Dennis Strandberg har kört en del racing förut, men i V8 Thunder Cars var han ny inför säsongen 2020. Och vilken succé det blev!
Det blev slutseger i klassen, och nu laddar Dennis och teamet Snake Pit Garage för en ny säsong där man ska försöka försvara titeln.
Först och främst grattis till segern i klassen 2020.
-Tack så mycket!
Vad fick dig att satsa på V8 Thunder Cars?
-Flera faktorer faktiskt. Det var längesedan jag körde en HEL säsong i racing, British GT 2015, 2017 körde jag STCC men missade två deltävlingar. Så jag ville köra något där vi kunde driva bilen och teamet själva som familj/vänner. Min far Conny och crew chiefen Mats är båda V8-grabbar som fick nys om ett litet test på Ljungbyhed. Så vi åkte dit och testade bilen, kollade och snackade med grabbarna på plats om serien och så vidare. Allt var väldigt positivt, mina fördomar om att V8 TC hade dåliga bromsar, sladdar bara, stor och tung, och så vidare försvann ganska fort. Jag var verkligen imponerad! Conny och Mats frågade ut mig ordentligt vad jag tyckte och trodde om både serien och om bilen och jag var hel nöjd faktiskt. Så de överraskade mig med att köpa bilen jag testat och därifrån tog det fart. Självklart utan full budget men vi kämpade på!
Hur nöjd är du med insatsen totalt sett förra året?
-Det är svårt att inte vara nöjd med insatsen 2020 när man vinner sin debuttävling och vinner debutsäsongen men visst finns där mycket mer att ge! 2020 budget lät oss inte göra mer än en shakedown av bilen innan premiären på Falkenberg och inget test mellan racen gjorde att vi i stort körde på samma inställningar på varje bana.
Joakim Tärnström nämnde tredje heatet i Falkenberg som en höjdpunkt racingmässigt. Har du något speciellt minne som sticker ut?
-Race tre på Falkenberg var en revansch. Efter att ha varit snabbast på kvalet och vunnit de två inledande racen för att sedan bli diskad pga felaktiga fjädrar – rookie misstag att inte kolla så att bilen levererats med rätt grejer kanske. Jag fick bytt till den mjukare fjädern men hade ingen tid att göra några inställningar alls utan det var bara att kämpa sig igenom ett 20 minuters race med en näst intill okörbar Camaro, men jag tog mig högst upp på pallen en tredje gång den helgen för att visa att det inte var i fjädrarna min fart satt! Annars race 3 på Ljungbyhed är ju också spännande när jag startar sist och vinner med en brinnande bil, de var ju något nytt så att säga!
Gör ni några förändringar eller uppgraderingar inför årets säsong?
-Uppdateringar gör vi väl en del med de nya stötdämparna som alla måste ha från 2021 samt byta hjullager då hjullagret vänster bak faktiskt skar i första racet på Knutstorp, men eftersom vi inte hade pengar fick Mats fetta det ordentligt och vi höll tummarna att de höll… Så de har vi också bytt!
Årets serie består av sex deltävlingar med start på Ljungbyhed 4-5 juni, därefter Skellefteå, Gelleråsen, Anderstorp, Mantorp Park och final på Ring Knutstorp 8-9 oktober. Någon av dem som du känner passar dig extra bra eller som du ser fram emot mer än de andra?
-Ljungbyhed och Knutstorp blir ju gött för det är så nära hem till Helsingborg men annars ser jag mest fram emot Skellefteå. Banan där uppe i Norrland passade mig bra, den hade lite av varje och var riktigt rolig att köra. Sen har jag en lite beef med den banan jag måste klara upp, haha!
I år ingår V8 TC i STCC-cirkusen igen. Påverkar det er som team på något sätt?
-Nej, påverkar teamet direkt gör det väl inte men det påverkar absolut klassen. Det är trots allt finrummet vi är i med det stora teamen osv.
Hur redo är ni för årets säsong just nu?
-Just nu är vi inte alls redo för säsongen haha. Vi ligger lite efter och jagar fortfarande budget eftersom flera av sponsorerna hoppat av på grund av corona. Men än är det ett tag kvar och vi kämpar på för att ta nästa steg!
Har du någon hälsning till dina konkurrenter?
-‘Catch me if you can’!
Text: Christer Hägglund
Foto: Göran Röjhagen