Då var det dags att knyta ihop den skandinaviska drifting serien. Skådeplatsen var Mantorp Park och mer noggrant Mjölbysvängen. Inför sista deltävlingen så var det tätt i toppen så allt kunde hända.
Tävlingen inleddes under torsdags eftermiddagen med kval. De närmare fyrtio förarna gav sitt yttersta för att fylla zonerna. På plats nummer ett var det ingen av mästerskapsutmanarna utan ett wild card i form av rutinerade David Skogsby. Han visade vart skåpet skulle stå och slog till med en 92 poängsrunda.
På andra plats och med samma poäng återfanns Alfred Grindberg, tvåan i mästerskapet. På tredjeplatsen lade Johan Andersson beslag på. Han ledde mästerskapet inför sista deltävlingen. Fortsatt tätt i toppen efter kvalet. När kvalpoängen delats ut så skiljde det tre poäng mellan ettan och tvåan.
Top32 kördes på fredagseftermiddagen. En ganska stökig 32:a med många dirt drops i första sväng och andra misstag. Några battles höll en god proximity, men i flera battles så blev det överraskande stora avstånd mellan bilarna. Kan det vara bristen på träning? För högt uppskruvat fäste eller var banan så pass utmanade för de duktiga förarna?
Ur 32:an gick flertalet av toppförarna segrande ur sina battles. Johan Andersson mötte Alexander Boström och där gjorde Boström ett misstag och gled av banan när han försökte följa Johan. Grindberg mötte Alexander Svensson, där Alexander gjorde en väldigt fin leadrepa, men det räckte inte för att knipa platsen in i top16.
Christoffer Syvertssen mötte unge Axel Eriksson och här fanns inte farten i Axels bil för att hänga på Syvertssen och norrmannen gick vidare.
Mårten Stångberg gick vidare mot Fast Mike. Vid firandet av sin seger glömde Mårten att hans hjälm låg kvar på bakluckan, men tack vare observanta funktionärer och mediapersonal så räddades hjälmen från att hamna i backen.
Lördagens top16 kördes i mörker. Inför en fullsatt läktare skulle de 16 kvarvarande förarna kämpa om platserna på pallen. Nu skulle både tävlingen och serien avgöras under strålkastarljusen.
I och med att tävlingen kördes under skymningen så förändrades förutsättningarna en hel del. Banans temperatur och luftens fuktighet spelade in, samt det fakto att köra slingan i strålkastarljus var också klar utmaning för förarna.
Först ut i top 16 var kvalettan David Skogsby och Viktor Wettemark. Wettemark visade gott självförtroende under träningspasset på morgonkvisten och gjorde vad som krävdes för att få fortsätta vägen mot toppen via en plats i top8.
Både Johan Andersson och Alfred Grindberg gick segrande ur sina battles. Tackvare deras kvalplatser som skulle de mötas först i top4 om de inte blev utslagna innan. En riktigt nagelbitare.
Jim Olofsson hade riktigt kul på banan såg det ut som. I top16 mötte han Slaka Mustaschers Philip Josefsson. Deras battle fick gå till en one more time innan de kunde särskiljas till Jims fördel.
Christoffer Syvertssen mötte Kevin Brunberg. Även här gick fighten till en one more time, där Kevin laddade för mycket för att hänga på Syvertssen och grusfållan fångade honom och han fick följa tävlingen från läktaren.
När vi nådde top8 så hade mörkret lagt sig över Mantorp Park. Nu fick förarna navigera genombanan med hjälpa av bilarnas strålkastare, som inte alls pekade åt det håll de behövdes då man mer tittar ut genom sidorutan, samt de uppmonterade strålkastarna runt banan.
Jim Olofsson gick vidare mot Wettemark. Jim såg ostoppbar ut i sina battles. Teamet hade kämpat hårt för att hålla bilen rullande under helgen efter en incident under torsdagen.
Nu till mästerskapskombattanterna. Även om det fanns många som hade en matematisk chans och att allt kan hända inom drifting så var mycket fokus på Johan Andersson och Alfred Grindberg.
Först ut att kämpa om platsen i top4 var Alfred. Han mötte rutinerade Odd Helge Helstad. Alfred var skoningslös i sin lead och körde ganska lätt ifrån Odd Helge. Vinsten var klar där.
Johan mötte Max Vonka. Även här visade Johan en stor bestämdhet. Här skulle inget schabblas bort utan han gjorde vad som krävdes och gick vidare. Spänningen var stor på Mantorp nu. Nu skulle ettan och tvåan mötas i top 4. Vinnaren i det battlet skulle vinna mästerskapet och förloraren skulle bli tvåa.
I första battlet i top4 så körde Syvertssen bort sig i sin chase mot Jim och Jim gick vidare till final.
Nu, Andersson och Grindberg, kvällens höjdpunkt. Grindberg i lead och Johan i chase. Repan inleddes med god proximitet, men på mitten så gled Johan ut en del och tappade några billängder. Vid de ombytta rollerna så höll Grindberg en bättre närhet till Johan och tog vinsten i battlet, samt mästerskapet tillföll unge Grindberg. Glädjen var självklart mycket stor hos honom efter denna hårda anspänning.
Men tävlingen var inte klar här. I slaget om tredjeplatsen så blev det en bye run för Syvertssen då Johans koppling packade ihop.
I finalen stod en snabb E30 mot en ännu snabbare S14. Jim började i chase och lade en bra repa mot Grindberg. Riktigt bra kämpat, men det räckte inte mot Grinderg när rollerna blev de ombytta.
Alfred Grindberg vann den sista deltävlingen i Gatebil Scandinavian Drift Series och hela mästerskapet. Ett stort grattis skickar vi till honom och teamet.
Så, nu är premiärsäsongen avklarad i det skandinaviska mästerskapet. Från Elmia i påskas, via två deltävlingar i Norge, för att slutligen avslutas på Mantorp Park så har förare, arrangörer, media, funktionärer gjort sitt yttersta för att leverera en tuff och konkurrenskraftig serie till alla som följt den.
Text: Mattias Laago
Foto: Robban Strandberg, Dennis Flink, Göran Röjhagen