En kort introduktion till dragracingen som sport i Sverige.
Dragracingen har sitt ursprung i USA och kom till Sverige under 1960-talet. Den första officiella tävlingen anordnades på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp 1968. Sedan dess har sporten växt och finns i dag i en mängd olika klasser.
Själva tävlingsmomentet går ut på att köra en sträcka som vanligen är 402,33 m, vilket motsvarar en 1/4 engelsk mile. Även kortare sträckor förekommer, som 201,19 m (1/8 mile) och 305 m, vilket motsvarar 1000 fot. Två bilar startar samtidigt och den som passerar mållinjen först har vunnit och går vidare i elimineringsstegen. Förloraren får lämna tävlingen. Ofta syns både tid och hastighet på en stor tavla i anslutning till banan, och ibland händer det att förloraren har både högre hastighet och kortare tid än vinnaren. Det beror då på att reaktionstiden inte räknas in i tiden, utan tidtagningen startar när bilen lämnar startlinjen. Så sådana fall har vinnaren helt enkelt reagerat mycket snabbare.
Tävlingssträckan som används i de flesta klasser är 402,33 m. I den största klassen, Top fuel, kom man för några år sedan upp i så höga hastigheter att man efter några allvarliga olyckor bestämde sig för att korta ned tävlingssträckan till 305 m som används idag. Rekordet idag för Top fuel ligger på 3,659 sekunder, med en högsta hastighet på 541,65 km/h. Ja, du läste rätt, femhundrafyrtioen kilometer per timme.
Nedanstående klasser är de man tävlar i idag. I vissa klasser används begränsningar i tider, för att hålla nere kostnader och risker för förarna.
Competition
Junior Dragster – instegsklass för ungdomar,
Pro Modified
Pro Stock
Super Street – över 10,90 sek. I Super Street, Super Gas och Super Comp begränsas man av en lägsta tid, kör man snabbare än denna tid blir man utslagen.
Super Gas – över 9,90 sek.
Super Comp – över 8,90 sek.
Super Stock
Stock Eliminator
Top Alcohol
Top Fuel Dragster
Top Fuel Funny Car – en Funny Car är tekniskt ganska lik en Top Fuel Dragster, men med kortare hjulbas och kolfiberkaross som liknar en bilmodell.
Top Methanol Dragster
Top Methanol Funny Car
Dessutom finns ET-klasser där bilarna klassas efter hur säkra de är.
De ET-klasser som körs i Sverige idag kan sammanfattas i ovanstående tidsintervaller. Några av ET-klasserna har körts under många år och fått ett etablerat klassnamn
Top Doorslammer – startade 2001 i Mora
Super Pro Street – kördes 1994, 2003-04 och igen från 2010.
Super Small Block – startade 1994.
Pro Street – startade 1996 som ett alternativ till Super Pro Street.
Street – startade 1994 och har utvecklats till Street 10.5.
Bracket – startade 2002. Kallas ibland ET Pro och ET Super Pro.
Gatbil Index A B C D E – Besiktningsklasser ned till 7,50 sekunder.
Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink, Christer Hägglund