Det har, som ni alla har hört, pratats en hel del om ett nytt reglemente för däck både till SM och RM, men nu ser det ut att äntligen vara klart.
Ett luddigt 2024
2024 var reglementet lite luddigt med enbart en fastslagen bredd och där man till synes helt glömt att ta med treadwaren. Ett beslut som resulterade i ett blandat bemötande och i ordentligt höga däckkostnader om man skulle hänga med i toppen. Även för RM tycktes däckreglerna vara lite luddiga och vi hittade bilar med allt från vanliga gatdäck till “R-däck” på startlinjen.
Grundtanken med de nya däckreglerna är primärt att försöka hålla kostnaderna nere för de tävlande men även att försöka få mer jämlika förutsättningar på banan. Det vi fick se i år hoppas jag att vi ska slippa i framtiden med stora skillnader i grepp och ojämna battles. (Om det nu sedan hängde på däck eller andra faktorer ska jag låta vara osagt.) Den viktiga frågan man ställer sig är, hur stor skillnad kommer det att göra rent prismässigt på en säsong jämfört mot tex ett enhetsdäck för hela serien med de nya reglerna?
Bättre med enhetsdäck?
Om vi sedan ska ha ett enhetsdäck eller inte råder det kraftigt delade meningar om. I RM kanske det mer vore lämpligt med enhetsdäck än i SM. Förarna i RM ska på sikt upp till SM och förarna i SM ska så småningom ut i Europa och där gäller helt andra regler. Kommer de nya reglerna att göra mer skada än nytta för de som är på väg till högre serier? Fördelarna med ett enhetsdäck är att bla kunna få ner kostnaderna med gemensamma större inköp, men nackdelarna är bla de som redan idag har bra avtal med andra leverantörer och risken att bli “låst” med ett däck som inte passar bilens egenskaper eller förarens körstil.
Hur fungerar det?
Som det är tänkt att de nya reglerna ska fungera så finns det en lista över ett antal godkända däck. Saknar man idag något däck på listan kan både team och leverantörer maila in info om däcken till utskottet och följer däcket de satta reglerna så läggs dessa till i listan.
Det nya systemet innebär, för SM en max bredd på 265 mm och en TW mellan 180-360, och för RM gäller max 235 mm och en min TW på 280. Under säsongen så kommer det att genomföras ett antal stickprover med shoremätare/durometer för att säkerställa att ingen kör med “fulmärkta” däck.
Några frågor kvarstår
Några frågor man ställer sig är hur garanteras att tex TW180 från tillverkare A är samma TW 180 som hos tillverkare B,C,D osv. Genomförs stickproverna på nya eller skrubbare däck och under vilken temperatur? Hur säkerställer man att 265 mm är 265 mm när det kan diffa ganska ordentligt mellan olika tillverkare. Hur ställer man sig till en förare som köpt 200 däck märkta 265 som senare visar sig vara bredare?
Varför inte viktklassad bredd?
I tex FD kör man med viktklasser för olika däckbredder för att kunna utjämna fältet mellan bilarna. Är det kanske nästa steg att ta med tanke på att det kan diffa flera hundra kilo mellan bilar och med ett viktbaserat system kanske vi skulle få en tightare drifting?
Vad tycker ni som förare om det nya reglerna?
Skicka gärna ett mail med era åsikter till oss.
För RM/JSM gäller max 235mm bredd och däck enligt listan nedan (min. Tw 280).
Tillverkare | Treadwear | Modell |
Hifly | HF 805 | |
Minerva | F205 | |
Linglong | SportMaster | |
Greenmax | ||
Rotalla | Setula | |
Sailun | Atrezzo ZSR | |
Atrezzo ZSR 2 | ||
Triangle | EffeXsport TH202 | |
Westlake | SA37 |
För SM gäller max 265mm bredd och däck enligt lista nedan (Tw mellan 180-360).
Tillverkare | Treadwear | Modell |
Accelera | 200 | 651 Sport |
Extreme Performance Tyres | 220 | VR1 V2 |
220 | VR1 S2 | |
220 | VRC S3 | |
Federal | 200 | 595 RS-R |
RS-RR | ||
Goodride | 240 | Sport RS |
Kenda | 200 | KR20A Kaiser |
200 | Vezda UHP Max | |
Linglong | 200 | Flash Hero |
Sailun | 180 | Atrezzo Sport R01 |
Tri-Ace | 200 | Racing King |
Valino | 300 | Pergea 08C |
360 | Ebisu Matsuri | |
360 | Greeva 08D | |
Vitour | 200 | Tempesta Enzo |
Westlake | 240 | Sport RS |
Zeknova | 240 | Supersport RS |
240 | JR500 | |
Zenew | 200 | Deriva 2 |
Zestino | 280 | Acrova 07A |
Gripmax Puregrip | 200 | RS Z-1 |
Text & Bild: Robban Strandberg