16 C
Sundsvall
onsdag, augusti 4, 2021

Kan nya formatet i F1 som nu testas, öka upp intresset mer.

Nu i helgen 17-18 juli, så köres F1 på Silverstone i England. Under denna deltävling så kör man även igång ett test för nytt format, vad är detta nya format?

F1 kallar detta format för Sprint Qualify, men vad betyder formatet och vad är det som har förändrats? Förut så tränade förarna under fredagen, sen så kvalade man under lördagen för en plats i startfältet på söndagens race.

Så här fungerar det i praktiken. Fredagen styrs in på träning och sen så tar man lördagens kval, och kör detta under fredag eftermiddag istället. Kvalet är det samma där förare avancerar till nästa kvalsession osv, precis som ett vanligt F1 kval.

Men kvalet här sätter startordningen till det nya racet, detta race köres på lördagen och är ett Sprint lopp på 25 min. Placeringen i detta korta snabba lopp skapar startordningen för söndagens huvudrace.

Lewis Hamilton sade i en intervju, att det finns stor risk för ett ointressant lopp där alla bara kör i ett led utan större förändringar.

Visst om man som förare är van med F1 race som köres på minst 70 varv eller mer, då är 19 varv väldigt lite och risken med ett sk sprint lopp, är att det inte händer något.

Men om vi istället tittar på effekterna som vi tror att F1 vill skapa. Det är att om en förare inte får till kvalet, så skapas det en ny chans till att förbättra sin startposition till söndagens huvudtävling.

Men det gäller att teamen tänker till, att ta positioner under ett snabbt lopp på enbart 19 varv är inte lätt. Men som jag ser det så ger F1 en större chans nu, till att fixa en bättre startposition om nu ens kval inte gick som det var tänkt.

Förarna har gett blandade reaktioner, från att vara helt emot till att välkomna formatet. Många är rädda för att detta skapar ett väldigt ointressant lopp, som kommer trötta ut fans istället för att öka intresset.

Detta format kommer testas under tre lopp i denna säsong. sen så utvärderar man och slutligen tar beslut om detta ska fortsätta.

Hur det till slut blir, det får framtiden utvisa. Men förändringar är bra och det utvecklar.

Text: Henrik Andersson
Bild: Mclaren F1

Henrik Anderssonhttp://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

609FansGilla
550FöljareFölj
63PrenumeranterPrenumerera
- Advertisement -spot_img

Senaste artiklarna