Mindre än en vecka kvar tills säsongspremiären på Kjula Dragway. Deras populära serie Mälardalen Open river igång med dunder och brak den 25 och 26 maj.
Det är på Eskilstuna flygplats det händer under kommande helg. Fyra gånger om året förvandlas norra delen av flygplatsen till en arena för dragracing. En av de största icke permanenta i Europa.
Jag har tjuvkikat i anmälningslistan och kan nog nästan lova att det kommer bjudas på en hel del rolig racing under helgen och resten av säsongen i de flesta klasser. Dessvärre fattas det en del namn i listan, men det är racing och mycket ska stämma inför en säsong.
I skrivande stund är det tresiffrigt antal team, 108 st, anmälda och i det läge som råder ekonomiskt i landet så är den siffran mer än godkänd. Det är kämpigt överlag inom den svenska motorsporten.
Teamen och förarna är såklart på plats för att köra och köra får man såklart göra mycket på Kjula. Inte ovanligt att det hinns med upp till 7 kvalrundor innan elemeneringarna börjar. Så det är ett vältrimmat kompani av funktionärer som huserar på och runt banan, inte för inte de kallas för Kjula Dreamteam. Hela 3583 tidskort spottade maskinen ur sig under säsongen 2023. Finalhelgen i september 2023 utökades från två till tre dagar och det visade sig vara en stor succé med över 200 team på plats, som dessutom körde sammanlagt 1505 repor under tre dagar. Sattes även ett rejält publikrekord denna helg.
Det körs även om SM-pokalen i några av klasserna sedan tidigare. Den här säsongen får även klassen Modified Street SM status. I övrigt har arrangören jobbat mycket med att schyssta till området som nyttjas.
Öppen depå är ju nästan standard nuförtiden och som besökare är det fritt fram att knalla runt och snacka med team eller bara kolla när det skruvas frenetiskt och avnjuta atmosfären.
Det kommer, om prognoserna stämmer, bli en varm och solig helg så det är ju på sin plats att rekommendera rejält med solskydd( den klassiska motorsportbrännan är inget FHM rekommenderar) och annat som gör dagarna lite mer bekväma. Glöm för all del inte hörselskydd. Racepreppade motorer låter en del, minst sagt.
Kommer du i din “finbilen” så får man parkera lite bättre och lite närmare, precis som vanligt.
Dessutom delas det numera ut program när man kommer in på området som förklara det mesta vad som försiggår på banan och vad de olika klasserna är för något. Stort plus i undertecknads bok då det inte alltid är lätt att hänga med i alla termer och vad som gäller för de olika klasserna som körs under en helg.
Sist men inte minst, dragracing ska upplevas på plats. Det är sedan gammalt.
Räkna med ett mastigt bildreportage från premiären då vi såklart är på plats och bevakar tävlingen.
Mer information hittar du på www.kjuladragway.com och är man lite nyfiken på vilka som dyker upp på startplattan styr man in på www.dragracing.eu och klickar på fliken Events.
Text: Henrik Lindberg
Foto: Henrik Lindberg