Då var det dags att sparka igång säsongen eller åtminstone tjuvstarta den lite. I sedvanlig ordning bjöd Mantorp Park in till ett försäsongstest för de i serien anmälda förarna. Ett tjugotal team hade tagit sig till ett aningens kylslaget och fuktigt Mantorp Park.
En som inte hade någon rattrost i bilen var Filip Josefsson. Hans team kom med en helt nybyggd Boss S14 till testet. Inte ens leveransfärgen på bromsskivorna hade skrapats bort när de lastade av bilen, så någon rost fanns det definitivt inte här.
Ett solitt bygge med 2jz, quick change och de sedvanliga attiraljerna som vi nu gjort oss bekanta med inom sporten. Kvar från den gamla E36:an är endast växellådan. Till Elmia kommer bilens kostym se väldigt annorlunda ut, så håll utkik.
Förarna fick nöta på under dagen. De kunde antingen välja den korta banan med Parisern som fokusområde eller sladdgården. Det ihållande regnet gjorde att det riktiga laddet inte kunde ges, men det gavs dock möjlighet till mycket sätestid.
Alexander Boström kunde knappt ta sig ur bilen efter en ordentlig stint på banan. En bra uppladdning där det kunde tränas under en längre tid utan att behöva oroa sig för däckslitaget utan snarare tankmätarens position.
Många förare som vi sett inom SM och RM har inför året steppat upp sina byggen. Kevin Brunberg har till exempel installerat ett kevlar skåp på sin blåa 745:a. Detta har Jonas Franzén hjälpt honom med. Jonas hade också hunnit gjuta upp en hel del kolfiberpaneler till sin Rx8:a.
Då årets serie är ett skandinaviskt mästerskap stiftade vi bekantskap med några danska och norska förare som var på plats för att bekanta sig med banan och göra förarintervjuer. Nytt för i år i serien är att nu är det engelska som gäller som språk i kommunikationen. En liten utmaning för en del, men ett lämpligt steg att ta för deltagarna.
Christian Christensen var på plats med sin mintgröna S14. Ett mycket ilsket motorljud ackompanjerat med ALS-smatter noterade vi från sidan av banan. Christian har valt ett lite annorlunda motorkoncept i sitt chassie. En 2,5 liters femcylindrig Audi-motor från en S3:a. Med 720hk på hjulen så saknades definitivt inte effekten.
Christian ser fram emot att mäta sig med de bästa förarna inom Skandinavien. Serien var det absolut bästa alternativet för dem då det inte finns så mycket tävlingsdrifting i Danmark.
Det andra danska teamet på plats var Sören Melin Nielsen med sin orangea S13. Här hade teamet satsat på en ny växellåda inför säsongen. Även de taggade för att mäta sig med de andra förarna i serien.
Det enda norska teamet på plats var Vonka Racing med bröderna Ludwig och Max. Endast Max hade med sig sin bil då logistiken blev alltför krånglig att få med båda bilarna. Från ett snöigt Oslo hade de tagit med sig en röd S15 med 2jz. Ludwig har en liknande bil men med Ls3 V8:a. Max har trotts sin låga ålder sju års körerfarenhet och Ludwig är en av startfältets yngsta förare. Ett taggat team som vill prestera på topp.
Vi möttes av ett mycket sammansvetsat team med mycket kunskap. Mycket fokus har lagts på detaljer i byggnationen av bilarna för att få dem att bli tillförlitliga. För Max så var det första gången han körde på Mantorp Park och han tyckte att det var synd med blötan. Han hade gärna testat Parisern på full mutter.
Förarnas positiva inställning till säsongen återfinns verkligen också hos arrangören. Vi pratade med flera personer som alla utstrålade energi och glöd. Här ska det göras sitt yttersta för att leverera en riktigt actionladdad tävlingssäsong med start på Elmia i påskhelgen.
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink