1997 hände något stort inom rallyvärlden, den moderna WRC-rallybilen föddes. En era som kommer att ta slut i och finalen i rally VM i Japan i november.
I mitten av 80-talet så regerade de brutala Grupp B monstren på rallysträckorna.
Med en rask teknikutveckling var bilar såsom Audi Sport Quattro, Peugeot 205 T16 och Lancia Delta S4 snart utdömda av säkerhetsskäl. Olyckorna blev för frekventa och allvarliga.

Som ett led i detta kom FIA fram med Grupp A reglementet. Mer standardbetonade bilar, baserade på gatbilar. 2500 av varje tänkt rallymodell skulle tillverkas som gatgodkända rallybilar. Exempelvis Mitsubishis Evo modeller. Lancia Delta Integrale blev den mest framgångsrika grupp A rallybilen med 46 VM vinster och sex märkesmästerskap. Förarna var starkt kritiska över den näst intill halverade motoreffekten.

Grupp A reglementet levde vidare till 1997, då det ersattes av det friare WRC reglementet som lever kvar än idag. Bilarna skulle fortsatt vara baserade på gatbilar som tillverkats i minst 2500 exemplar. Här var det dock inga krav på att gatbilarna delade fundamentala egenskaper som antal drivande hjul, överladdning, cylindervolym och dylikt. Tidiga modeller som kom in i reglementet och började driva på den nya eran var Ford Escort Cosworth (denna fanns även som en grupp A variant), Subaru Impreza och Toyota Corolla.

Under dess nästan 25 åriga historia har tolv bilfabrikanter placerat sina storsäljande, ofta kompakta bilmodeller i händerna på några av världens bästa rallyteam. Utvecklingen inom reglementet har varit stor men grundplåten har varit den samma
Om man blickar mot framtiden så står hybridiseringen och knackar på dörren, med nya möjligheter för tekniksprång.
Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago