I kalendern står det inte ens april och sommartiden inträder mellan lördag och söndag, men ändå står det långfredagen i kalendern. Hur kan det komma sig, det var ju nyss januari?! En tidig påsk har lett till flertalet sömnlösa nätter hos många motorsportintresserade i Sverige. Däribland några av kombattanterna i årets Påsksladd.
Påsken är synonymt med Elmia och Påsksladden. I år var tävlingen fristående från andra mästerskap. Ett vasst startfält från Sverige, Norge och Danmark skulle ta sig ann en tävling med kallt underlag på en knixig bansträckning kantad av betongblock. En intressant start på säsongen där det inte funnits någon direkt chans att bli av med vinterns rattrost.
Fredagen inleddes med träningar. Förarna fick känna på banan, som kändes igen från fjolåret, samt varandra. Några initiala singelrepor, sen var det dags för att jaga och bli jagade av sina motståndare.
Flertalet av förarna hade bytt utseenden på sina bilar till denna säsong. Filip Josefsson var en av de som lagt tid på att göra bilen ännu fränare. Även Viktor Wettemark kom till Elmia med en ny livery med klar Forrest Wang känsla. Grönt, krom och en stor vinge på hans beprövade S14 är receptet för årets säsong.
Inför kvalet kom en liten regnskur och den alla redan utmanande banan blev ännu mer sketchy med “patchy conditions”. Ömsom torrt och ömsom blöt är bland det svåraste att hantera när man ska hänga runt med en bil på en tajt bana.
Summerar vi kvalets top fem så återfanns Viktor Wettemark på just plats fem. Med två stabila repor där första rundan var den starkare på 89 poäng.
Poängen bättre blev Mårten Stångberg. Han och hans team har mekat väldigt mycket den senaste veckan då delar av ursprungsmotorn ville byta postnummer vid mappningen. Men skam den som ger sig och en bra utdelning på teamets insats fick de idag.
In på en tredjeplats på 91 poäng kom Jim Olofsson, med sin beprövade E30. Jim brukar trivas på Elmia och vi får se hur långt han når i stegen under de kommande dagarna.
En förare som bara genomförde en kvalrepa var Mikael Johansson. Med 94 poäng i sin första repa räckte det till en andraplats. Då bränslepumpen trilskandes genom att inte ge rätt tryck så kom inte Micke ut på banan till andra varvet, men vi hoppas att teamet får ihop det till morgondagens stege.
Det var en norrman som idag bemästrade banan allra bäst. Olav Haugen Hasdal snodde ihop 96 poäng under sin bästa repa, vilket räckte till topp-platsen i det hårda kvalet.
Nu får förarna och teamen tagga för en hård morgondag då den första delen av stegen skall avgöras och de sexton kvalade förarna skall minskas till åtta.
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink