summera de två stegarna som kördes på söndagen. I SemiPro Baltics var det många täta fighter. Klassen såg ut att använda gatdäck, men bilarna var ändå mycket potenta. Många BMW chassin med antingen v6:or eller v8:or med turbo verkade vara melodin för de baltiska driftarna.
Sen finns det alltid några udda avarter som är kul att bevittna. Eller var sägs om en Lada med BMW V8:a och en EVO II kittad Mercedes E190 med en V12:a från en BMW 850?
Ladan som framfördes av Randar Kajo från Estland kom fyra i tävlingen. Han slogs av landsmannen Arti Kannisto.
Finalen blev en tuff batalj mellan ovan nämnda Mercedes och en gul Nissan S13.5. Här drog estländaren Simon Suvemaa det längre strået framför Mercedes föraren Ronalds Saltens från Lettland. Här testade Saltens på banans obefintliga avåkningszoner.
Till NEZ-klassen. Här kan man finna flera namnkunniga förare som vi sett som ordinarie förare i Drift Masters och även som wild cards i flera deltävlingar. Tempot i klassen var klart högre och söndagens battles var överlag mycket tuffa.
I finalen stod Andrius Vasiliauskas och Nikolass “NikNak” Bertans mot varandra. NikNak hade inte kört på denna bana mer en någon enstaka gång innan, men det oerhört begåvande letten tacklade detta med bravur och fick ta topplatsen på pallen denna tävling. För några veckor sedan kom han tvåa i Drift Masters i Riga, så han har verkligen ett grymt tempo i kroppen. Hoppas att vi får se honom som en ordinarie förare i antingen DMEC eller Formula D nästa säsong.
Och som semestertips så kan verkligen staden Tartu rekommenderas om ni skulle ha vägarna förbi nästa år.
Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago