Från och med Monte-Carlo 2024 kommer poängräkningen för WRC se helt annorlunda ut. Man tävlar fortfarande om maximalt 25 poäng per tävling (plus Power Stage) men de delas upp i två högar, kan man säga. Allt för att göra tävlingarna spännande ända in under söndagens målportal. Detta framkom när årets reglemente presenterades av FIA härom veckan.
Ändringarna gäller endast för huvudklassen Rally1 och kampen om världsmästartiteln för förare/co-driver samt konstruktörerna. Nu kommer ekipagen få poäng utifrån ställningen efter lördagens sista etapp. Ledaren får då 18 poäng, tvåan 15, trean 13, fyran 10 sedan 8, 6, 4, 3, 2 och 1 till den som ligger tia.
Under söndagen kan man säga att tävlingen startar om, och man tampas om ytterligare sju poäng till totalvinnaren av dagens etapper. Tvåan får 6 och sedan fallande till den som kommer sjua.
Inga poäng före målgång
Förutsättningen är att man måste nå söndagens slutmål för att få lördagens poäng. Blir man tvungen att bryta under söndagen blir det inga poäng oavsett hur det såg ut under lördagen. De flyttas ned till nästa i turordningen.
Power Stage
På sista sträckan delas som tidigare ut fem extrapoäng till den snabbaste, och fallande till en poäng till femman. Detta gäller oavsett klass. Så precis som tidigare är alltså maxutdelningen för en tävlingshelg 30 poäng. På det här viset kommer kampen om poäng rasa ända in i kaklet.
Den separata Power Stage-poängen för Rally2/WRC2, där den snabbaste tidigare fått 3 extrapoäng, tas bort. De får dock vara med och slåss om topp fem-placeringarna och de poängen med Rally1-bilarna.
Text: Rallysweden.se
Bild: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool