Det internationella motorsportförbundet FIA lanserar nu en mätare som är tänkt att placeras i tävlingsbilar, för att spela in data vid olyckor.
Det finns redan sedan tidigare liknande utrustning, men på grund av pris och att den bland annat behöver el har den endast blivit vanlig på högsta tävlingsnivå. IDR, Impact Data Recorder, som nu lanseras är dess motsats, då den sägs vara billig och dessutom inte behöva något vid installationen. Man trycker helt enkelt fast den självhäftande, 6cm långa och 12 g tunga enheten på en lämplig plats i bilen och så är det klart. Enheten klarar av att spela in data från mer än 80 krascher under de två år som batteriet räcker.
Cirka 99 procent av alla krascher med dödlig utgång sker enligt FIA i bilsportens olika gräsrotsklasser, vilket gör det angeläget att få in mer data ifrån dessa för att kunna analysera och förebygga skador.
-Vi är ett fåtal länder som fått möjlighet att testa IDR. Vi har fått fajtas för att få vara med i projektet Ingen data skickas till FIA. Alla data hamnar hos oss på kansliet per automatik när man läser av pucken, berättar Svenska Bilsportförbundets säkerhetsansvarige Rickard Johansson för Motorsportmagasinet
Driftingen har som sportgren lite andra utmaningar än till exempel racing, då man ofta utsätts för starka sidokrafter vid en kollision, vilket också kan vara en anledning för just driftingförare att sätta en IDR i sin bil. Tyvärr verkar det inte finnas någon uppgift om pris på enheten ännu, men FIA rekommenderar starkt alla nationella förbund att uppmuntra användningen.
-Vi har testat den i lite olika bilar under förra säsongen. Bland annat hos Viktor Andersson och Jim Olofsson, fortsätter Rickard Johansson.
Text: Christer Hägglund
Foto: Rickard Johansson