I en artikel på det norska bilsportförbundets sida kan vi läsa om hur förbundet tillsammans med förare i Norge, främst Tor Arne Kvia, har startat ett arbete med att både få ner kostnaderna för norsk drifting men även syftet att minska sportens klimatavtryck.
Samarbetet har lett till ett nytt däckreglemente som implementeras från 2024
Kvia Skriver på sin Facebook “ Testar något nytt, jag kanske blir väldigt impopulär men jag hoppas detta är ett steg framåt för både sporten och plånboken!”
I artikeln kan man läsa följande:
Halvera däckförbrukningen
Syftet med det nya regelverket är att halvera däckförbrukningen i toppklassen och dämpa effekten i de mindre pro2- och gräsrotsklasserna med strängare däckförbrukningsregler. ”Det har blivit dyrt att köra drifting när däckpriserna har stigit med 80% förutom att nya märken med supermjuka gummiblandningar har gjort sporten mer ojämn och dyrare, detta har skrämt bort många och förstör den goda rekryteringen det var i sporten. Från och efter att ha använt ca. 20 däck per NM-runda är nu målet på 10 däck, vilket resulterar i 200 – 300 däck färre per NM-runda baserat på 40 registrerade förare.”
Hoppas det tas emot positivt
Ska drifting bli ännu en rik mans sport? Helst inte, säger Kvia. ”Det som har varit bra med drifting är möjligheten att tävla i toppklassen med några sponsorer och lite övertid, detta har gjort att drifting växt rekordsnabbt. Däckpriserna och den svaga kronan har förändrat budgeten drastiskt och registreringarna sjunker. Vi måste lyckas reglera sporten så att det fortfarande går att tävla på en genomförbar budget.”
“Det kommer alltid att finnas någon som omedelbart kommer att döda ett sådant förslag, men jag hoppas att alla förare ser detta som en positiv sak där man nu måste räkna ut däckförbrukningen i sin taktik, vilket kommer att ge upphov till några spännande strider där vem är bäst på att inte överköra däcken kommer att ha en fördel. Vi måste också komma ihåg att vi har ett dåligt rykte som miljö och att vi lever på lånad tid, förhoppningsvis kommer detta att ge oss flera bra år framöver. Sist men inte minst vill jag tacka Driftingsektionen för att de snabbt tog tag i detta ärende och vi kunde nå en slutsats på kort tid, även Norwegian Drift Championship som tyckte att detta var rätt riktning och går framåt, säger Tor Arne Kvia”
Nya regler kommer att publiceras så snart som möjligt.
Här är reglerna för vilka däck som kommer att tillåtas. Listan över PRO-däck bifogas också nedan.
Gräsrötterna:
Max bredd på 205 med slitbanor från och med 280TW, Semi slicks ej tillåtna
Däcken måste användas i minst fyra strider. TOP 32, TOP 16, TOP 8, TOP 4.
Pro 2:
Max bredd på 235 med slitbanor från och med 280TW, Semi slicks endast tillåtet på framhjul.
Däcken måste användas i minst tre strider. TOP 32, TOP 16, TOP 8. TOP 4 & Final
Pro:
Endast däcktyper som nämns i listan nedan är godkända för användning i proffsklassen. Du kan skicka in en ansökan till drifting@bilsport.no om att använda en annan typ av däck, däcken kommer att testas och den sökande ska komplettera driftingdelen med 4 däck av önskad typ.
Minsta bredd 245 och maxbredd 265 med slitbanor från 200TW och framåt, Semi slicks tillåtna
Däcken måste användas i minst två strider. TOP 32 & TOP 16, TOP 8 & TOP 4 osv.
Vikt:
Pro 2: Minsta vikt på 1350 kg inklusive förare.
Pro: Minsta vikt på 1350 kg inklusive förare.
Det har länge varit mycket prat om vart driftingen och “grepphetsen” är på väg.
Kanske detta förslag är ett bra steg i rätt riktning, dels för att minska kostnaderna för förarna men även med förhoppning om att vi kommer att återfå täta fighter med bra twinkörning.
Alla mynt har även en baksida. Om vi nu tar steget tillbaka i däckreglementet och slutar åka på samma däck som Więcek, Shanahans mfl idag kör på, hur kommer då våra nordiska förare att klara sig i tex DMEC och liknande serier när dom inte har tillräckligt med körtid på dessa däck?
Text: Robban Strandberg
Foto: bilsport.no