Josef Newgarden kammade hem sin andra raka seger för året på gatorna i Long Beach efter en intensiv fight med Romain Grosjean och Alex Palou.
Efter att ha startat som tvåa låg Newgarden bakom den kvalsnabbe Colton Herta, tätt bakom jagade Alex Palou, Felix Rosenqvist, Romain Grosjean, Alexander Rossi, Will Power och Marcus Ericsson.
Felix hade länge en het fight med Alexander Rossi som slutade med en hopstötning mellan de båda när Rossi smet förbi Felix efter att Felix röda däck hade gjort sitt, han tappade ordentligt med fart och rasade till en 11e plats innan han gick in för sitt 1a däckbyte och kom ut som 22a. Ute på banan hade Ericsson tagit upp jakten och hade en het fight med Rossi om 4e plats.
Efter det första depåstoppet låg Palou, som gick in lite tidigare än de övriga, i ledning före Newgarden och Herta med Marcus på en 4e plats. Herta tappade 2 platser pga ett struligt depåstopp och över teamradion hörde man hur frustrationen börja växa.
Under det kommande varven växte Hertas frustration och på varv 56 skedde det oundvikliga och Herta överkörde bilen och satte den i muren i kurva 9. Newgarden dök in i depån och kom ut med nya däck ett varv före Palou och Ericsson.
Tävlingens kanske hetaste fight bjöds när Newgarden, på nya men kalla däck, kom ut ur depån precis framför Palou, på varma men slitna däck. Ingen ville ge sig men Newgarden lyckades hålla Palou bakom sig och när han äntligen fått lite värme i däcken så han kunde börja dra ifrån, beslutade Takuma Sato sig för att göra som Sato alltid gör och körde in i Simon Pagenaud som till slut hamnade uppe i en blomrabatt i fontänkurvan.
Vid återstarten efter den långa gulflaggan låg Newgarden i täten följd av Palou, Ericsson, Grosjean och Will Power på en 5e plats. På läktarna och hemma i TV-soffan klättrade alla Ericssons fans på väggarna med hopp om en pallplats men i kurva 4 slocknade hoppet när Marcus gick lite för hårt på gasen, gled ut från idealspåret och slog i vänster bakhjul i muren och hans dag och hopp om en seger var över.
De sista 16 varven blev en intensiv strid mellan Newgarden, Palou och Grosjean. Grosjean fick en bra slipstream på Palou ut ur hårnålen och lyckades ta sig förbi på väg in i kurva 1 upp till en 2aplats. han började genast sätta pressen på Newgarden och hade ett par riktigt bra tillfällen att passera men när Grosjeans P2P tog slut lyckades han aldrig riktigt täppa luckan fram till Newgarden.
Med bara 10 varv återstående, satte Jimmy Johnson bilen i däckbarriären och tog även med sig David Malukas som aldrig hade en chans att undvika olyckan. Vid omstarten skapade Newgarden och Grosjean en liten lucka ner till Paou, Grosjean gjorde ett försök in i kurva 1 men Newgarden lyckades försvara spåret och använde sedan de sista av sina P2P för att skapa en minimal lucka till Grosjean. Tyvärr så fick vi aldrig se den heta strid vi hade hoppats på när Sato med bara ett varv kvar av loppet, gjorde ännu en Sato och parkerade i däckbarriären i kurva 8. Loppet gick i mål under gulflagg med Newgarden som segrare, Grosjean på en 2a och Palou på en 3eplats. Felix lyckades köra upp sig från sin katastrofalt dåliga början av loppet och slutade på en 11e plats.
I stort gjorde de båda svenskarna det man vid det här laget börjat förvänta sig. Felix kvalar bra men har inte riktigt den bil han förtjänar och teamet har en lång väg kvar innan dom har fått ordning på både strategier och däckproblem. Marcus har i år blivit bättre i kval och har lyft sig till en nivå som gör att vi helt enkelt förväntar oss att se han i toppstriden bara han kan undvika misstag som det han gjorde i helgens lopp. Nu återstår en 3 veckors “vila” fram till den 1a maj och Grand Prix of Alabama.
Top 5:
1 Josef Newgarden
2 Romain Grosjean
3 Alex Palou
4 Will Power
5 Pato O’Ward
11 Felix Rosenqvist
22 Marcus Ericsson.
Text: Robban Strandberg
Bild: Penske Entertainment: Chris Jones, Chris Owens, Joe Skibinski