Under Gatebil Season Finale på Mantorp Park i helgen som var kördes en tävling med 16 förare, som kom att bli riktigt utmanande.
Orsaken var, förutom ett antal meriterade förare, att vädret verkligen gjorde banan utmanande. Det var rejält blött när tävlingen startade och allt eftersom torkade det upp och gjorde banan fläckvis torr och delvis blöt. Några förare fick bryskt uppleva snabba förändringar i greppet, åt båda håll, något som antingen resulterade i överrotation eller rakkörning.
När vi nådde fram till topp 4 så hade vi tre svenska förare och en norsk kvar, där bland annat den nykorade svenske mästaren Jim Olofsson fanns med. Jim kom att få ta sig an Kevin Brunberg i en battle om tredje plats, som han gick segrande ur. Den tredje svenske föraren, Andreas Johansson, fick ställa sin BMW E36 på startlinjen bredvid Mathias Nordengens stora Toyota Chaser. Andreas gick segrande ur striden och tog därmed hem segern i säsongens sista tävling.
Placering Förare
1. Andreas Johansson
2. Mathias Norgengen
3. Jim Olofsson
4. Kevin Brunberg
Stort grattis till segern Andreas!
-Tack! Väldigt kul att det ger något tillbaka efter allt man lägger ner.
Berätta lite kort om tävlingen för din del.
-Som vanligt när Mantorp-gänget styr tävling så blir det succé! Hela fredagen och lördagen bestod av att skruva och vi fick ihop bilen 20 minuter innan det var dags att att rulla ut.
Det såg ut att vara riktigt tuffa förhållanden på banan, med upptorkande. Hur svårkört var det?
-Jag kan nog säga att det har aldrig varit så svårt/läskigt att köra bil som det var under dessa 2 timmar.
Topp 16 var hela banan blöt.
Topp 8 var första och andra zonen halvtorr
Topp 4 så var typ hela banan torr förutom vid innerclipen och zon 4 där var det superblött igen.
Hur skönt är det att avsluta säsongen med en vinst?
-Att vi togs oss hela vägen var helt fantastiskt efter allt slit vi lagt ner under både fredag och lördag, så det kändes verkligen bra att det gav resultat!
Vet du redan nu vad du har för planer för nästa säsong?
-Jag har verkligen ingen aning om vad det blir av nästa säsong. Det återstår att se helt enkelt.
Kommer bilen att få några uppgraderingar i vinter?
-Nja, på uppgraderingsfronten blir det nog lugnt. Byter bromsarna till mindre så att man kan få på isdäcken i år igen, så bilen är redo när isen väl lägger sig
Några du vill tacka efter säsongen?
-Min mor och far framförallt! De är de två som tjatat att man ska tävla och köra och de är alltid med och stöttar på alla sätt när man är iväg!
Även grabbarna ifrån ÖJ performance ska ha ett stort tack för all hjälp ute på tävling.
Och sista körning med bilen blir på just ÖJ performance driftmeet som går i Fagersta nu i helgen, så dit borde man åka om man vill se mycket däckrök och fräna bilar!
Tack för det här året!
Vi säger tack till Andreas och lycka till framöver!
Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink