Japdays och JDM överlag är väldigt känt för att vara en stor blandning av både bilar och stilar. Alla bygger och kombinerar olika stilar för att få sitt eget stuk.
Att gå runt på en träff och majoriteten av bilarna är något helt eget är ganska unikt. Allt ifrån VIP stukade Lexus till offroad Nissan Narvara till extremt låga S15. Det är en bra blandning mellan luftfjädrade och static bilar på plats. Fanns en hel del välbehållna bilar som var i stort sett original som tex Ricard Perssons R33 GTR.
Richard Persson har lyckats få tag på en extremt fin Nissan Skyline GT-R med original Nismo 400R bodykit och justerbar vinge som är nylackerad i original KR4 Sonic silver. Med extremt trevlig inredning som bland annat Nismo mätarhus. I övrigt är den relativt original med RB26DETT som lämnar 425 hk med en helt galet härlig sång från sitt Tomei Extreme Ti titan catback med Mine’s downpipe.
Sen hade vi ju självklart Fredrik Hellgrens breda men låga Miata. Han köpte bilen original, och som alla vet är Fredrik duktig på att inte behålla bilarna original om man säger så. Det är en Mazda Mx5 ND 2016 2,0L 6-växlad kärra han fått tag i. Såklart måste man ju bredda den om man heter Fredrik, så det blev Genuint widebody, läpp och diffuser Pandem / Rocketbunny från TRA-KYOTO i japan som givetvis lackerades i orginalfärg med pianosvarta detaljer. Och för att fylla ut dem breda hjulhusen blev det ett par 326power Japan Yabking spoke med rött candy centrum med polerade banor. När man har breddat och breda fälgar finns det ju bara en sak som fattas, sänkning. Det fick bli luftfjädring från Airforce suspension med airdemand stötdämpare så han kan sänka och höja bilen från telefonen. Så nu i den redan lilla bilen blev bagaget ännu mindre pga lufttanken och kompressorn är monterat där.
Och som en sådär lagom härlig kontrast ser man Simon Allinggårds Subaru Impreza WRX med sina 229 pigga hästar år 2014 som bara skulle få monterat coilovers, fälgar och avgassystem. Det blev inte riktigt så bara, det spårade ur pyttelite för Simon. Det blev ett fullt WRC S11 kit i komposit, motor från en -02 JDM STI 400 whp som ni ser på bilden är det en bit av hans motorblock, det blir det en dyr vinter för Simon som gjorde ett litet ofrivilligt titthål i motorblocket. Men i övrigt är där sekventiell låda, stötdämpare för bana, fullbur, Link G4, responssystem och rotoationstomgång, hydraulisk handbroms och såklart R-däck och 6-punktsbälte. Och det bästa är att allt är SFRO reggat med denna bilen.
Och sen har vi ju såklart YouTube stjärnorna DualMtv som består av Maritza Erlandsson Aguilera och Mathias Fransson som även varit en väldigt stor del av att bygga ihop och göra Ellas Hjältar Mazdan möjlig som lottades ut i helgen. Men det är inte det enda dessa dårar byggt, dem bygger på det mesta.
Maritza själv har sin Nissan S14 200SX från -97 som hon köpte 2017 som var original utvändigt förutom S14A (kouki) lampor och garagelackad vit som det satt en SR20DET i som Japtuning optimerat. Samma motor sitter kvar i det custom fleakat motorrummet fast med nyrenoverad topp med tomei 256 kammar, 1200cc spridare med stötte bränslepump, 5558 turbo, Tial 38mm öppen wastegate och såklart ett 3” avgassystem hela vägen. Hon kör även en 6 puckad ACT sinter koppling och MaxxEcu sport som ska finjusteras i bänken i vinter då hon inte har bänkat den. Och utsidan skojar man inte bort. Vertex bodykit, Dmax takvinge och bagagevinge i kolfiber, overfenders från kinzoku, Marsperformance smoked baklyktor. Bilen är nylackerad turkos för 2 år sedan hos ECG Lack. Och hon har nyligen köpt ett par brutalt fina Work CR2P fälgar som sitter helt perfekt med lagom härlig camber bak.
Sist men inte minst och absolut inte minst effekt har vi Mathias Franssons helt sjuka Toyota Supra Mkiv som han köpte våren 2016 som då var vit och hade fått en BPU annars relativt original. Det kan vi alla instämma att det inte är längre. Var ska vi börja, ja i stort sett allt är gjort i toppen bland annat mirafräst, deckat, Gsc 269 Kammar bilen, Brian crower kamdrev och ventilfjädrar. Botten likaså med Carillo CP kolvar och Brian crower 625+ HD stakar som behövs när han laddar på lite med sin Precision 6870 BB gen 2 turbo. Givetvis är resten också uppgraderat med Siemens deka 2400cc spridare, V161 6-vxl getdrag låda och Xtreme clutch för att palla hans 1174 hk och 1380 nm. För den effekten krävs ett uppgraderat chassi som han kör Tein coilovers, japspeed stag i hela bakvagnen, polyreutan bussningar 95ah i hela bilen. Den nuvarande lacken är egenblandad och den är även mellanslipad för bättre djup i lacken som poppar helt perfekt tillsammans med sina kolfiber detaljer som läpp, sidokjolar, diffuser, vinge och huv.
Det var bara fem av de flera hundra bilarna på plats, nu längtar vi ivrigt till Japdays 2022!
Text: Oscar Malmlund
Foto: Oscar Malmlund