12 C
Sundsvall
fredag, maj 20, 2022

GTR Motorpark svarar om beslutet att sluta med drifting

Som vi berättade i helgen har GTR Motorpark i Eskilstuna meddelat att man slutar helt med sportgrenen drifting vid sin bana. Detta har väckt en hel del starka reaktioner ute i landet.

Finalen i Riksmästerskapet (Semi-Pro) på GTR Motorpark 2017.

Banan hade status som svensk nationalarena för drifting under många år och var ett helt givet inslag i svenska mästerskap och har även huserat ett antal tävlingar på europeisk elitnivå. Men nu är detta alltså över, och banans ägare Johan Heggblad svarar i ett pressmeddelande som bland annat finns att läsa på banans Facebook om vad grunderna till beslutet är:

Angående beslutet att sluta med driftingsporten.
Nedan finns ett antal förtydliganden från Johan Heggblad, en av eldsjälarna bakom driftingen och driftingbanan på Eskilstuna Motorsportcenter ”Gröndal”.

1.
Fråga: Beslutet att lägga ner driftingsporten kommunicerades på GTR Motorparks Facebooksida i fredags. Många är upprörda. Vad tänker ni?
Svar:
Först och främst så vill jag säga att jag har förståelse för att många driftingentusiaster är arga och ledsna, jag har också känt en stor besvikelse – här finns många fina minnen. Mitt personliga intresse för driftingsporten var ett av skälen till att banan byggdes. En bättre plats än Gröndal som varit ett motorsportområde sedan 70-talet fanns inte med bullerzoner och stora riksvägar omkring.

2.
Fråga: Men är det inte så att Eskilstuna motorsportområde finns till just för att det ska kunna vara en plats för olika motorsporter, driftingsporten är väl inget nytt?
Svar:
Helt rätt, men det är skillnad på motorsport och motorsport i Eskilstuna. Olika sporter har olika förutsättningar fast vi är på samma område. Sedan några år finns ett sk försiktighetsmått från miljökontoret som gör att driftingsporten blir omöjlig att genomföra. Försiktighetsmåttet säger att två driftingbilar får åka tre varv i taget, därefter måste det vara tyst i fem minuter. Efter tre gånger ska det vara tyst i 10 min. Alla med någon form av kunskap om drifting vet att detta gör det omöjligt att hålla på med verksamheten. Även ekonomiskt skulle det aldrig fungera att genomföra driftingdagar på detta sätt.

3.
Fråga: Hur ser du själv på beslutet?
Svar:
Jag har jobbat med driftingen sedan 2008. Målsättningen var att skapa en internationellt erkänd bana och samtidigt kunna låta motorburen ungdom ha en plats att vara på. Jag personligen har lagt ned både själ, tid och pengar i banan och jag tycker att vi lyckades. Ekonomiskt är det satsat många miljoner i driftingbanan och det är förstås ett ekonomiskt bortfall att vi nu tvingas sluta med verksamheten.

4.
Fråga: Men ni borde väl förstått att det här skulle få drifting-entusiaster som varit på ”Gröndal” att gå i taket.
Svar:
Jag har personligen inte sett fram mot den här dagen. För mig är det att lägga ned en dröm. Men det finns andra som tar över stafettpinnen och vi som anläggning behöver också komma till en insikt att det till slut inte går att vinna fighten. Jag har full förståelse att många drifters går i taket när deras bana försvinner men motståndet är för stort, det är bara att inse. Vi körde vårt sista driftingevent 2018 och nu har vi haft Corona under 2 år. Jag gissar att många hoppades att banan skulle vakna till liv igen efter pandemin och där ligger nog den största frustrationen.

5.
Fråga: Hur ska det bli nu då?
Svar:
Banan där drifting körts är en del i ett mycket större projekt som startades 2017, GTR Motorpark. Projektet är en multiarena där en större bana ingår som inte är tänkt för drifting utan mer för racing och fordonsindustrin att testa framtidens fordon på. Detta är inget nytt utan väl känt idag. Utmaningar i detta projekt är bla tröga processer för att hitta ekonomi att kunna bygga anläggningen med. En framgång har varit att jobba miljösmart med hur vi bygger anläggningen. Det har i sin tur öppnat nya dörrar för samarbete med fordonsindustrin, universitet mm.

Vår framtida satsning blir att visa att en motorsportanläggning kan vara miljösmart vilket jag tror blir väldigt viktigt för att motorsporten ska överleva i alla dess former. En motorsportanläggning behöver också jobba nära både fordonsindustrin samt olika typer av forskning, något som är helt naturligt utomlands men väldigt ovanligt i Sverige. Här blir våra miljömål jätteviktiga för GTR Motorparks framtid.

6.
Fråga: Och då måste driftingen bort?
Svar:
Jag ger upp driftingen när man lägger samman allt. Det är få som vet hur mycket vi kämpat genom åren både för sporten och inte minst för att behålla sporten på anläggningen. Motorsporten är inte heller enad kring driftingen så vi har fått stå upp mot många andra verksamheter både på banan och bredvid. Sammantaget blir det en ohållbar situation.

/Johan Heggblad
Gtr Motorpark

Källa: GTR Motorpark Facebook
Text: Christer Hägglund
Foto: Christer Hägglund

Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
90PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna