Nu i helgen avgjordes Roger Albert Clark rally i Storbritannien. Denna tävling är ej att förväxlas med RAC-rallyt som ingått i rally VM många gånger utan här är det historiska rallybilar som gäller. Främst Escorter av första och andra generationen. Dessa går det inte ens tretton på dussinet utan snarare fjorton. Dock fanns det även svenskt på startlinjen, i form av en Volvo PV.
Det var Martin Lindén och Rickard Forsell som hade tagit med sin appendix K rallybil, landvägen från småländska Tranås till starten i Carlisle för att ta sig an den stora utmaningen.
En normal rallytävling här hemma i Sverige brukar kunna innehålla 35 km specialsträckor och är kanske 150 km totalt. Tävlingen Martin och Rickard har kört nu hade inledningsvis 560 km specialsträckor i både England, Skottland och Wales. Med en totaldistans på 1 260 km. Lägg därtill faktorer som ett brittiskt väder och mörker på flera av sträckorna.
Just vädret blev en avgörande faktor för tävlingen. På fredagskvällen drog en storm in över de brittiska öarna vilket gav stora regnmängder och snöfall samt många fallna träd på transporterna och ute på sträckorna. Arrangören kunde inte garantera säkerheten och fick avblåsa lördagens etapp i sin fullhet och även någon sträcka på söndagen.
Hur gick det då för Martin och Rickard? Jo, de tog sig runt i tävlingen och fick mycket uppmärksamhet för sin för tävlingen mycket ovanliga bil. Med många placeringar mitt i startfältet så tragglade duon på och vid målgång så hade de säkrat en klasseger. Av de 115 ekipagen som inledde tävlingen på torsdagen så återstod 56 vid målgång på måndag eftermiddagen.
Text: Mattias Laago
Foto: Joel Carlsson, Privat