2 C
Sundsvall
torsdag, mars 28, 2024

Frikörning och Breisladd i säsongsfinal på Sturup

Sista körningen på Sturup Raceway började såklart med att himlen öppnade sig 30 minuter innan körningen började, det öste ner i 20 minuter precis sådär lagom kom solen till körningen började.

Det var väldigt blött under förmiddagen, men det hindrade ingen från att hålla stumt genom banan. Det blev en del piruetter men ingen allvarligare.

Det kördes även breisladden som var väldigt tight men slutade såhär.

  1. Alex Cirnski Olsson
  2. Fredrik Sjöström
  3. Erik Kadikis

En som var på hugget och fick mycket körning var Calle Tornblad i sin Toyota jzx100 mark2. Det var hans första och sista körning på Sturup i år, nästa år siktar han på att köra alla körningar på Sturup. Han körde i stort sett non stop hela dagen förutom när han var iväg och tankade, gick trots allt åt 2 fulla tankar. Bilen i sig är en original 1jz ute med 280hk som har annat avgassystem och intercooler, framvagnen är det bytt spindlar samt 25mm längre länkarmar från kazama. Auto i Japan med 4mm rack spaders för ytterligare lite mer styrvinkel. Och bakvagnen är original torsen diff och justerbara stag från Kdf i Ryssland. Blir en del timmar i garaget för Calle i vinter, planerna är mest uppdateringar utvändigt så som bodykit, få alla fälgar lackerade i samma färg, bygga vattenspridare till bakdäcken så att man kan kyla ner dem under körning. Sen står ju en halvbur väldigt högt upp på listan, men det återstår att se om det blir nu i vinter.

Calle Tornblad

Daniel Lavman som kör sin helt brutala BMW E30 med 2,8 liters M50 som levererar 760hk har haft ett längre uppehåll men började hitta tillbaka ordentligt i helgen vilket syntes väldigt tydligt. Han har tidigare haft en del strul maskinellt men nu verkar det äntligen lira, näst på tur blir att byta bakvagn. Troligtvis blir det en e90 M3 bakvagn för att kunna få ännu mer justeringsmöjligheter.

Daniel Lavman

När man snackar fitment så kan ingen som varit där missat Joacim Möllborn static Nissan S14 med m50 turbo och 446 hk på hjulen. Han kände sig lite ringrostig i början men släppte efter ett tag. Det är tveksamt om detta var sista körningen, finns ju lite däck kvar säger han.

Joacim Möllborn

Chris Lundberg var där med sin 350Z som även är hans bruksbil. Han var nöjd med dagen och gick över förväntan, dock gav tyvärr handbromsen upp när det började torka upp. Så det blev väldigt svårkört då det är väldigt mycket grepp jämfört med effekten, då det enda som är gjort är att öppet filter och race kattar, så där är runt 300hk. I övrigt är det svetsad diff och hårda fjädrar. Det lutar åt antingen turbo eller kompressor. Eller kanske byta motor till något 4 cylindrigt beroende på vad som går att reggas med då det trots allt är en bruksbil.

Chris Lundberg

SM-föraren Erik Kadikis var även där med sin 740 och provade lite nya utväxlingar och körstilar. Han hade svårt att hitta tillbaka till samma linje som han brukar ha på Sturup, men flytet kom efter ett par varv och resten av dagen så flöt allt på bra och det kändes riktigt skönt med en pallplats i breisladden säger han. Det var sista körningen för i år, nu i vinter blir det lite ombyggnad, mest estetiskt då bilen funkar så pass bra just nu.

Erik Kadikis

Breisladden vinnaren som inte är någon mindre än Alex Cirnski Olsson med sin ps13 som själv tycker att han precis börjar hitta in i bilen efter en massa års byggande. Så det var bra att få åka lite blött och lite blandat underlag också. Så körningen är han nöjd med, framförallt eftersom han inte ens kört upp 10 uppsättningar sedan 2014. Men han fick en del att skruva med eftersom motorn spottade ut lite delar på startrakan så det får bli en stöddigare botten helt enkelt. Men efter vinsten i Breisladden har bilen fått bekänna färg, så det ger förhoppningsvis en morot till teamet nu när det blir massa skruvande igen.

Alex Cirnski Olsson

En annan som också skruvat mycket är Patrik Föremo som antagligen körde sista körningen för i år på Sturup med sitt nybyggda chassi för i år och ny motor. Han har haft en del strul för att få allt att lira men nu äntligen funkade allt i bilen och det gick riktigt brett. Körningen gick relativt bra efter uppehåll i 2 år. Kom in i nya bilen relativt fort och däcken gick ju åt trots blött på förmiddagen så något rätt måste jag gjort, säger Patrik skrattande. Det är en BMW e92 med Mercedes m104 motor som det sitter sekventiell låda som han för övrigt var första gången han körde med över huvud taget. Annars är det komplett Wisefab fram och bak och 735 hk på hjulen och 865 nm. I vinter blir det att gå över lite inställningar i chassit för att hitta mer grepp och fixa lite små grejer runt motorn som inte hunnits med. Dock skulle han vilja tävla men osäker på vad ekonomin tillåter. Han var och gästade danska Nordic drift series 2019 paj blev kval 1a där och 2a totalt i semi pro var första gången han tävlade och adrenalinet var på topp, vem vet vart vi ser han 2022.

Patrik Föremo

Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna