-0 C
Sundsvall
onsdag, oktober 16, 2024

Newgarden vinner i Mid-Ohio.

Äntligen är segertorkan slut för Team Penske när Josef Newgarden tog sin 1a seger för året. 

Newgarden ledde alla utom en handfull varv vid Mid-Ohio på väg mot sin och Team Penske’s första seger sedan Newgardens seger i säsongsfinalen 2020 i St. Petersburg. 

“I början av varje stint kände jag att jag hade allt under kontroll.” Säger Newgarden ”Teamet har som vanligt gjort ett fantastiskt jobb”. 

Newgarden startade från Pole bredvid Colton Herta och framför Marcus Ericsson och Will Power. In i första kurvan ser det till en början ut som att Marcus riskerar att hamna i kläm mellan Scott Dixon och Will Power men Marcus lyckas bromsa sig förbi de båda och behåller sin 3e plats ut ur kurvan. 

Längre bak i startfältet går det däremot inte fullt så bra, James Hinchcliffe störtdyker på insidan av Ryan Hunter-Rey och de båda snurrar av banan. I kaoset som följer blir Felix Tyvärr påkörd bakifrån av Romain Grosjean som inte hinner sänka farten och Felix blir stående kvar på banan med bilen pekande i fel riktning. Felix bli får skador i bakvagnen och han tvingas in i depån och hamnar till slut på en 23e plats 2 varv efter Newgarden.

Vid omstarten höll Newgarden undan från en hårt satsande Herta och de båda skapade en mindre lucka ner till Marus som jagades av Power och Dixon. Dixon som startat på den mjukare däcken tog sig enkelt förbi Power som i sin tur bromsar sig förbi Dixon och blir i kurva 5 klämd av Dixon och de båda stöter ihop och Power snurrar. Power blir stående i ett moln av rök strax efter krönet och i tumulten blir han påkörd av Ed Jones som inte ser Powers bil i däckröken och dagen är över för båda förarna. 

Efter ytterligare en omstart var det enbart en formalitet för Newgarden som direkt ryckte åt sig en ledning och han kunde kontrollera loppet från start till mål.  Newgarden var den förste i ledartrion att gå in för sitt depåstopp och följdes direkt av Marcus, de både kommer ut på banan som 2a och 4a. 

Herta som stannat ute när de båda andra gick i depån men går in varvet efter. Väl i depån börjar Hertas mardrömsdag med att tankriggen inte fungerar och han spenderar 25 långa sekunder i depån och tappar 6 placeringar ute på banan. Vid sitt andra depåstopp får Herta motorstopp och dagen slutar för hans del med en 13e plats.

Ute på banan är det nu Newgarden i ledning före Ericsson och Dixon. Något längre bak i fältet kommer en hårt satsande Romain Grosjean som vid det här laget kört upp sig 10 placeringar till en 8 plats från det 9e startledet. Grosjean går i mål på en 7e plats och bevisar ännu en gång att han är en förare att räkna med i framtiden. 


Återstående delen av loppet förlöpte ganska odramatiskt för den ledande Newgarden som med 15 varv kvar började känna pressen från en hård jagande Mercus. Marcus som hela tiden kapade tiondelar på Newgardens ledning hade bara ynkliga 0.8 sekunder upp till ledaren när de båda passerade mållinjen på den 80e varvet. Newgarden hade det kämpigt med däcken under de 3 sista varven av loppet och frågan är vad som hade hänt om det hade varit ytterligare 4-5 varv kvar när Marcus kom ikapp. 

Tävlingen slutade med Top 5: 1a Josef Newgarden, 2a Marcus Ericsson, 3a Scott Dixon, 4a Alex Palou, 5a Alexander Rossi.

Marcus har ännu en gång visat att han är en förare att räkna med och klättrar med dagens 2a placering till en 5e plats i tabellen.  “Jag vet inte vad vi hade kunnat göra annorlunda under loppet” säger Marcus. “Vi blir 2a 3a och 4a idag, det bevisar vilket enormt bra team vi är” “Vi pressade hårt mot slutet för att komma ifatt Newgarden, hade det varit några fler varv hade vi verkligen kunnat utmana han om segern, men i stort så är jag oerhört nöjd med dagens 2a plats” avslutar han. 

Nu tar Indycar sommaruppehåll i en månad och återkommer inte förrän den 8e augusti i Nashville med en mycket intressant gatbana som är den enda i sitt slag som körs över en bro som går över Cumberland river. En bana som har 2 mycket långa raksträckor och garanterat kommer att bjuda på mycket spännande racing. 

Text: Robban Strandberg
Foto: Indycar.com

Följ oss gärna

1,800FansGilla
1,500FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
Robban Strandberg
Robban Strandberghttps://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,800FansGilla
1,500FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna