-0 C
Sundsvall
lördag, februari 17, 2024

Grattis IndyCar.

Sent ska syndaren vakna som ordspråket säger. Förenklat betyder det att det är aldrig för sent att inse sina misstag. För det är just ett massivt misstag hela indycarsrrien begått under det senaste året när Linus Lundquist inte fått någon styrning. En styrning som näst intill garanteras i och med mästerskapsserien i indy lights. 

När både indy-lightskonkurrenterna Sting Ray Rob och Benjamin Pedersen fått styrningar till 2023 fick vi se Linus sittande på sidlinjen utan den plats han förtjänade. Bortsett från några inhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia, där han slutade som serie 7a, har Linus varit borta från tävlandet under nästan hela säsongen. 

Under de senaste åren har Linus gjort några tester hos några av indyteamen bla Andretti Autosport och Rahal Letterman Lanigan Racing med riktigt bra resultat och lovord från teamen. Det va till slut Meyer Shank Racing som, efter Simon Pagenauds otrevliga crash i Mid-Ohio, gav Linus den plats på gridden han så väl förtjänat. Kliva in som rookie i en serie där man enbart kört några få testvarv, på kalenderns kanske nästan svåraste stadsbana, lägg där till ett ordentligt regnväder som försenade och kortade träningen, ändå lyckas Linus kvala på en 11e plats, före förare som Scott Dixon, Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson, säger en hel del om Linus talang. Under loppet satte Linus även loppets snabbaste varv innan han oturligt nog kom ut för långt från idealspåret, hamnade i smutsen och satte bilen i muren.  

Det slutade inte där, under Gallagher Grand Prix fick Linus ännu en gång möjligheten att visa sig på banan. Här kvalade Linus som 14e bil på startgridden och gick i mål på en 12e plats, långt före hans tidigare Indy-lightskonkurrenter och blev tävlingens högst placerade rookie. 

Den 3e tävlingen för Linus blev ovalbana och tävlingen Bommarito Automotive Group 500. Linus kvalade 16e och ännu en gång sätter han tävlingens snabbaste varv och gick i mål på en 18e plats, bästa rookie och bästa förare i teamet. 

Äntligen ett kontrakt.

Nu har äntligen ett team insett vilken talang Linus har och signat ett kontrakt med 24åringen.
Teamet vi alla kan tacka är Chip Ganassi Racing som signat ett flerårskontrakt med Linus. Linus kommer från och med 2024 att ersätta Marcus Ericsson i bil #8 som nyss skrivit kontrakt med Andretti Autosport. 

”Det är fantastiskt att få möjligheten att anställa Linus, en beprövad vinnare, plus den regerande 2022 Indy NXT-mästaren är nu verklighet hos Chip Ganassi Racing”, säger CGR:s vd Mike Hull. ”Han har visat att hans prestationer på banan skapar den framgång som krävs i IndyCar idag. Att växa tillsammans med Linus är vad som kommer härnäst.”

Det nya avtalet sammanför ett av motorsportens mest framgångsrika stall och en fyrfaldig mästare på juniorstegen. På sin väg mot toppen har Lundqvist tagit hem både Formula STCC Nordic (2016), brittiska Formel 3 (2018), Formula Regional Americas (2020) och INDYCAR:s egen matarklass INDY NXT (2022).

”Att börja hos Chip Ganassi Racing är en absolut dröm som går i uppfyllelse för mig,” sa Lundqvist. ”Att få köra på heltid i NTT IndyCar Series, och att få göra det med ett av de mest framgångsrika teamen i mästerskapets historia, är det ögonblick jag har arbetat för under hela min karriär. Det är svårt att förklara hur mycket detta betyder för mig. Jag är otroligt tacksam mot Chip, Mike och alla som har stöttat mig på den här resan, inklusive min familj förstås.”

Lundqvist kommer att vara på plats med Chip Ganassi Racing på de två avslutande deltävlingarna av årets INDYCAR-säsong i Portland och Laguna Seca för att påbörja det förberedande arbetet inför 2024.

Text: Robban Strandberg
Foto: Penske Entertainment

Robban Strandberg
Robban Strandberghttps://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna