4 C
Sundsvall
torsdag, maj 22, 2025

OIDC 2025 Avgjort

Då var det dags för den sista deltävlingen i OIDC att avgöras på arenan i Sohar. De närmare 50 teamen från 18 länder har kämpat hårt i den oförlåtande värmen i Oman. Och hur skulle det gå för Victor Joensuu i denna deltävling?

Arkivbild OIDC 2024: Victor laddade hårt denna även denna deltävling

Viktor Joenssu har varit kvar i området sedan förra deltävling och förberett sig. Dels hittades felet som resulterade att multiremmen slirade vid påslag under förra deltävlingen samt så fick teamet till en träningsdag. Känslan var klart bättre i bilen vilket också syntes på resultaten i kvalet. Viktor landade på 82,7 poäng, vilket räckte till en nionde plats efter första rundan. Han försökte förbättra sig i andra rundan men poängen var inte med honom. I slutändan räckte poängen till en 15:onde plats in i top32 där han skulle få möta Hazaa Al Hosani.

En tydlig trend bland de lokala förarna från mellanöstern är att de börjar gå ifrån turboladdade motorer och satsa på kompressormatade. En orsak är värmeutvecklingen i turbomotorerna som inte är en bra kombination med regionens höga lufttemperaturer. Allt färre hysteriska antilaggs hörs numera på banorna, som annars var ett signalement för driftingen i regionen för några år sedan när jag stiftade bekantskap med den för första gången.

Arkivbild OIDC 2024: Sebastian Fontijn är en del europeiska förare som tävlat flest gånger i mästerskapet.

Sebastian Fontijn brukar vara i toppen i mästerskapet men denna säsong har gått honom emot. I första deltävlingen så rasade diffen vilken byttes av teamet. Till deltävling 2 rasade motorn och denna fick byggas upp under veckan innan sista deltävlingen. Under träningen på denna deltävling så rasade växellådan men han stod på startlinjen i kvalet där allt gick som det skulle och han kom in på en åttonde plats. Ibland är sporten väldigt oförlåtande mot de tävlande.

Top tre i kvalet blev:

1- Shabanov Artem
2- Bendiktas Cirba
3 – Tariq Shaihani

Med i OIDC så har det varit ytterligare en svensk i kulisserna hos ett av teamen i form av Linus Sekobon. Han har nämligen varit mekaniker åt Nasser Al Harbali denna säsong i mellanöstern.

De två kom i kontakt med varandra via Victor och Linus Joensuu och Sekobon var med Nasser halva DMEC-säsongen. Samarbetet funkade bra och de båda har jobbat i garaget i Dubai denna säsong. Linus har vid sidan av OIDC hjälpt till på EDC, MENA-mästerskapen. Hans ansvar har varit att se till att bilen varit tävlingsklar inför mästerskapen, få den till och från tävlingarna och se till att Nasser fått bra förutsättningar för att lyckas bra i tävlingarna.

Linus bilintresse väcktes när han åkte med i sin brors Volvo 944 med en åttaventilare på 740hk. Därefter gick det utför för honom. Den största utmaningen att jobba i mellanöstern har varit värmen som varit klart slitsam för Linus. För framtiden så är Elmia spikat för duon. Där lär inte värmen spela in så mycket som i Sohar.

Arkivbild OIDC 2024: Hazaa med sin grymma Boss S14

Väl inne i top32 så fick Victor fick som sagt möta Hazaa Al Hosani. Det var en tuff motståndare att få möta. Hazaa är känd för sin aggressiva körstil och snabba bil. Han har till och med ett uttryck benämnt efter sig, to go ful Hazaa. Det sparas sällan på krutet så att säga.

Victor började i lead och la en riktigt fin och stabil repa. Hazaa låg bakom honom på ett kontrollerat sätt. Stabilt från båda förarna. När de bytta plats så syntes det i starten att Hazaa tänkte dra ifrån och laddade stenhårt in i första zon med en rejäl flick för att ställa upp bilen. Victor hade inte så mycket att sätta emot med sin maskin. Dock så ville Hazaa ta en för stor tugga av kakan och mitt i första zon så överroterade han. Victor kunde lätt glida förbi och ta sig vidare till top 16.

Arkivbild OIDC 2024: Cirba då jagande James Deane

I sin top16 battle blev motståndet än tuffare för Victor då han fick möta Benediktas Cirba. Litauern behöver ingen närmare beskrivning då han tillhört det europeiska toppskiktet i många år och dessutom väl inkörd i sin HGK E92:a. Victor började i chase och gjorde det riktigt bra. Stabilt med helt okej proximity. När rollerna så var Cirba med riktigt bra genom repan. Lite avvaktande in i första zon sen ungefär som ett frimärke. Vinsten gick till Cirba och där slutade Oman-äventyren för Victor.

Cirba plockade också ut Nasser Al Harbali på sin resa mot top4. Nasser och teamet har kämpat under mästerskapet med att deras 370Z har understyrt väldigt mycket. De har fokuserat på att bland annat laborera med krängningshämmaren men de hittade inte rätt.

Top3 i tävlingen blev till slut:
1 – Chapanov Artem, Ryssland
2 – Thomas Kelly, Irland
3 – Ali Makhseed, Kuwait

Kul att se ytterligare en ung irländare visa framfötterna på den internationella driftingscenen.

Arkivbild OIDC 2024: Mästerskapsvinnaren Ali Makhseed

I det totala mästerskapet vann Ali Makhseed sitt andra OIDC i ordningen före de ryska förarna Shabanov Artem och Shnayder Leonid från Time_up teamet. Detta team har visat sig vara mycket starka i år och har verkligen visat framfötterna.

Nu börjar våren komma i regionen och därmed ännu högre temperaturer. Detta brukar markera slutet för tävlingssäsongerna i Mellanöstern. Nu får vi vända blicken mot Europa där vi snarare väntar på att värmen skall komma.


Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago
, Shahadad Al Taee, Oman International Drift Championship (2024)

Följ oss gärna

1,810FansGilla
1,690FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,810FansGilla
1,690FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna