16 C
Sundsvall
fredag, maj 17, 2024

Är årets indycar-startfält spikat?

www.felixracing.se

Indy-året 2021 skulle ha dragit igång 7e mars med tävlingen i St Petersburg, Florida men så blev tyvärr inte fallet. Även i år ser vi hur pandemin påverkar säsongen och frågan är om detta bara är den 1a av tävlingar i år som drabbas.

Nu när mars månad är här, och i praktiken redan har halvvägs passerat, så kan vi med glädje se att årets tävlingssäsong närmar sig med stormsteg men det kommer ändå att kännas som fem låååånga veckor tills vi får se bilarna på startgridden igen.

Öppningsrundan blir i år istället Honda Indy Grand Prix of Alabama som den 18e april körs på den underbara Barber Motorsports Park. Barber är får många av oss lite av en favoritbana med sina 16 kurvor och stora höjdskillnader och här har vi fått se många intressanta fighter genom åren..   

Men frågan är, är årets startfält spikat eller kommer vi att få se några förändringar i sista stund? 

Det enda som kan förändra detta vid denna tidpunkt verkar vara Carlin Racing, och de skulle sannolikt bara kunna ändra det genom Ed Carpenter Racing, eftersom det är mycket osannolikt att Carlin kommer att ha en heltidsförare.

Med Max Chilton inställd på att återvända för att köra 13 väg- och gatbanelopp på schemat plus Indy 500 som han gjorde förra året, har han en deal som matchar Conor Dalys på Ed Carpenter Racing, igen, precis som han gjorde förra året år, även om Daly är inställd på att köra en annan bil i Indy 500 än han kommer att göra i sina 13 väg- och gatbanelopp (Chevrolet nr 20).

Förra säsongen körde Daly alla, ovaler förutom Indy 500, för Carlin i Chevrolet # 59 istället för Chilton. Om det skulle hända igen 2021 skulle Daly igen ha en heltids-styrning, men fördelad på två lag.

Årets tre icke Indy 500 ovaler är planerade att äga rum på Texas Motor Speedway och World Wide Technology Raceway vid Gateway, med TMS som värd för två evenemang.

Med undantag för Daly finns 20 förare bekräftade för heltids-styrningar under säsongen 2021, och det antalet kommer sannolikt inte att öka.

Här har ni de förare och team som är klara:

A.J. Foyt Enterprises
  • #4 Chevrolet – Dalton Kellett
  • #14 Chevrolet – Sebastien Bourdais
Andretti Autosport
  • #26 Honda – Colton Herta
  • #27 Honda – Alexander Rossi
  • #28 Honda – Ryan Hunter-Reay
  • #29 Honda – James Hinchcliffe (Andretti Steinbrenner Autosport)
Arrow McLaren SP
  • #5 Chevrolet – Pato O’Ward
  • #7 Chevrolet – Felix Rosenqvist
Chip Ganassi Racing
  • #8 Honda – Marcus Ericsson
  • #9 Honda – Scott Dixon
  • #10 Honda – Alex Palou
Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan
  • #18 Honda – Ed Jones
Ed Carpenter Racing
  • #21 Chevrolet – Rinus VeeKay
Meyer Shank Racing
  • #60 Honda – Jack Harvey
Rahal Letterman Lanigan Racing
  • #15 Honda – Graham Rahal
  • #30 Honda – Takuma Sato
Team Penske
  • #2 Chevrolet – Josef Newgarden
  • #3 Chevrolet – Scott McLaughlin
  • #12 Chevrolet – Will Power
  • #22 Chevrolet – Simon Pagenaud
Chip Ganassi Racing
  • #48 Honda – Jimmie Johnson kör 13 väg- och gatbanelopp, Tony Kanaan kör 4 ovalbanor
Dale Coyne Racing with Rick Ware Racing
  • #51 Honda – Romain Grosjean kör 13 väg- och gatbanelopp, Pietro Fittipaldikör 4 ovalbanor
Ed Carpenter Racing
  • #20 Chevrolet – Conor Daly kör 13 väg- och gatbanelopp,  Ed Carpenter kör 4 ovalbanor

Text: Robban Strandberg
Foto: www.felixracing.se

Robban Strandberg
Robban Strandberghttps://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna