Igår söndag var det dags för årets första resa till Sundsvall Raceway för min del, för en tävling i Enkel bilsport.
Förutom att man varje år chockeras över att det där stället ligger i en klimatzon helt skild från den jag bor i, ca 30 km därifrån, så var det mesta sig likt på banan. SHRA Sundsvall bygger och står i för att skapa bra förutsättningar inför kommande tävlingar, men det ska vi återkomma till i en senare artikel. Idag var det alltså Enkel bilsport som gällde, och varianten uthållighetslopp. Man tar alltså vanliga standardbilar, lägger en bana där hastigheten är låg och riskerna få, och kör en bestämd tid, i det här fallet tre timmar, och det team som har lagt flest varv under den tiden har vunnit.
Glädjen är stor och alla som gör detta är där enbart för att det är roligt. Det är nog få, om någon, som ser Enkel bilsport som en väg in i andra racingklasser. Bland bilarna var det stor variation; Volvo 940, Volvo S40, Mercedes diesel, Opel Astra, Audi A3 och en Audi TT var några av dem.
Innan tävlingen hölls ett förarmöte i vanlig ordning, där SHRA Sundsvalls representanter och tävlingsledaren Desirée sa några väl valda ord om banan, hur man kör och hur man beter sig. Speciellt gällande depåområdet. En hastighetsbegränsning om 10 km/h gällde i depån, och för att ingen skulle få fördel av att ha depåplats nära banan så gällde högervarv i banan och att alla skulle köra in och runda en kon längst bort i depån. Förarbyte skulle göras på en speciell plats, så det innebar att team som ville byta däck och förare samtidigt fick köra in till depåplatsen, byta däck och sedan fick samma förare köra till förarbytesplatsen och där byta förare.
Resultatet då? Ja, det här är ju ingen publiksport, det får man väl säga. Nu är ju ingen publik tillåten just nu i pandemitider, men för teammedlemmar och oss i media var det svårt att hänga med i ställningen i tävlingen. Antalet varv som körs registreras med hjälp av en app som körs på en mobiltelefon som ligger i bilen, och vem vet, det kanske finns något sätt att visa det resultatet i framtiden.
Vann gjorde i alla fall teamet som passande nog hade nummer 1, bestående av Johan Åström och Andreas Henriksson i en Peugeot 206 och dessutom med matchande hjälmar.
Resultatlista:
(endast den som anmälde teamet står nedan, samtiiga team bestod av flera förare)
- #1 Andreas Henriksson Peugot 206 gti 165 varv
- #67 Lars Hamberg Opel Astra 161 varv
- #99 Audi A6 Marcus Andersson 159 varv
- #10 Opel Astra Daniel Östling 158 varv
- #27 Saab 9-3 Magnus Cornelius 147 varv
- #77 BMW 525 Joakim Söderlind 146 varv
- #54 Nissan Almera Per-ARne Sundell 145 varv
- #66 Volvo S40 Jocke Edström 135 varv
- #33 Volvo 940 Micke “Sotarn” Sundberg 110 varv
- #76 Audi A3 Lars Hamberg 86 varv
- #44 Peugeot 206 gti Johan Samuelsson 57 varv
- #69 Mercedes Johan Fagerström 23 varv,
#15 Audi TT Hasse Söderström 23 varv
#88 Saab 9-5 Simon Hansson 10 varv
Efter tävlingen fick vi kontakt med Johan Åström, som var en av förarna i vinnarbilen.
Vem var det mer än du som körde?
-Jag kör med Andreas Henriksson men planen är att få med en till förare till nästa race.
Har ni köpt bilen tillsammans för att köra Enkel bilsport?
-Vi köpte den ifjol för att köra i Bergbycupen i Uppsalatrakten som har ett liknande upplägg men på en rallycrossbana som slaktar bilar som Peugeot 206. Då vi fick reda på att det kördes på Sundsvall Raceway lade vi det bakom oss och kör här i år.
Beskriv nöjet med en sådan här sportgren för den som inte har testat.
-Det är så sjukt roligt att pressa en bil till max, testa sina färdigheter på bana mot andra och utan att behöva gräva ett stort hål i plånboken. Alla borde testa!
När är nästa tävling planerad?
-Tanken är att stå på startlinjen 22-23 maj men först måste vi ta oss en titt på bilen.
Vi tackar Johan för de orden och önskar honom och Andreas lycka till även i nästa tävling. Enkel bilsport, ett enkelt sätt att ha roligt!
Text: Christer Hägglund
Foto: Robban Strandberg, Christer Hägglund