27 C
Sundsvall
onsdag, juli 16, 2025

Custom Motorshow – ett motormecka i Småland

Att summera en bilmässa så som Custom Motorshow i en artikel är en utmaning. Man slås varje år av både bredden inom skandinavisk motorkultur och av dess spets. Många byggen i de olika mässhallarna håller oerhört hög kvalitet. Vi plockar ut några godbitar från mässan som gjorde att vi stannade upp lite extra.

Vi kan börja i D-hallen där Järudds Classic cars hade slagit på stort. I montern återfanns många olika skapelser, både nya och som vi sett tidigare. Eller vad sägs om en Mercedes Benz SLK 55 AMG från 2005 med en kaross från en 300SL Speedster. Ett ruggigt imponerande bygga som verkligen tåldes att granskas på nära håll. Med i montern fanns också en busig Mustang 70:a med en modern touch. Låg, bred och mycket attityd.

Ett fokusområde som var nytt för året var Outdoor Adventure. Detta är en del av bilhobbyn som växer sig allt starkare och som i grunden är hjulburet friluftsliv. Utanför D-hallen fanns det flera ekipage som visade på trenden med utrusta fordon med god framkomlighet med detaljer som taktält, köksanläggningar, lampor och diverse annat. I andra ändan av skalan återfinns denna RAMbulance, som blivit ombyggd till en riktig expeditionbil.

I C-hallen hittade vi en mycket vacker 911 RSR från sent 60-tal, trodde vi först, men vid närmare inspektion så visade sig den norska Porschen vara från 1977. Bilen har alltså bakåtdaterats och restaurerats till total perfektion. Vid Oslo Motorshow i höstas så vann bilen People´s Choice.

Om vi går lite mot det område som vi på MotorsportMagasinet känner oss mer hemma i så fanns det gott om nybyggen i hallarna. Om vi håller oss kvar i Hall C, så stod Max Agborg där med sin nybyggda Mustang från 2018. Denna bil ska ut på banorna under sommaren för en del shake down. Motorn är en strokad LS med dubbelturbo, så någon brist på effekt kommer det inte vara. Vi kommer återkomma med en artikel om Max vid ett senare tillfälle.

Om vi håller oss kvar på Mustang och driftingspåret så visade Sonny Axerud från Motala upp sitt pågående projekt. Också detta en Ford Mustang men från 2024. Projektet har dragit ut lite på tiden då att det är en relativt ny bil så utbudet av delar är begränsat och de flesta finns på andra sidan av Atlanten. Dock är målsättningen att få ut bilen på banan under året. Även här kommer vi återkomma och gräva mer i Sonnys planer.

I B-hallen fanns ett stort urval av olika motorsporter och profiler. Rallyföraren Tim Liljegren som ständigt fyller på CV:n med nya upptåg, så som dansbandssångare, läskproducent, influencer, ja listan kan göras lång, var med i sin monter och hälsade på sina fans mässan lång.

Tim är mer taggad än tidigare och ser fram emot att ta ut sin gula fara på grusvägarna och slåss om SM-tecknet i 2WD klassen. Bilen är ordentligt genomgången av teamet inför säsongen. Något som Tim ser extra mycket fram emot är att möta Patrik Flodin i klassen i år och mäta sig mot en oerhört rutinerade föraren. Även Patrik kommer till start med en Volvo, men en lite nyare 940.

Vi såg också en handikappanpassad racingbil i en av montrarna. Det är lätt att ta för givet att man alltid kan utöva sin hobby, så det är inspirerande att företag anpassa fordon så att de blir tillgängliga för fler personer.

I Hall X sågs flertalet snygga byggen där fokus ligger på fitment och stance. Bilarna är cleant stylade med korrekta tillbehör. Hallen har ett mycket bra flyt då montrarna verkligen flyter samman och nästan skapar fotostudios med skön ljussättning runt de utställda bilarna.

Mässans troligen dyraste bil återfanns i A-hallen. Daytona Automobil hade tagit dit en Mercedes AMG One. Bilen är till försäljning med en prislapp på 50 000 000 kr. För detta får köparen en sann hyperbil tillverkad i 275 exemplar. Motorn är en 1,6-liters V6:a med turbo som är hämtade direkt från en F1 bil från 2015. Denna har kombinerats med fyra elmotorer vilket ger en totaleffekt på 1063 hästkrafter. Bilen har satt rekordtiden 6:29.090 på Nurburgring, så den är oerhört kvick.

Inte fullt lika dyr, men uppseendeväckande i många avseenden var Morgan Svennarps Ferrari 328 GTB. Den kilformade 80-tals Ferrarin har plockats in till modernt utförande med widebody-kaross, luftfjädring och riktigt läckra fälgar. Allt toppat med en mycket vacker blå lack.

Ett klassiskt inslag på mässan är Mantorp Parks Actionshower. Här blandades allt från motorcyklar, buggies, driftingbilar och en isjakt med pulsjetmotor. En av de mer iögonfallande bilarna var Black Smoke Racings nybyggda Mercedes S123. Denna bil för tankarna tillbaka till den ursprungliga bilen som teamet tävlade flitigt med. Denna bil tycks vara byggd som ett rent showbygge då det är mycket rörram i bilen där det i tävlingsregler inte får finnas rörram. Karossen är i kolfiber och motorn är naturligtvis en diesel som är lustgasmatad. Den varvar upp till 7000 rpm och levererar över 900 hästkrafter. Teemu sa att bilen gick mycket bra under helgen och att han trivdes mycket bra på Elmiamässan.

Detta var några av godbitarna i Elmiamässans välfyllda påskägg som de 91 472 besökarna kunde titta på under påskhelgen i Jönköping.

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago, Dennis Flink

Följ oss gärna

1,829FansGilla
1,720FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,829FansGilla
1,720FöljareFölj
115PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna