-4 C
Sundsvall
torsdag, november 21, 2024

Jimmy Eriksson historisk första segrare av elektriska STCC i Göteborg

Jimmy Eriksson skrev in sig i historieböckerna som den första segraren i mästerskapets nya elektrifierade era efter att Robert Dahlgren, som korsade mållinjen först, diskvalificerades.

Jimmy Eriksson, Brink Motorsport

Det var även världspremiär för Head 2 Head-formatet på stadsbanan mellan Ullevi och Scandinavium i hjärtat av Göteborg när STCC blev först i världen som elektrifierat nationellt touring car-mästerskap.

– Det är fantastiskt kul att ta hem segern, även om det kanske inte blev på det sättet man önskar. Men jag tar en seger alla dagar i veckan. Robert har kört jättebra hela dagen, så det är tråkigt för honom. Alla heaten idag har känns bra, lugnt och städat och jag har kunnat ta mig vidare utan större problem, säger Jimmy Eriksson.

CUPRA Sweden – PWR föraren Robert Dahlgren vann finalheaten på banan över Jimmy Eriksson med bara 59 tusendelars marginal.

Men glädjen var kortvarig för Dahlgren som blev utesluten ur final och semifinal efter en teknisk kontroll som visade på en felaktigt monterad bärarm.

– Det enda jag kan säga kring det här är att jag är ledsen för hela teamet att det här har inträffat. Tyvärr är det den mänskliga faktorn som har spelat in i det här fallet. Nu vill jag fokusera på morgondagen, säger Robert Dahlgren.

Robert Dahlgren, CUPRA Sweden – PWR

Robert Dahlgren tappar därmed ner till fjärde plats i den första av två tävlingar i Göteborg.

– Vid återmontering av bärarmarna bak blev de ditsatta i fel position. Det finns tre olika positioner att sätta bärarmarna i, och det är bestämt att vi bara ska få sätta den i det mittersta. Vi har satt dem i den nedre positionen. Det var självklart fel, och vi accepterar detta. Det är rent slarv från vår sida. Missar görs, men vi gör det som ett team, och tyvärr drabbade det Robert denna gången, säger Marcus Ekström, teamchef för CUPRA Sweden – PWR.

Brink Motorsport tog därmed en dubbelseger i ett regnigt Göteborg med Mikael Karlsson, som gjorde comeback i STCC efter tre år i andra serier. Karlskogaföraren var med i toppen hela dagen och slutar tvåa bakom teamkollegan.

– Det känns bra. Allt detta kom snabbt på eftersom det inte var längesen Tobias Brink ringde och frågade om jag ville köra. Vi måste försöka hitta lite mer fart inför morgondagen, så vi får gnugga geniknölarna och se om vi hittar nåt, säger Mikael Karlsson.

Ola Nilsson, Exion Racing

Ola Nilsson tar tredjeplatsen för Exion Racing i en Volkswagen ID3. Den regerande Porsche Carrera Cup Scandinavia-mästaren var den första att skriva in sig i historieböckerna under helgen genom att vara snabbast i kvalet och plockade hem fem SM-poäng.

Först att sätta en av de nya helelektriska STCC-bilarna i muren på den 625 meter långa Göteborgsbanan var Axel Bengtsson. CUPRA Born-föraren slog i höger fram i sin kvartsfinal mot Ola Nilsson och fick bryta.

Den flerfaldige Europamästaren i rallycross, Anton Marklund, slutade sin STCC-debut som femma före Tobias Brink. Calle Bergman (BMW) och Axel Bengtsson (Cupra) rundade av topp åtta.

Imorgon avgörs den andra deltävlingen av STCC 2024 i Göteborg. Dagen startar 09:00 med test och efterföljande kval, åttondel, kvarts, semi och slutligen final 16:30.

Text: STCC
Foto: Anders Helgesson, STCC

Följ oss gärna

1,803FansGilla
1,504FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,803FansGilla
1,504FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna