I den här artikeln kommer vi att titta igenom årets resultat i STCC och se vilka slutsatser vi kan dra och lite vad vi hoppas på inför nästa säsong.
Under de sex tävlingshelgerna har det körts tolv kval. Av dessa så har mästaren Robert Dahlgren varit snabbast i elva. Det var endast på Mantorp Park som Andreas Bäckman i Brink Motorsport lyckades stjäla en pole position av Dahlgren.
Det har således också körts tolv race dit man kunnat kvala sig till en bra position. Av dessa tolv har Dahlgren vunnit elva. I race 1 under finalhelgen på Ring Knutstorp vann hans teamkamrat Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Dahlgren sitter nu också på rekordet i flest antal STCC-segrar med 46 st och Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev den första kvinnliga STCC-medaljören.
I de sex race där startordningen bestäms av resultatet i racet innan, har vi haft olika segrare vid samtliga sex tillfällen, Mattias Andersson, Tobias Brink, Kevin Engman, Robin Knutsson, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Mikael Karlsson.
En väldigt stark dominans av Cupra Dealer Team – PWR Racing alltså med seger i 13 av de totalt 18 racen.
Brink Motorsport har kämpat väl med försteföraren Tobias Brink som slutade på en tredjeplats. I vår intervju med Tobias i början av säsongen så var det en klar målsättning att vinna förarmästerskapet. En bronspeng är inte fy skam det heller, men 98 poäng är ändå en rätt stor marginal upp till segern. Att dessutom ha två PWR-förare före sig underlättar inte, vilket vi såg i säsongsavslutningen där dessa kunde teamköra för att säkerställa dubbelsegern.
Lestrup Racing hade som målsättning att fortsätta med fjolårsmästaren Rob Huff. Huff fick dock anbud från annat håll och istället för fyra bilar har Lestrup matchat tre bilar under säsongen. Oliver Söderström tar en fin seger i juniorklassen vilket ger gott hopp inför nästa säsong.
Att Robert Dahlgren är en duktig förare är det väl ingen som tvivlar på, och detsamma gäller hans teamkamrat Mikaela Åhlin-Kottulinsky. PWR-teamet jobbar på ett mycket proffsigt sätt och har hittat en riktigt bra partner i Cupra. Nu hoppas vi att vi får ett eller ett par team till som lyckas få ekonomiska muskler och förare av yppersta elitnivå så att vi får ett mästerskap som lever ordentligt säsongen 2022.
Text: Christer Hägglund
Foto: Oscar Malmlund