1 C
Sundsvall
fredag, november 1, 2024

Krönika: Succé eller bidde det en tummetott?

Driftsäsongen 2024 är bara några månader bort? Som vanligt så brukar det släppas en del information runt årsskiftet. Vi kikar lite på vad som sagts och spekulerar lite om förväntningar och förhoppningar. Blir driftingen 2024 en succé eller blir det en nyare version av *Mäster Skräddare?

Vad har vi hört så här långt? 

Jag hoppar medvetet över två serier, Power Drift Series som jag antar körde ett “provapå år” under 2023. Det finns så många saker som behöver förbättras för att ens kunna tas på allvar till 2024 att det skulle krävas en helt egen krönika.

Och NEZ, vad hände där? Skulle dom inte ha en hel hög med förare som stod och stampade vid gränsen? När det kom till kritan var det bara svenska förare med i NEZ-tävlingen i Härnösand och det var stundtals så förvirrat att ingen ens visste om det hade varit en deltävling eller inte, vilka körde och vad blev resultatet.

Om vi börjar med Drift-SM (med RM och Jr-SM) så kommer det att köras 3 deltävlingar under 2024 med start på Mittsverigebanan i Härnösand under slutet av maj/början av juni. Banan har bra potential för att kunna bli en riktigt bra deltävling och jag hoppas på att dom inte “fegar” som dom gjorde förra gången utan behåller den ursprungliga längden på banan. Den 2a deltävlingens plats är i dagsläget inte spikad men datumet för tävlingen är preliminärt satt till helgen 8-9 augusti. Personligen hoppas jag på en stadsbana då vi har en Racingbana och en Arena som de övriga 2 deltävlingarna.

Finalen och den sista deltävlingen körs på Tierp Arena. Tierp som är mer känd som en riktigt fin dragracingbana bytte för en tid sedan ägare, vill nu även sätta ner flaggan som en driftinganläggning och inte bara en plats för vansinnigt snabba dragracingbilar och mc. Håller de samma kvalitet på driftingtävlingen som de vanligtvis gör på sina dragracingtävlingar så kommer vi nog att få se ett riktigt bra event.

Med förra årets SM i facit så har både utskottet och de arrangerande banorna en hel del att bevisa till 2024. Det som 2023 skulle ha blivit en 4-5 tävlingar varav en i stadsmiljö, resulterade i EN deltävling med ett “sådär” deltagarantal och kanske en av idrottshistoriens längsta livesändning. Tävlingen i stort blev, med tanke på förutsättningarna, en skapligt lyckad tävling även om det fanns en del saker som kan förbättras till nästa år. Vi håller tummarna och hoppas att det kommer att bli ett större deltagarantal än vi hade 2023. Den viktigaste posten för utskottet till 2024 är kanske inte antalet deltävlingar utan att bli bättre i sitt informationsflöde både till förare och publik.

Vad händer med SDS 2024?
Nyligen gick Gatebil ut med att de byter fokus till nästa år och kommer således inte att fortsätta med Scandinavian Drift Series under 2024. Gatebil planerar att köra enstaka event istället för en hel serie under året. Om detta beror på sviktande intresse från de förare som tidigare kört serien eller om det beror på minskade intäkter som helt enkelt gör en fortsättning omöjlig avslöjar inte deras pressrelease. De två svenska deltävlingarna blev riktigt bra både ur publikantal och själva tävlingens genomförande. De båda norska tävlingarna lämnade dock en hel del att önska både ur hur bökigt det va med depåplatser och enorma köer, till omstridda domslut och en livesändning som tappat en hel del mot det vi tidigare sett. 

Vad vi hört från en del förare är att serien redan till sista deltävlingen i år, aviserade för en ganska kraftig kostnadsökning för förarna. Ryktet sade att det skulle satsas ännu hårdare på livesändningen och att det skulle medföra ökade kostnader för bla Gatebil. Om detta nu stämmer så kan man tycka att det är lite konstigt att lägga den utgiften på förarna istället för att tex omförhandla med seriens sponsorer eller dra ner på kvaliteten på livesändningen. Oavsett så lever Gatebil och driftingen vidare i ny skepnad och vi ser fram emot mer information om hur denna skepnad kommer att gestaltas under kommande år.

Iron Drift King gick under veckan ut med att de kommer att köra sin tävling utan DMEC kommande år.  “Vi bestämde oss istället för att satsa på en ännu mer spännande upplevelse för fans och pro-drifters: i spektakulär laser och pyroteknik, i otroliga prispengar för förare, i ett nytt campingområde, i ett nytt och extremt rättvist domarsystem, i ett nytt, snabbare bana, i ett nytt Battle-system för ännu mer action på banan” skriver dom på sin Facebook.

Ett inlägg som nästan skapar fler frågor än svar. Ett rättvisare bedömningssystem och ett nytt battlesystem utan att gå djupare in på vad dessa båda innebär har skapat en helt del spekulationer. Vi ser fram emot att höra mer om vad dessa båda saker innebär både för förarna men även för oss vanliga dödliga som antingen ser tävlingen på plats eller hemma i tv-soffan.

