Nu är det bara några få dagar kvar till årets första driftingtävling på svensk mark, den traditionsenliga Påsksladden på Custom Motorshow på Elmia i Jönköping. Med ett riktigt bra startfält, tajt bana och massor med publik så finns ingredienserna för att det blir en riktigt bra tävling.

Tävlingen körs under tre dagar i påskhelgen med start på långfredagen med kvalet, följt av top16 på påskafton och top8 med vägen till den slutgiltiga vinnaren på påskdagen. Banan känner vi igen från tidigare år. Den är tajt och teknisk samt så ger den bra förutsättningar för fart och attack.
I startlistan återfinns allt från nykrönta RM och JSM-mästare i form av Rasmus Nilsson från Jönköping till internationella förare så som Nasser Alharbali, som inleder sin sommarsäsong med denna tävling. Han har setts i tävlingsserier så som DMEC, Emirates Drift Championship och Oman International Drift Championship. Blandningen är mycket stor i startlistan. Att ta ut en vinnare i startfältet är absolut ingen lätt match.

Fjolårets vinnare Jim Olofsson är med för att försvara sin titel, men han kommer få en klart utmanande resa. Under vintern så har en ny och fräsch kaross byggts upp inför säsongen. Med lite störmoment så som garagebyte så har förberedelserna varit lite av det sämre slaget. Bilen har testats två repor utanför garaget innan allt lastas för resan söderut mot Elmia.
Målsättningen för teamet är att köra så många varv som möjligt under helgen och det skulle i så fall resultera i en vinst. Jim anser att Påsksladden har blivit en av Sveriges tuffaste tävlingar med toppförare från Norden, så en vinst här är mycket prestigefylld.
Vid sidan av körningen så ser teamet mycket fram emot att träffa alla grymma team som satsar så hårt och även alla fans som kommer och tittar på tävlingen.

Något som är extra kul är att premiärårets vinnare är med i tävlingen i år. Rasmus Möller kommer till start med sin vita Nissan S14. Han vann den första tävlingen 2014 blott 20 år gammal och satte verkligen sitt namn i historieböckerna. Han har setts på mässans shower i många år men i år är han med och slåss i den prestigefyllda tävlingen.
En intressant detalj är att bilen han kör nu är samma som han körde 2014 och som han köpte när han fyllde 18 år. Dock är den nu byggd som en fullfjädrad PRO-bil med alla godsaker som finns att tillgå.
På frågan om hur han ser på tävlingens utveckling svarar han, ”Både hela arrangemanget med den arena det arrangerats på, bilarna och förarnas erfarenhet har skjutit i höjden. Att Påsksladden fått sin plats på Elmiamässan är absolut det viktigaste och mest prestigefyllda för drifting som motorsport i Sverige skulle jag säga. Mycket av det vi ser är tack vare Max Lundgrens förmåga att pusha motorsporten och koncepten framåt.”

Påsksladden har blivit synonymt med nordens största bilmässa, Custom Motorshow. Mässan lockar runt 90 000 besökare varje år och en stor bredd av utställare avspeglar spridningen inom svensk fordonshobby. Vi på MotorsportMagasinet kommer naturligtvis vara på plats.
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink, Göran Röjhagen