-6 C
Sundsvall
torsdag, november 21, 2024

Finaldag på Mid Sweden Finals på Sundsvall Raceway

Det blev vackert väder och bra förhållanden även på elimineringsdagen på Sundsvall Raceway när Mid Sweden Finals avgjordes idag.

I nästan alla klasser började dagen med två kvalrundor till, medan tävlande i Pro ET fick en kvalrunda och dra igång sin stege när övriga klasser körde sin andra. Att vara kvaletta skulle dock visa sig inte vara någon större fördel.

I junior dragsters så var det Lina Andersson, Näsviken, tävlande för hemmaklubben SHRA Sundsvall, som tog hem segern genom att i finalen slå Alfons Åberg, Matfors.

Pro ET hade 20 förare till start i en haltande 32-bilarsstege. Kvaltrean Anders Larsson vann i finalen med 10,458/207,9 km/h mot kvaltvåan Fredrik Seth, som tyvärr breakade ut sig med 10,484/203,4 km/h.

Pro Street är en tuff klass där vi berättade igår att kvalet var extremt jämnt. Kvaletta med 7,6095 blev Birgitta Lindström, men hon fick respass redan i första rundan av Lars-Åke Söderling som senare gick hela vägen och vann klassen. I finalen mötte Söderling kvalfyran med det förvillande lika namnet Lars-Åke Söderlund.

Den mycket spektakulära bakhjulsåkarklassen Stock/Super Stock hade sex deltagare, där Carla Pittau, Östervåla, tog hem segern genom att i finalen slå ut Theodor Brandt.

Street var en klass med endast tre deltagare, där vinnaren från förra tävlingen i Sundsvall, Linnea Strid, blev utslagen redan i första rundan. I finalen möttes hennes baneman Thomas Sandström och kvalettan Lars-Erik Persson som fick en bye run i första.

Även i Super Comp var det tre deltagare. Kvaltvåan Pontus Garefelt breakade ut sig i första rundan i mötet med Mikael Nilsson. Kvalettan Wilma Andersson fick endast köra ett åk, i finalen mot Mikael Nilsson, en final som Nilsson vann med 8,969/258,7 km/h mot Wilmas 8,898/270,4 km/h.

För Super Gas blev det fyra deltagare i elimineringen, där kvalettan Håkan Halmhatt Mattsson gick hela vägen och vann, efter att ha slagit kvalfyran John Claussen i finalen, där Claussen breakade ut sig. Annica Larsson breakade ut sig mot Mattson i första rundan och Christer Uhlin rödlyktade mot John Claussen, vilket innebär att inget åk avgjordes genom ren körning.

Super Pro ET var sex deltagare, och här var det Mikael Nilsson som vann. Den uppmärksamme läsaren känner såklart igen Mikaels namn och han dubblerade faktiskt i den här tävlingen och körde både Super Comp och Super Pro ET, och lyckades alltså vinna båda. I finalen vann Nilsson den här gången mot Niklas Larsson, som breakade ut sig med 8,797/243,4 km/h.

Den sista klassen vi redovisar är Super Street, där vi också hade sex deltagare i elimineringen. Här var det kvalfemman Isak Lagg som vann, genom att i finalen slå Thomas Hägg.

Competition Eliminator var bara två deltagare så där kördes ett matchrace i bäst av tre mellan Jens Eklund och Jeppe Bergdahl, där Eklund vann med 2-1.

Totalt var det 106 tävlande som körde under dagen och producerat 658 tidkort.

Ett bra och lyckat arrangemang för SHRA Sundsvall. Det enda som fördröjde tävlingen var att tidtagningen krånglade, vilket ledde till ett avbrott på ett tjugotal minuter under elimineringen. Klubben kan nu gå till vintervila med två lyckade tävlingar i bagaget och med förhoppningar om att slippa alla restriktioner för publik kommande säsong.

Text: Christer Hägglund
Foto: Robban Strandberg, Christer Hägglund

Följ oss gärna

1,803FansGilla
1,504FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,803FansGilla
1,504FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna