Det känns som en evighet sedan den första deltävlingen avgjordes på Mittsverigebanan i Härnösand, men nu är det äntligen dags för våra mästerskapsförare att fortsätta kampen om mästerskapstecknen.
I SM-klassen var det Robin Bryngelson som var starkast i den första deltävlingen, vilket får ses som ett genombrott för den hårdsatsande gävleföraren.
Tvåa var en som hade sitt genombrott när inlandsisen drog sig tillbaka, nämligen rutinerade Jim Olofsson. Jim är en av flera gamla rävar i sporten som inte gör någon hemlighet av att man är ute efter ett SM-tecken, och andraplatsen i Härnösand gav Jim en riktigt bra start i den jakten. Tack vare en bättre kvalplacering än ettan Bryngelson är det också Jim som leder SM-tabellen inför deltävling 2.
På tredje plats hittade vi Christian Erlandsson, en annan mycket rutinerad förare. Christians snygga Subaru BRZ fick bekänna färg, och vi är övertygade om att Christian och hans duktiga team kommer taggade till tänderna till Lunda.
Några vi däremot vet inte kommer till deltävlingen i Lunda är dels duon Martin Eriksson och Robert Åhäll, som istället valt att köra Iron Drift King i Tyskland. Naturligtvis är det synd när tävlingar krockar, och för Åhäll är det ett avbräck med en nollpoängare efter en fin sjundeplats i deltävling 1. För Eriksson, som hade problem med bilen inför deltävling 1, innebär det att med säkerhet att det inte blir någon framskjuten placering i årets SM.
En tredje som inte kommer är den tidigare svenske mästaren David Skogsby. Skogsby släppte en pressrelease den 8 augusti, där han berättade att han inte kommer att fullfölja SM-serien på grund av åsiktsskillnader med bedömarna. Skogsby fortsätter med att hans sponsorer har höga krav på teamets prestationer, och att det i nuläget inte går att uppnå de resultat som krävs.
I RM-serien var det Albin Ekman som drog det längsta strået, i en final mot Jonas Carsting. Gunnar Jämting tog den sista placeringen på pallen. Det ska bli riktigt intressant att se hur dessa herrar kan stå upp mot ökade förväntningar på deltävling 2. I RM har vi några förare som av olika anledningar uteblev från deltävling 1, bland annat Filippa Randehov som vi hoppas gör Diana Blomquist sällskap som tjejer i serien.
I JSM, som körs i RM men där juniorerna även redovisas separat, var det Alexander Svensson som fick ta emot den stora bucklan, före Rasmus Nilsson och Simon Persson.
Banan vi ska besöka är Lunda, som ursprungligen är en gammal flygbas. Banan, som den ser ut just nu, kommer att vara lite drygt 500 m lång och innehålla tre zoner och fem touch-and-go fördelade på tre svängar och fem transitions, vilket bör ge bedömarna en bra möjlighet att skilja förarna åt.
Bedömartrion förändras lite från Mittsverigebanan, där Erik Lindqvist tar över Johanna Kohlströms plats, medan huvudbedömaren Peder Balerado och Daniel Hägg fortsätter.
Om man ska våga sig på att tippa hur det kommer att gå på Lunda så tror jag att vi kommer att se Jim Olofsson och Christian Erlandsson högt upp i resultatlistan även nu. Det är två rutinerade förare som har koll på sina prylar och som är laddade och motiverade. Om Axel Eriksson kan hålla sina nerver på en lämplig nivå tror jag att han kan utmana. Bryngelson visade tydligt att han är att räkna med. Ska man dra ett riktigt wildcard ur rockärmen så vet vi som varit med ett tag att Jens Stark Junttila har en otrolig kapacitet. Med tanke på att han inte rört bilen på fem år innan Mittsverigebanan så såg det otroligt bra ut.
I RM tror jag att Alexander Svensson kommer att ta ytterligare ett steg framåt. Fyra i deltävling 1, men med vittring på bättre. Jonathan Berggren, kvalettan på Mittsverigebanan, var allt annat än nöjd med att åka ut i topp 16, så han kommer med all säkerhet att satsa allt på Lunda. Det är alltid svårt att tippa en ingångsklass, eftersom man bara sett förarna en eller ett fåtal gånger, och vissa har man inte sett alls.
Hur som helst så är det laddat för en riktig bilentusiasthelg på Lunda Flygfält, då det även förekommer andra tävlingar i samband med Swedish Drift Championship, så vi rekommenderar alla som har möjlighet att ta sig dit och stötta svensk drifting!
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund