16 C
Sundsvall
söndag, september 8, 2024

Drift Masters Championship Deltävling 5 – en tävling där allt hände

Då är det dags att summera den femte deltävlingen i DMEC. Denna deltävling avgörs på Rabocsiring i Ungern. Senast serien besökte anläggningen var 2018. Inför deltävlingen den här säsongen har det funnits en del tvivel på om banan skulle lämpa sig för hur sporten utvecklats under dessa år, men både förare och bilarna anpassades för banan och deltävlingen blev en riktigt fröjd att följa.

Ställningen i mästerskapet var oerhört tajt inför den femte deltävlingen. Det skiljde endast fyra poäng mellan James Deane, Lauri Heinonen, and Duane McKeever så allt kunde hända.

Arkivbild

Från det ungerska kvalet ser vi båda våra svenska förare plocka ihop 88 poäng vilket ger dem var sin biljett in i lördagens top 32. Bäst i kvalet är Piotr Wiecek på 97,5 poäng. Han följs av Jakub “Kuba” Przygonski med endast 0,5 poängs skillnad. De efterföljande platserna bemannas av James Deane och vildkortet Kalle Rovanperä, som tagit en semestersväng mellan deltävlingarna i WRC.

Arkivbild

För att skapa lite extra krydda till kvalet körs en “qualifying showdown” i DMEC denna säsong, där de fyra topplatserna fördelas i en top4-stege med battles. Detta gör det möjligt för kvalfyran att avancera till att bli “kvaletta” in i top32 stegen och vice versa.

I denna tävling blev det ingen förändring mot kvalet utan top 4 in i lördagens stege blir:
1. Piotr Wiecek
2. Jakub Przygonski
3. James Deane
4. Kalle Rovanperä

Top 32 blir en mycket händelserik tillställning. Duane McKeever slår sönder sin kardan och James Deane kränger av en drivrem på grund av att en gummibit slungas in i motorrummet. Ettan och trean i mästerskapet inför denna deltävling är utslagna direkt och tar med sig en skral poängskörd till serietabellen. Detta öppnar upp det för Lauri Heinonen och även Conor Shanahan som haft en oerhört bråkig säsong men som fått ett bra momentum de senaste deltävlingarna.

Arkivbild

En av top32:s absolut häftigaste battles är mellan norrmännen Örjan Nilsen och Tor Arne Kvia. Örjan öppnar mycket starkt men Kvia kliver upp att par steg och gör en chase som hör hemma i finalen i tävlingen. Fantastiskt bra kört. Här faller då också Örjan ut ur tävlingen. Han var femteplacerad i serien inför tävlingen i Ungern.

Pontus Hartman möter den stabile Pawel Kropulinski. Pontus har tyvärr inte tillräcklig proximity i sin chase och Pawel går segrande ur striden. Joakim Andersson får möta Juha Rintanen. Här drar den erfarne finländaren det längsta strået.

Top 16 skulle avgöras efter mörkrets intåg. Vad innebär detta då för förarna? Jo, banan är kallare än vad den varit under dagen, vilket ger förändrat fäste. Strålkastarljuset runt banan kommer ge förarna sämre sikt, vilket ställer till det med avståndsbedömningen. Svåra förhållanden på en tuff bana men det är inget som skrämmer de sexton kvarvarande förarna som alla har kapacitet att ta sig hela vägen till finalen vilket borgar för tuffa battles hela vägen.

Arkivbild

Jack Shanahan och Piotr Wiecek är det första paret ut och vilka battles de bjuder på. Båda förarna gör felfria leadrundor och följer upp med oerhört tajta chaserundor. Bedömarna kan inte avgöra detta så det leder till en one more time. Finns det mer att hämta hos förarna utan att begå några misstag?

En battle som är oerhört avgörande för mästerskapet är mellan Lauri Heinonen och landsmannen Juha Rintanen. Den högre kvalade finnen Lauri går ut med en snabb lead som Juha försöker hänga på men ett misstag från Juha ger honom en enkelbiljett in i däckmuren.

När kvällen kommer så brukar vinden lugna ner sig, även så denna kväll i Ungern. Detta är inte optimalt för en sport där kraftig rökutveckling är en given byggsten. Sikten blir succesivt sämre och riskerna att göra felbedömningar ökar ju längre in i stegen förarna kommer.

Nu dags för one-more-timen mellan Piotr och Jack. Piotr laddar oerhört i sin lead vilket ger en djup linje in i första zonen. Där är inte fästet alls lika bra som i spåret. Detta leder till att muren bekantar sig med Mk5:ans bakända. Ett klart poängavdrag. Vid de ombytta rollerna så kastar Piotr bort allt konsekvenstänk och klistrar sig fast vid Jacks bil. En galen chase men det räcker inte för att avancera i tävlingen.

Arkivbild

De två Red Bull förarna Jakub och Conor möts. Jakub har kört stabilt under hela helgen och har vind under vingarna som kan ta honom långt i stegen. Conor känner att han kan avancera i mästerskapet då flera av förarna framför honom är utslagna, så båda förarna har mycket att vinna och laddar stenhårt. Två rundor med grymma transistions på rätt sida gränsen. Bedömarna har mycket att beakta och beslutet blev till slut att de inte kunde avgöra, även detta blir en OMT.

Mellan Adam Zalewski och Conor Falvey blir det rörigt i starten. Zalewski står för länge på startlinjen med grönt ljus vilket förvirrar Falvey som står kvar på linjen medans Zalewski kör sin runda. I reglerna står det att man som mest får stå stilla två sekunder efter att lampan blivit grön vilket Zalwski överskred. När han får reda på att han ska byta däck och köra om sin runda blir märkbart upprörd. Lite konstigt då han fick en gratis träningsrunda på det aktuella fästet. Falvey var lugn i det hela när hetsen lagt sig och han insett att han inte gjort något misstag. Klart nervigt för en 16 årig kille.

I one more time:n mellan Conor och Jakub är nerverna på utsidan av overallerna. Conor har mycket att vinna och den stabile och mycket meriterade polacken Jakub vill visa att han hör hemma i toppen. Hur mycket karosspaneler skulle bytas? Första halvan är mycket snygg. Oerhört snyggt körning av båda förarna.

Till och med Conors bil är nervös då den uppvisar hög vattentemperatur efter rundan. Det sliter väldigt mycket på materialet i denna sport. Båda förarna laddar hårt i det efterföljande battlet. Här missbedömer Jakub sin position mot Conor och de krokar ihop. Den lilla träffen slår av styrarmen på Jakubs GR86 och han är ute ur tävlingen. Den annars så lugne Jakub visar denna tävling att han har en grym aggression om det behövs.

Sist ut i top16 är omkörningen mellan Adam Zalewski och Conor Falvey. Rookiens chase är mycket vass men ska detta räcka för att gå vidare till top8? Ombytta roller och Zalewski är mycket aggressiv, detta leder till att han överroterar och den sextonåriga irländaren går mot sitt bästa resultat i karriären.

Arkivbild

I top 8 börjar Jack Shanahan och Lauri Heinonen. Här lägger Lauri en perfekt lead och kör helt enkelt ifrån Jack, som använder alla sina trick för att nå honom. I de ombytta rollerna så var Lauris chase bättre och detta gav honom en plats i top4.

Arkivbild – fjärdeplacerade Kevin Piskolty

Nästa förare till top4 är Kevin Piskolty. Den känslosamma ungraren som förra gången DMEC var på besök på den här banan, stod och tittade på och bestämde sig för att köra drifting. Nu är han säkrat sitt bästa resultat i DMEC-karriären.

I Conors Shanahans battle mot Pawel Korpulinski gick det inte att särskilja dem och det blev ytterligare en OMT. Något som Conor inte direkt var glad över. Conors bil börjar alla redan nu sjunga på sista versen efter all misshandel och den bygger mycket värme. Tydligen så har topplockspackningen gett upp men teamat gör vad de kan för att temporärt fixa detta och de riskerar allt i sin OMT för att säkra poäng till tabellen.

Mellan Tor Arne Kvia och Conor Falvey är det grymt tajt. Oerhört mogen körning av Falvey i sin chase men Kvia gav svar på tal, rejält. Här syns att irländaren inte har rutinen som de andra. Han gör några små misstag i sin lead och Kvia sitter fast som en slickat frimärke på hans bil. Tor Arne går mot säsongens bästa och sitt bästa resultat.

Arkivbild

Med ett öppet mästerskap riskerar Conor sin motor i sin OMT mot Korpulinski. Kommer bilen hålla i dessa två rundor? Båda förarna gör det de ska. När Pawel kommer in till startplattan så är hans bil blöt. Conor har tryckt ut sitt kylvatten över Pawels bil och banan. Detta leder till att Conor blir diskad på grund av att bilen inte bedöms som säker. Beslutet tas av banchefen och inte bedömarna. Detta är en ganska unik händelse i serien.

I top4 möter aggressiviteten och galenskapen Kvia, stabiliteten Korpulinski. Kvia har inte varit i någon final i DMEC innan och Pawel var i final i Ferropolis 2022. Mycket på spel, dock inte om topplatserna i tabellen utan om äran. Båda gör ett par perfekt tajmade repor, precis så som bedömarna vill. Med en liten marginal tar sig Kvia till sin första final i DMEC. Rådet han fick innan tävling från sin flickvän att köra på 90% tycks vara ett vinnande koncept.

Arkivbild

Med tekniska problem i växellådan så kan inte Kevin Piskolty hänga på Pawel i slaget om tredjeplatsen. Detta ger Pawel Korpulinski sin andra raka tredjeplats i serien.

Norge eller Finland? Vilket land ska stå överst på pallen? Ska Lauri ta sin andra förstaplats? Båda förarna litar till 100% på varandra och finalen blev galet tajt. Vinsten går till Lauri men Kvia är märkbart nöjd med andraplatsen som är hans bästa placering i DMEC.

Arkivbild

Detta skapar en intressant tabell inför finalen i Warszawa. Lauri har kopplat greppet med ett bra poängövertag men inget är klart. Conor tar ett rejält kliv uppåt och kan utmana om pallplatserna i mästerskapet.

Topp 5:
1. Lauri Heinonen 387
2. James Deane 312
3. Duane McKeever 300
4. Conor Shanahan 245
5. Pawel Korpulinski 233

Arkivbild

Det kommer bli en tuff tävling på PGE Narodowy Stadion i centrala Warszawa, Polen om några veckor. Inför närmare 60 000 besökare kommer en förare stå som segrare i Drift Master European Championship. Vem tror ni det blir?

Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,796FansGilla
1,497FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna