För dig som inte känner till TimeAttack ska vi lite snabbt gå igenom grunderna i denna populära gren.
Olikt annan racing så tävlar man inte direkt mot varandra i TimeAttack, utan man tävlar mot klockan. Det går helt enkelt ut på att sätta ett så snabbt varv som möjligt. Snabbaste varvet vinner tävlingen. Det här innebär lite andra utmaningar än vanlig racing där taktik, banans möjligheter till omkörningar och mycket annat påverkar resultatet.
I likhet med många andra grenar finns en klassindelning, som idag innehåller fem olika klasser. Dessa är CLUB AM, CLUB Challenge, CLUB GT, PRO-AM och PRO. Vad som skiljer mellan de olika klasserna går att läsa om i regelverket på till exempel Nordic Time Attack, men i korthet kan man säga att det handlar om vilka däck man får köra på och hur mycket som är tillåtet att modifiera sin bil. Förenklat är det så att de flesta originalbilar hamnar i CLUB. Vill man gå vidare och använda R-däck så får man gå upp en klass till CLUB Challenge och så vidare. I PRO-AM och PRO kör de allra extremaste bilarna. Där är det i princip fria modifikationer och i dessa klasser vi får se det gå ruskigt snabbt.
Själva tävlingen består av kval och tävling, lite beroende på klass. Att man inte kör och direkt tävlar mot varandra på banan gör dock inte att det är fritt fram på banan, utan i likhet med till exempel ett Formel 1-kval är det viktigt att planera sin körning så att man får ett varv som är så fritt som möjligt från trafik. I finalen, som ofta består av åtta förare, startar man i kvalordning, vilket innebär att den som var snabbast startar först och sannolikt får bäst chans till ett fritt varv.
Tävlingsformen TimeAttack kommer ifrån Japan och det som enligt många var den första tävlingen arrangerades i maj 1994 på Tsukuba.
Informationen i artikeln kommer ifrån nordictimeattack.se
Text: Christer Hägglund
Foto: Robban Strandberg