Det hör inte till vanligheterna att en arrangör behöver sätta lapp på luckan när det kommer till tävlande, speciellt inte inom dragracingen. Men en vecka innan finalerna på Kjula Dragway fick arrangören dra i kryckan och stänga anmälan i förtid. Racesuget är uppenbarligen stort så här i slutet på säsongen.
170 team är står redo att köra under Mälardalen Open #8 The Finals som går av stapeln den 18-19 september. Kjula Dragway själva skriver på sociala medier att de nått taket för hur många team de kan ta emot under en tvådagarstävling.
Lite mindre kul för de som väntat in i det sista att anmäla sig, men möjligt att detta leder till att fler anmäler sig i tid och arrangörer slipper sitta och bita på naglarna och vara oroliga om de ska få tillräckligt med tävlande. Detta gäller för alla motorsportarrangörer, ju tidigare man har en indikation på hur många som kommer, desto bättre kan man planera en tävling. En annan aspekt att väga in när det gäller just Kjula är att ett av deras signum är att man ska ha kul när man är där. De satsar helt enkelt på kvalitet före kvantitet i dagsläget. Det är trots allt bara några månader sedan Kjula Dragway 2.0 stod färdigt.
Det är tätt i toppen på de flesta klasser. Förare och team kommer få jobba hårt för att nå hela vägen till pallplats, både under helgens tävling och i sammandraget. Då det är sista racet för många den här säsongen så lär det inte sparas på vare sig lustgas, däck eller kämpaglöd. Upplagt för spektakulära repor i dagarna två med andra ord.
En uppsjö av ekipage av varierande sort kommer stå redo i upline under finalhelgen. Vi hittar allt från sedvanliga Chevys av varierande modeller och utföranden till en Porsche 356 replika. Kollar man vidare i anmälningslistan så ser man att Stock/Super stock klassen gör ett gästspel under helgen. Har man någon gång sett bilar ur den här klassen köra, så vet man vad som väntar. Bakhjulsåkning är lite av en feature när det kommer till dessa bilar.
Blickar man tillbaka och ser till säsongen i helhet så tycker jag nog att arrangörerna Ronnie Palmsäter och Börje Thuman med alla sina medarbetare verkligen lyckats få Kjula att lyfta ännu ett snäpp och att det sakta men säkert börjar gå tillbaka till hur det kunde vara under Kjulas fornstora dagar. Bara det att behöva sätta stopp för fler anmälningar är en indikation på Kjulas popularitet. Vad de har i bakfickan inför nästa säsong får vi återkomma till men jag är fullt övertygad om att det finns planer som får de flesta att lyfta på mungiporna och ge en eller två tummar upp.
Tyvärr så släpps det inte på pandemi restriktionerna innan grindarna öppnar kommande helg. Det resulterar dessvärre i att endast 600 personer per dag får chansen att komma in och se racen på nära håll och uppleva ljudet, dofterna och den positiva atmosfär som finns på Kjula Dragway. Då Kjula inte använder sig av något förköpssystem så är det först till kvarn-principen som gäller.
Motorsportmagasinet finns såklart på plats hela helgen och bevakar tävlingen.
Text: Henrik Lindberg
Foto: Henrik Lindberg