Vackert väder, fullt med folk och massor av körning, så kan man summera dag två på RallyXtream weekend. Förarna från de många olika nationerna kämpade tappert om pallplatserna i de olika klasserna.
Under dagen avgjordes deltävling två i RallyX Nordics olika klasser. Största startfältet sågs i CrossCar-klassen med sina cirka 30 startande. Under eftermiddagens finaler var bataljerna tuffa på den 1485 meter långa banan. Ellias Svensson drog det längsta strået och fick stå överst på pallen följd av Joonatan Ylilammi från Finland och Lucas Orav från Estland.
I juniorernas CrossCar klass var Olliver Tveiten Sollie snabbast. I denna klass får man börja köra från att man är 12 år gammal tills dess att man blir 16. Bilarna är utrustade med 600cc motorer som är varvtalsbegränsade för att skapa jämna förutsättningar. Det finns även begränsningar i utväxling, fjädring och däcksval. Med ganska lätta medel kan man uppgradera chassiet för att passa i den större seniorklassen.
Vinnaren i Open 2wd blev Simon Tiger med sin grymma BMW E30 M3 med turbomatad wankel. Här var det utomordentligt tajt körning med en del närkontakter. De nio startande kämpade på under dagen.
Enhetsklassen SuperCars Light lockade elva startande i sina Fiesta-inspirerade enhetsbilar. De mittmotor försedda fyrhjulsdrivna bilarna var mycket kvicka runt banan. Snabbast av dem alla var Lucas Andersson
Snabbaste klassen var Supercars. Här var det Johan Kristoffersson som var överlägsen under dagen i sin VW Polo. Det var riktigt häftigt att se hur väl Johan framförde bilen. Följde honom i resultaten var teamkamraten Ole Christian Veiby.
SXS Nordic körde deltävling fyra idag med fyra sträckor i utkanten av Tierps område, där den ena var delar av rallycrossprint-sträckan med mycket asfalt. Rallyveteranen Emil Bergkvist och Oskar Andersson var snabbast i startfältet.
Nu till top8:an i driftingtävlingen. Förarna fick stora möjligheter att träna under dagen och flera passade på att träna twin inför den kommande stegen. Banan har succesivt blivit snabbare, både pga. solens värme och det pålagda gummilagret.
Lars Schödén sa att han gärna hade haft en större bana men platsen i depån räckte inte till för att få plats med alla team. Banan skulle dock visa sig vara utmanande men ändock fungerande för twin battles.
De åtta förarna möttes. Här visade det sig att det klart var stora skillnader mellan erfarenheterna av battleskörning. Vissa hade inte kört twin i tävlingssammanhang innan och vissa har varit wild cards i DMEC.
Det var rena battles i top8 förutom för Kevin Brunbergs del. I sin chase mot Gunnar Jämting så gled han i muren och skåpet fick sig en törn. Därmed var Kevins dag över.
I slaget om tredjeplatsen stod Michel Hamwy och Gunnar Jämting. Ett misstag där Hamwy rätade upp bilen fällde det avgörande slaget och han fick en fjärdeplats i tävlingen. På tredje plats stod Gunnar med sin blåa S14.
Finalen mellan Robin Bryngelsson och Mikael Johansson blev en bra uppgörelse. Det var tydligt att Mikael inte skulle ta några fångar idag och visade helt klart vem som var vassast. Robin kämpade på bra med snygga repor, men han hade inte samma tempo och proximity som Mikael.
Mikael tar en lugnare säsong utan något tävlande i en hel serie. Året kommer gå ut på att ha kul och köra de event som teamet tycker känns bra.
Därmed vara RallyXtream Weekend avslutad. Ett kul event med många intressanta grenar. Vi får hoppas att driftingsporten fick några nya följare i och med detta.
Text: Mattias Laago
Foto: Robban Strandberg, Henrik Andersson