Efter en seger i RM och sedan Gatebil Drift Series och en deltävling i DMEC var det 2021 dags för Jockes första SM-säsong. Hur gick det? Vad säger han om 2022?
Du tog ju hem Baltic drift final i Riga, hur kändes det att ta hem kvalet och finalen?
-Valet över och köra Riga var främst för att köra slingan igen då jag inte kände att den ska få bryta ner mig. Och efter framgångarna den senare halvan av SDC 2021 gav oss den motivationen för att prova. Träningen började skakigt, många nya komponenter på bilen som var oprövade på den typen av slinga. Men ju mer körning jag fick och lite utväxlingsbyte så började det lira bra. Att sen få 93,5p på första repan var ju MINT! Allt klaffade och flytet fanns samt att man tydligen förstod vad bedömarna ville se kändes enormt bra. Under stegen sen så tog vi det en battle i taget, att slå Juha i topp 16 vart rena adrenalinkicken! Sen bara fortsatte framgången genom stegen vilket nog var lugnet i psyket pga självförtroendet man fick genom helgen. Bilen lirade och jag lyckades göra mindre misstag och läsa relativt bra hur jag kunde dyka med det mindre fästet vi åkte på. Så att avsluta säsongen på det sättet och både kvala bra samt vinna mot så många DMEC förare samt inhemska förare som kört den slingan lika mycket som Johan Andersson kört Mantorp kändes bra.
Hur tyckte du motståndet och körningen var jämfört med SDS?
-SDC drog stor nytta av pandemin 2021 då förare hungrade efter tävling vilket ledde till att alla samlades. Motståndet i Sverige finns så länge alla kör, och det är det bästa när man får kämpa hårt och pusha sig själv till och vinna! Bättre show, mer publikfirande och förarna steppar upp.
2021 började lite skakigt. Vad gjorde att du kunde vända det fullkomligt, när kände du att du verkligen var konkurrenskraftig?
-2021 har varit hektiskt för mig själv. Min son föddes i mars så nu var vi tvåbarnsföräldrar med allt vad det innebär. Försäsongstesten funka bra tills ett ringland sprack på en kolv, veckan innan deltävling 1. Stoppade tillbaka motorn som jag kört med i 4 säsonger tidigare samma vecka som vi bar iväg till Mantorp. Spräckt ram på det blocket gjorde att under träningen försvann oljetrycket då en skruv från skvalpplåten som fästs i ramskruvarna släppte och stoppade oljepumpen. Teamet jobbade på och jag drog iväg till en lokal skrot för och hämta en pump. Då hade Dennis Martinsson redan åkt till Mantorp och lämnat en pump vilket var superschysst och jag kan inte tacka honom nog! Teamet var trötta och självförtroendet lågt. Inga resultat och skryta om men det var bara och kämpa. Tränade frenetiskt, försökte vara med familjen så mycket det gick samtidigt som vi försökte lösa chassieproblemen inför deltävling 2. Kändes bra, dock samma vecka vi skulle till Sundsvall så fick vi problem i bänken. Motorblocket var spräckt på 5 av 7 ramar så vi hade tur samt otur att det uppdagades denna vecka vad som hänt. Som tur var så hade vi ett nytt block borrat och färdigt med nya kolvar så jag och John byggde ihop motorn 2 dagar innan avfärd. Lämna allt på balansering på den tisdagen och fick tillbaka det på onsdagen, sen var det bara och köra. Bänka på torsdagen sedan for vi! Dåligt resultat, men vi kämpade på. Sedan gick det bättre efter det, slutsatsen är väl knackig inledning på grund av för mkt saker på samma gång. Dåligt med sömn och mycket och göra, men man lär sig väl kanske nån gång att man kan inte styra över allting samtidigt. Det som händer händer. Envishet och supporten från samarbetspartners, teamet, familjen gjorde att vi kunde testa fram rätt setup och kunskap för att bli konkurrenskraftig. Dock var det försent. Och lärdomen kring det är väl egentligen bara att ibland blir det inte som man tänkt sig, även fast vi har rätt förutsättningar och kunskap i det stora hela. Slumpen avgör och trasiga delar ställer till det, även fast man har reserver och lösningar så kan man inte kontrollera allt till den grad av resurser man har. Hur man jobbar vidare är och skapa bättre förutsättningar på alla plan. Sen vad det är kan man bara de själv över sin satsning och sitt program.
Vad är ditt absolut bästa minne inom sporten?
-Bästa minnet inom sporten är nog comebacken 2018 med en flera vinster samt mästerskapet RM 2018.
Vad är det som får dig att brinna för drifting?
-Jag brinner för motorsport och har varit delaktig på många olika sätt. Drifting är nog det som intresserat min generation mest och det spelar nog stor roll i att vi gör det med. Vi försöker kontrollera det som inte ska kunna gå och kontrollera på det sätt som det ändå görs! Det är nog det fränaste med driftingen.
Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund