10 C
Sundsvall
onsdag, juni 16, 2021

Dragracingen i Sverige

En kort introduktion till dragracingen som sport i Sverige.

Dragracingen har sitt ursprung i USA och kom till Sverige under 1960-talet. Den första officiella tävlingen anordnades på Scandinavian Raceway utanför Anderstorp 1968. Sedan dess har sporten växt och finns i dag i en mängd olika klasser.

Själva tävlingsmomentet går ut på att köra en sträcka som vanligen är 402,33 m, vilket motsvarar en 1/4 engelsk mile. Även kortare sträckor förekommer, som 201,19 m (1/8 mile) och 305 m, vilket motsvarar 1000 fot. Två bilar startar samtidigt och den som passerar mållinjen först har vunnit och går vidare i elimineringsstegen. Förloraren får lämna tävlingen. Ofta syns både tid och hastighet på en stor tavla i anslutning till banan, och ibland händer det att förloraren har både högre hastighet och kortare tid än vinnaren. Det beror då på att reaktionstiden inte räknas in i tiden, utan tidtagningen startar när bilen lämnar startlinjen. Så sådana fall har vinnaren helt enkelt reagerat mycket snabbare.

Tävlingssträckan som används i de flesta klasser är 402,33 m. I den största klassen, Top fuel, kom man för några år sedan upp i så höga hastigheter att man efter några allvarliga olyckor bestämde sig för att korta ned tävlingssträckan till 305 m som används idag. Rekordet idag för Top fuel ligger på 3,659 sekunder, med en högsta hastighet på 541,65 km/h. Ja, du läste rätt, femhundrafyrtioen kilometer per timme.

Nedanstående klasser är de man tävlar i idag. I vissa klasser används begränsningar i tider, för att hålla nere kostnader och risker för förarna.

Competition
Junior Dragster – instegsklass för ungdomar,
Pro Modified
Pro Stock
Super Street – över 10,90 sek. I Super Street, Super Gas och Super Comp begränsas man av en lägsta tid, kör man snabbare än denna tid blir man utslagen.
Super Gas – över 9,90 sek.
Super Comp – över 8,90 sek.
Super Stock
Stock Eliminator
Top Alcohol
Top Fuel Dragster
Top Fuel Funny Car – en Funny Car är tekniskt ganska lik en Top Fuel Dragster, men med kortare hjulbas och kolfiberkaross som liknar en bilmodell.
Top Methanol Dragster
Top Methanol Funny Car

Dessutom finns ET-klasser där bilarna klassas efter hur säkra de är.

De ET-klasser som körs i Sverige idag kan sammanfattas i ovanstående tidsintervaller. Några av ET-klasserna har körts under många år och fått ett etablerat klassnamn

Top Doorslammer – startade 2001 i Mora
Super Pro Street – kördes 1994, 2003-04 och igen från 2010.
Super Small Block – startade 1994.
Pro Street – startade 1996 som ett alternativ till Super Pro Street.
Street – startade 1994 och har utvecklats till Street 10.5.
Bracket – startade 2002. Kallas ibland ET Pro och ET Super Pro.
Gatbil Index A B C D E – Besiktningsklasser ned till 7,50 sekunder.

Text: Christer Hägglund
Foto: Dennis Flink, Christer Hägglund

Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
302FöljareFölj
41PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna