-11 C
Sundsvall
måndag, januari 13, 2025

Ferropolis – dag ett

Nu sitter man och ska summera dag ett på Ferropolis. Denna välfyllda helg på the drift island. Inte nog med att Drift Masters kör sin femte deltävling så avgörs också Iron Drift King under helgen.

Platsen är som sagt Ferropolis som ligger mellan Leipzig och Berlin på en artificiell halvö. Här började man bryta brunkol på sextiotalet, vilket skapade stora öppna schakt i landskapet. Dessa vattenfylldes 2000 vilket skapade denna miljö.

Runt om arenan ser man spår av denna gruvdrift. De monstruösa grävmaskinerna står runt omkring som gamla reliker. Många byggnader är kvar, vilka ger en östeuropisk känsla runt banan. Nu avslutar vi historielektionen och fokuserar på vilka svenskar vi har med oss och vad som gjorts idag.

Vi börjar med Iron Drift King. Denna fristående tävling lockar förare från hela Europa. Mycket på grund av prispotten. Förarna kämpar om en för Europa stor summa pengar vilket gör att många duktiga förare styr mot arenan denna helg.

Sverige representeras av:

Andreas Lilja, Toyota Supra
André Andersson, BMW E36
Mikael Andersson, Volvo V40
Pontus Karlsson, Volvo 940
Tony Averstedt, Toyota Supra

fast mike, idk

Dagen har främst inneburit träningar för gänget. Tony inledde med en murkänning på morgonen, men var ganska snabbt ute på banan. Pontus har kämpat med sin utväxling under dagen. Den räcker inte riktigt till vid initieringen. Något som kommer fixas till fredagens kval.

averstedt, idk

Dagen har innehållit ett kval till DMEC Wild Card. Samtliga förare fick en runda på sig att prestera en bra kvalrepa. De tre bästa får ett wild card.

De som får chansen att kämpa i DMEC är:

1. Thomas Kiley
2. Alan Haynes
3. Nikolass Bertans.

Här blev Andreas Lilja bäste svensk på en fjärdeplats. Väldigt synd. Hade varit kul med en svensk till i DMEC. Lilja har ju visat framfötterna där innan. Tilläggas bör även att Nikolass var wild card i Riga och gjorde där mycket bra ifrån sig.

lilja, idk

Drift Masters har tränat hela dagen. Banans linje är inbjudande så det har sett väldigt bra ut på många håll. Några har haft bekymmer med murarna, Pontus Hartman var en av dem, men teamet fick ut bilen ganska snabbt på morgonen.

Christian Erlandsson har fixat en del med bilen. Ett svårfunnet elfel gäckar teamet. Hoppas den är iordning till kvalet imorgon fredag. Felix Lindvall och Joakim Andersson har satt bra linjer under dagen. Linus Joensuu tyckte att alla andras bilar lät mer så de har plockat bort ljuddämparna och åker rakpipa.

lindvall, dmec

Övrigt på banan att nämna är Kuba Przygonskis nybyggda Toyota GR86. De fick en tom kaross i mars och kan nu presentera Europas första drift GR86:a. Motorvalet är inte den välbeprövade 2JZ:an utan en B58 från Toyota Supra A90 på runda slängar 1000 hästar.

kuba, dmec

Morgondagen kommer att bjuda på kval i DMEC, samt alla steg i Iron Drift King tävlingen. Detta mellan 09:00 till 22:00. Mycket drifting blir de!

Text: Mattias Laago
Bild: Ann-Sofie Nilsson, Mattias Laago

Följ oss gärna

1,803FansGilla
1,501FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,803FansGilla
1,501FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna