11 C
Sundsvall
tisdag, maj 17, 2022

Andreas Bäckman: ”Målsättningen är att vinna mästerskapet i år!”

Andreas Bäckman är en av våra mest meriterade, aktiva förare. Efter några säsonger ute i Europa och i WTCR satsar han nu på en hel säsong i STCC.

Berätta lite om dig själv, hur började du med racing från början, och hur har du gjort för att utvecklas och vara där du är idag.
-Jag började med karting 2006 och körde det i tio år fram till 2016, där de sista sju åren var på EM och VM-nivå. Det hela började med att min mamma anmälde mig och min syster Jessica till en gokartskola i Luleå, och jag tyckte det var jättekul och fastnade för det direkt. Min morbror har tävlat i många år i rally och rallycross och tävlar fortfarande i rally, samt att min pappa har varit mekaniker i dragracing sedan tidigare och har alltid varit intresserad av motorsport. Så min familj har alltid följt motorsport sedan jag var liten. Jag och min syster började tävla uppe i Norrland första två åren och sedan blev det mer tävlande söderut och senare även internationellt. De sista två åren av min kartingkarriär tävlade jag för fabriksteamet Kosmic i den högsta karting klassen KZ.

Till 2017 valde jag att ta steget till Rallycrossen som på den tiden var på uppgång. Jag tävlade i enhetsklassen RX2 som körde tillsammans med Rallycross-VM och det var ett mycket lärorikt år. Efter säsongen 2017 kände både jag och Jessica att våra körstilar kanske skulle passa bättre för banracing, då vi har kört hela vår kartingkarriär på asfalt. Så till säsongen 2018 tog jag en annan väg och provade på TCR bilar och det gick bra direkt och jag tog en pallplats i min första tävling på Silverstone i TCR UK. Under 2018 körde jag både STCC och TCR UK, där jag tog en vinst och flera pallplatser i TCR UK och även en vinst i Junior-klassen i STCC på Anderstorp.

Till 2019 blev jag invald som juniorförare till Hyundai Motorsports juniorprogram och tog då steget till Europamästerskapet TCR Europe, där jag sedan körde två säsonger och tog två vinster och två pole-positions. Efter två säsonger i TCR Europe tog jag ifjol steget upp till WTCR med samma team Target Competition (körde för dem i TCR Europe 2019-2020) men i en ny bil som inte fungerade lika bra som vi hade hoppats under året.

Jag tror att en stor del till varför jag är där jag är idag är för att jag kört majoriteten av min karriär internationellt och tävlat mot mycket hårt motstånd, vilket jag tror gjort att min utvecklingskurva brantare gentemot om jag enbart tävlat på en lägre nivå.

Vilken är din största merit inom din karriär anser du själv?
-Mina två vinster i TCR Europe i Barcelona, där jag vann både 2019 och 2020.
 
Vilken säsong är du mest nöjd med utomlands, och vad gjorde du annorlunda den säsongen?
-2019 var min bästa säsong utomlands, då jag tog en vinst och två pole-positions det året och slutade 4:a totalt i TCR Europe. Det var mitt första år utomlands i Europa-serien och jag kom från att tidigare ha kört STCC och TCR UK året innan, så det var hårdare motstånd men jag kom snabbt in i ny bil och nytt team det året. Såhär i efterhand var jag ganska besviken att ha missat topp-tre i mästerskapet men det var ett bra år. Även året efter, 2020, var en bra säsong men där hade jag flera brutna race och missade även två race pga. en fraktur i tummen som orsakades av en krasch i säsongens andra deltävling på Zolder. Jag slutade ändå 6:a totalt i mästerskapet så 2020 var även det ett bra år.  

Vilken är den roligaste bilen du tävlat med?
-Den roligaste bilen, och den jag har kört mest med hittills i min TCR-karriär har varit Hyundai i30:n, så det är nog den roligaste bilen jag har tävlat med hittills.

Berätta lite om återkomsten till STCC för Brink förra året, hur kändes det och hur kom det sig du körde den tävlingen?
-Ifjol hade jag det tungt i WTCR där bilen inte funkade som vi hade hoppats och både jag och min syster Jessica kunde inte riktigt visa vår potential som förare. I slutet av säsongen kom möjligheten upp för oss att göra varsitt inhopp i Brink Motorsport och vi tog den möjligheten och det gick mycket bra för båda oss. Det var kul att kunna visa upp mig i en bil som var konkurrenskraftig och vara tillbaka i svensk racing igen.

Efter deltävlingen du ställde upp i på Mantorp, hur ser du på motståndet i TCR Europe, WTCR jämfört med hemma i STCC ?
-Motståndet internationellt i både TCR Europe och WTCR skiljer sig åt med att andelen toppförare är mycket större. Toppen i STCC anser jag är mycket konkurrenskraftig, men det är mindre skillnader internationellt mellan toppen och botten av startfältet.

Hur kommer det sig att du vill köra STCC igen?
-Efter en tung säsong i WTCR och sedan avslutningen med tävlingen på Mantorp ifjol, så hörde flera team av sig vilket har varit mycket roligt. Det gav mig en nytändning att visa att jag kan vara med i toppen.

Vad var det Lestrup hade att erbjuda som gjorde att du valde dem istället för något annat? tvivlar på att dem var dem enda som skulle vara intresserade av att ha dig i deras team.
-Flera team har hört av sig efter tävlingen på Mantorp, vilket är väldigt kul. Många faktorer spelar in men jag kände att Lestrup hade det lilla extra att erbjuda och det känns som att vi har ett starkt paket inför 2022.
 
Vad är målet med denna säsongen?
-Målsättningen är hög och det är att vinna mästerskapet i år.

Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna