3 C
Sundsvall
tisdag, oktober 22, 2024

Diana Blomquist – gör RM-debut i år.

I Svenska Bilsportförbundets monter på Elmia i år stod en riktigt klassisk driftingbil, en Rocket Bunny försedd Nissan S13 med schysst livery, vilken drog många besökares blickar till sig. Föraren till denna bil är Diana Blomquist från Linghem, en av tjejerna i årets RM-serie.

Diana har spenderat de senaste sju åren på olika driftingbanor, mestadels Mantorp Park som är den geografiskt närmsta banan och Dianas medlemsklubbs högsäte. Hon kör för Mk5100, vilka är oerhört starkt representerade i årets mästerskapsstartfält. Även om Mantorp har varit mest frekvent besökt så har hon även testat på banor flera andra banor, exempelvis Strängnäs.

Fjolårssäsongen testade Diana på att köra hela Powerdrift serien för att skaffa sig körtid i tävlingssammanhang. Ett lärorikt år där samtliga deltävlingar besöktes och en åttonde plats i serien säkrades. I Powerdrift var avstånden mellan bilarna något större än vad de kommer vara denna säsongen vilket är lämpligt då det är en instegsklass i tävlingsdriftingen. Till årets RM-säsong kommer hon erfarenhet från Lunda, där hon tävlade i just Powerdrift.

”Det var en rolig bana och första deltävlingen där bilen var med på noterna och sprutet inte strulade”, berättar Diana.

Nu i år tar hon som sagt tagit det naturliga steget upp och in i RM-serien. Diana ser fram emot att få köra mer twin-körning och utmana de övriga i startfältet. Hennes team heter Drift Family. Både sambon Micke och sonen har varit väldigt delaktiga till att Diana är där hon är idag.

Bilen hon kommer till start med är en fullfjädrad driftingbil förpackad i ett klassiskt skal. En Nissan S13 med Rocket Bunny V2 kit. Under huven sitter en 2JZ med 800hk där kraften går via en GForce Dogbox och en 350Z diff kopplad till en FAT bakvagn.

Detta är en riktigt stabil och konkurrenskraftig bil som definitivt håller en god nivå i det tuffa startfältet.

Målsättningen för året är att lära sig mer kring tävlingsdriftingens former och ha kul. Vid sidan av RM-serien planeras ett antal frikörningar för att få sätestid i bilen. Då framför allt på Mantorp Park och MK5100s evenemang.

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Dennis Flink

Följ oss gärna

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,801FansGilla
1,502FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna