När man förr besökte driftingeventen på banan i Hultsfred, såg man ofta en vilt sladdandes Volvo 240. Det var Mattias Karlsson som rattade denna. Han har alltid trivts bakom ratten och gillar att sladda med sin utvecklade artonårsbil.
”Jag har alltid gillat att sladda. Det har blivit mycket på grusvägar och på vintern. Det ska vara flyt i körningen och mycket show.” Berättar Mattias när vi träffar honom i Gatebils monter på Elmia.
Även om han gillar att sladda och kommer från ett landskap med stark tradition inom rallysporten så vill han hellre satsa på drifting. Att köra på tid är inte hans grej och i år kliver han in i RM-serien.
Bilen han kommer till start med är en utveckling av hans artonårsbil. En Volvo 240 med Mercedes sexa med turbo. Bilen är helt nyrenoverad från grunden. Nylackad och alla skruvar är utbytta. Ett riktigt gediget arbete har lagts ner på bilen inför säsongen. Även om chassiet har några år på nacken så kommer det ändå vara klart konkurranskraftigt.
Det mesta är egenbyggt på bilen, förutom framvagnen som kommer från TXR. En bolt on lösning med goda justeringsmöjligheter. Chassiet känns bra enligt Mattias, som passade på att köra några repor på Påskbrännet på Elmia för att få lite träningstid i bilen.
Just träningstillfällen är något som Mattias saknar inför säsongen. Det är generellt svårt att få till. Närmaste banan är Mantorp Park, vilket är klart längre än gamla hemmabanan Hultsfred.
”Men man får inte ge upp för det, utan det är bara att kämpa på” säger Mattias.
Mattias har ingen erfarenhet av tävlingsdrifting i twinformat, så han siktar på att få till några frikörningar innan säsongens första deltävling på Mittsverigebanan i slutet av maj. Målet är att hitta duktiga förare att ”sparra” med, lära sig var fronten på bilen är, hur nära man kan vara och hur aggressiv man bör vara. Mycket fokus kommer vara på att träna chase.
Första deltävlingen på Mittsverige banan är något han ser fram emot. Detta är den enda banan han har någon form av bekantskap med. Han var med på förra årets SM, men som mekaniker och banan såg då spännande och utmanande ut.
”Det är inte bara en parkeringsplats att sladda på utan en riktig bana med nivåskillnader. Det blir svårare men också roligare.” berättar Mattias.
Målet med säsongen är att köra så bra som han kan och lära sig så mycket som möjligt av de duktiga förarna i serien.
”Vem vet, det kan ju bli en pallplats” avslutar Mattias.
Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Dennis Flink