Nu när IDK körs utan DMEC, kommer det att locka samma stora publik? Kommer vi att få se samma kaliber av förare som vi vant oss från tidigare år, eller blir det en “farmartävling” med de som inte riktigt kvalar till DMEC? 50 000 euro i prispotten borde kunna säkra en hel del stora förare. Utan DMEC som dragplåster har dom ett par skapligt stora skor att fylla oavsett utlovade lasershower och fyrverkerier, hoppar bara att det inte visar sig vara ett par clownskor. 

Kvar har vi då slutligen DMEC som nästan år firar 10års jubileum och lovar att bräcka sig själva ännu en gång. Frågan är hur dom ska lyckas överträffa årets avslutande deltävling som tveklöst blev det största driftingevent vi någonsin skådat. Ganska klart redan från start är vi i Sverige blir utan deltävling 2024. Ett beslut som är riktigt tråkigt men inte helt förvånande. Konkurrensen om deltävlingarna är stenhård och trots en riktigt riktigt bra tävling på en riktigt bra arena så kämpade de redan i 2 långa uppförsbackar. 

Den första backen är rent geografiskt. Det ÄR långt till Fällfors, oavsett hur bra banan är så ligger den i the “ass end of nowhere” på ren svenska. Oavsett hur bra tävlingen är så kommer det alltid att vara svårt att fylla läktarna när folk har 130+ mil att åka enkel resa. Banan ligger ganska avsides och det är nästan omöjligt att hitta boende i närheten om man inte är sugen på att campa på vad som i år visade sig vara ett sjöslag/festivalområde. 

Den andra, tveklöst tyngsta uppförsbacken har vi på andra sidan sundet. Ingen kan ha missat att den finska motorsportspubliken spelar i en helt annan liga än den svenska. Faktum är att det var nästan fler finska besökare på deltävlingen i Fällfors än svenska. Biljetterna till deltävlingen i Finland sålde slut på 30min och det fanns nästan inte ett enda ledigt hotellrum eller campingplats att hitta på flera mils radie från Power Park

För att Sverige ska, rent publikmässigt, kunna konkurrera med den finska publiken krävs det nästan att tävlingen körs i landets södra delar där det både finns större publik och är lättare att hitta lämpligt boende. Sedan har vi hela frågan om den svenska motorsportspubliken någonsin kommer att kunna mäta sig med den finska, men det är en helt annan diskussion.

2024 års DMEC kommer att köras på följande platser. 

Ricardo Tormo Circuit, Spanien, 10-11 Maj • Mondello Park, Irland, 15-16 Juni  • Power Park, Finland, 5-6 Juli • Bikiernieki Circuit, Lettland, 2-3 Augusti • Rabocsiring, Ungern, 23-24 Augusti och slutligen PGE Narodowy, Polen, 13-14 September. 

Hur det kraftigt ökade avstånden till flera av de nya deltävlingarna kommer att påverka de nordiska förarna för vi nog bara vänta och se. Om vi som ett räkneexempel utgår i från Jönköping i Sverige och återgår dit efter alla deltävlingar så är DMEC en historia på i runda slängar 2000 mil i transporter. Ligger man ute hela säsongen och tar tävlingarna på rad så är det “bara” drygt 1200 mil. Oavsett så är det kusliga summor för teamen. Lite grovt räknat landar man på med dagens dieselpris på runt 80,000:- i bara bränsle för dragbilen om man kör med ett Fabergéägg under gaspedalen.

Så, vad ska alla svenska förare göra under 2024? Blir det en tävling på Elmia eller blir det bara showkörning? Kommer vi att se samma deltagarantal i SM/RM som vi sett under sin storhetstid nu när SDS försvunnit? Hur många kommer att köra DMEC nu när resekostnaderna skenade dramatiskt? Kanske NEZ vågar sig på en riktig tävling i Sverige? Hur många sticker till Polen eller tom till Norge och kör under året? Kommer svensk drifting att ta ett sabbatsår där dom bara kör enstaka tävlingar för “shits n giggles” eller håller sporten helt enkelt på att ebba ut i samma resultat som sagan, ingenting? 

* För er som inte är födda under samma århundrade som jag är så handlar sagan Mäster Skräddare om en man som går till en skräddare med en bit tyg, för att få en rock sydd. Skräddaren berättar att den blir färdig på lördag. På lördagen återkommer mannen. Skräddaren säger att “det bidde ingen rock. Det bidde ett par byxor.” Han säger att de blir färdiga på lördag. De kommande lördagarna upprepas samma scen; skräddaren berättar att det kommer bli ett allt mindre plagg: en väst, en vante, en tumme och till slut ingenting.

Disclaimer: Detta är en krönika skriven av en lätt bitter gubbe i norrland som inget annat önskar än att eventkalendern skulle vara så knökfull att man tvingas singla slant. Ingen av de nämnda arrangörerna har tillfrågats eller kunnat kommentera inlägget innan publicering. 

Text: Robban Strandberg
Bild: Motorsportmagasinet.se/Rabnés&Sjögren

Följ oss gärna

1,802FansGilla
1,506FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Robban Strandberg
Robban Strandberghttps://motorsportmagasinet.se/
Fotograf och skribent som började i rallyskogarna och har arbetat mig in på banorna. Fotar primärt Drifting och Racing men försöker hinna med lite Backe och Dragracing..

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,802FansGilla
1,506FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna