10 C
Sundsvall
onsdag, juni 16, 2021

Pato O’Ward tar hem sin första IndyCar-seger

Pato O’Ward tog hem karriärens första seger efter vad som skulle bli en mycket händelserik tävling.

O’ward passerade ledande Josef Newgarden med 23 återstående varv. Newgarden och 3e placerade Graham Rahal lyckades aldrig komma ifatt McLaren-föraren som fullkomligt sprintade ifrån övriga mot karriärens första seger, en seger som garanterat kommer att bli en i mängden för den mycket talangfulla mexikanen.

Direkt när starten gick i söndagens tävling skedde en massiv sammanstötning mellan en rad förare när fältet innan start pressades ihop när bilarna längre fram sänkte hastigheten. Pietro Fittipaldi körde in i Sebastien Bourdais med en massiv pileup som följd. Värst drabbad i det hela var tveklöst Conor Daly vars bil voltade och gled länge upp och ner innan han gled ut på gräset och tippade tillbaks på hjulen. Om det mot all förmodan fanns några frågetecken på aeroscrenens nytta fick vi alla svar på den när Connors bil gled längs bankingen ner mot innerplanen. Både Marcus och Felix som startade långt bak i fältet lyckades undvika olyckan och Felix tvingades, i hög hastighet, snedda över gräset på innerplanen för att undvika bilarna. Övriga drabbade av olyckan var Alexander Rossi, Ed Jones och Tony Kanaan. Alla inblandade klarade sig som tur är helt utan skador. 

Foto: Joe Skibinski/Indycar.com

På det 20e varvet startade så åter igen loppet även denna gång drog Scott Dixon och Alex Palou iväg och skapade en lucka ner till 3e placerade Jack Harvey.

På varv 50 hade luckan mellan duon Dixon och Palou ökat med över 4 sekunder ner till Jack Harvey som jagades av en snabbare Will Power som i sin tur uppvaktades av Pato O’Ward

Scott Dixon var den första som under grönflagg gick in i depå för sitt första stopp med en rad bilar som följde bland annat de båda svenskarna. Felix klättrade till en 9e placering medans Marcus föll tillbaka ett par placeringar och kom ut som 13e bil. Josef Newgarden och hans team var den som gjorde det bästa jobbet i depån och klättrade till en 3e placering när alla bilar hade gjort sina stop. 

Stoppets stora förlorare var denna gång Takuma Sato som hade samma missöde som Marcus hade i gårdagens lopp med ett höger bakhjul som inte riktigt ville samarbeta i depån och kostade många värdefulla sekunder. 

På varv 111 tvingades James Hinchcliffe bryta loppet och strax därefter på varv 117 bröt även Jack Harvey med ett havererat höger bakhjul som började brinna. Säkerhetsbilen gick ut på banan när man misstänkte att Harveys bil hade tappat delar eller fått läckage på väg in i depån.  Under den rådande gulflaggan gick fältet in i depån för sitt andra stopp. Will Power’s team gjorde ett fantastiskt jobb och klättrade till en 2a placering följd av Rahal och Newgarden. Marcus blev tyvärr bestraffad för “Improper lane usage” när han, på väg ut ur depån, krigade om en placering och väl ute på banan, tvingades lämna tillbaka placeringen. 

Efter omstarten tappade Power och O’Ward när Graham Rahal fick en riktigt bra slipstream och gick strax därefter förbi Dixon upp i ledning. Top 3 ut på varv 145 var 1 Graham Rahal, 2 Scott Dixon och 3 Pato Oward. Med 100 varv kvar att köra hade Felix lyckats klättra 11 placeringar sedan sin startposition och låg nu på en 6e plats mellan Josef Newgarden på en 5e och Simon Pagenaud på en 7e, tätt följt av 8an Alex Palou 9an Marcus Ericsson och Colton Herta på en 10e plats. 

Marcus Ericsson drabbades på varv 172 av vad som, via radion lät som svåra däckproblem och tvingades till ett, tidigare än planerat, 3e depåstopp och föll ett varv efter ledande Dixon. 

Först in i depån på det sista depåstoppet var McLaughlin och Pagenaud som på varvet efter följdes av Scott Dixon och Graham Rahal. Dixon och Rahal hade en ordentlig strid i depån där Dixon med minsta möjliga marginal gick ut som ledare. McLaughlin, Hunter-Reay och Ericsson som stannade ute medan de andra gick in låg nu 1-3. 

Oturen fortsatte även denna tävling för Felix team som drabbades av samma förbannelse som Marcus och Sato med höger bakhjul. Felix som tyvärr hann hela vägen ut på banan innan hjulet lossnade, tvingades kör ett helt varv på 3 hjul innan han kunde gå in i depån för service. Felix klagade sedan på att bilen inte kändes ok och tvingades ännu en gång in i depån för att kolla om bilen tagit skada. 

I kaoset efter Felix förlorade hjul där i stort sett alla dök in i depån för att toppa upp bränsle, stannade Takuma Sato kvar ute och blev loppets nya ledare.  Vid omstart hamnade Will Power i yttern med tre bilar i bredd in i tredje kurvan och gled ut och touchade muren och föll tillbaka till 14e och sista plats av de bilar som fortfarande låg kvar på ledarvarvet. 

Sato som stannat ute tvingades efter bara ett fåtal varv i ledning gå in och fylla bränsle för att klara resten av loppet, han kom tillbaka ut på banan 1 varv efter den nya ledaren Josef Newgarden, 2a Pato O’Ward, 3a Graham Rahal med Scott Dixon på en 4e och Colton Herta 5e. 

Med 10 varv kvar hade O’Ward gått upp i ledning och skaffat sig en 1.5 sekunders lucka ner till 2an Newgarden som i sin tur hade hela 2.5 sekunder ner till 3an Graham Rahal. Newgarden hade aldrig farten nog att komma ikapp O’Ward som under stort jubel över radion tog hem sin första seger och ytterligare ett steg närmare den utlovade testkörningen av en Mclaren F1 i Abu Dhabi.

Marcus Ericsson som mot slutet fastnade bakom Ed Carpenter och Ryan Hunter-Reay kom i mål på en under omständigheterna skaplig 12e placering. Felix haltade med en skadad bil i mål på en 16 och sista plats av de som fortfarande var med i loppet, 2 varv efter O’Ward

Nästa lopp är GMR Grand Prix den 14-15e maj på Indianapolis Motor Speedway. Vi håller tummarna för att Marcus och Felix har förbrukat sin kvot av årets otur och äntligen får bevisa vilken nivå dom egentligen håller.

Text: Robban Strandberg
Foto: Joe Skibinski, Chris Jones/Indycar.com

Robban Strandberghttp://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
302FöljareFölj
41PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna