-2 C
Sundsvall
onsdag, januari 22, 2025

Michael Westberg snabbast i Street Week Sweden 2021

Det blev inte helt oväntat Michael Westberg från Farsta som var snabbast i årets upplaga av Street Week.

Han tog hem största klassen Max Outlaw med tiderna 4,5923, 4,954, 4,5112, 4,5249 och 4,5004, vilket gav genomsnittet 4,61656. Tvåan Jocke Cedergren gjorde också ett fantastiskt resultat med fyror genom hela tävlingen och en snittid på 4,74724. Trots det var Westbergs snitt snabbare än Cedergrens bästa tid, vilket i de här sammanhangen får anses vara en god marginal. Trea blev Kenneth Westin i en Volvo, med snittiden 4,30848.

Ni som känner er dragracing vet också att Michael Westberg är son till Johan Westberg, som lämnade familj och dragracingvänner alldeles för tidigt för några år sedan. Men som synes håller Michael den westbergska fanan högt även i fortsättningen.

I Street Outlaw var det nr 104 Patrik Grandelius från Haninge i en Chevrolet Nova som vann med snittet 5,35476, före 193 Henrik Gustavsson från Örebro i en BMW E30 på 5,49562. Trea blev 112 Max Wallenberg, Ekerö, Chevy Nova 5,6328.

Kenneth Evertsson (nr 105) från Bräcke höll undan ledningen i Ultimate Street i sin Camaro och slutade på tiden 5,619. Tvåa där blev nr 110 Peter Bjersan Bjersbo, Åkersberga, i en Chevrolet Nova med 5,92804, trea nr 179 Harri Komu, Vantaa / Finland, Chevrolet Malibu med 6,0315.

True Street är den klass som har flest deltagare, hela 47 bilar kom till start varav 40 tog målflagg på Kjula. Där vann 109 Micke Svensson, Furuvik, i en Chevrolet Corvette Sting Ray -66 med tiden 5,8065, före 107 Sami Toivonen, Hölö, Chevrolet 6,0459 och 102 Fredrik Löfström, Timmernabben, Pontiac Firebird 6,38408.

I Pro Touring var nr 13 Petter Lundgren, Uppsala, i en Chevrolet El Camino snabbast med snittet 6,81552, före nr 57 Pontus Svensson, Liatorp, i en BMW 520 Touring Liatorp 6,91364 och trea nr 139 Martin Korhonen, Billinge, Pontiac Firebird 7,24064.

Import War för bilar med bakhjulsdrift var en klass med en hel del blandade bilar. BMW, Volvo, Ford och Opel bland andra. Snabbast var dock en Toyota, nämligen nr 175 Anders Svanberg, Tyringe, i en Toyota Supra 5,70872, före ett i sammanhanget udda bygge, nr 5 Rasmus Eriksson, Kristianstad, VW Buggy Typ 1 RAZZE Edition med 6,2655 och nr 126 Jimmy Liljensöe, Ryssby, Volvo 242 DL med 6,41038.

I motsvarande klass för framhjulsdrivna bilar, Import War (FWD), var det nr 58 Peter Karlsson, Oviken, i en Honda Civic 1.8 VTi som var snabbast med 7,6156, före nr 74 Alexander Jonasson, Dannike, Honda Civic EG B20V med 18,32288.

4WD är klassen för fyrhjulsdrivna bilar, och där var det en Audi hemmahörande i Alingsås som tog hem pokalen, genom nr 76 Mattias Malm Helgesson i sin Audi S4 C4 2.2T Quattro. Snittet för veckan låg på 7,69588. Tvåa nr 128 Malkolm Roth i en Honda Civic Shuttle med 7,92218 och trea nr 6 Jari Ylikojola, Vantaa / Finland, i en Ford Raptor 9,83644.

Diesel Power är klassen för dieseldrivna bilar, där nr 165 Linus Thollander från Vingåker tog hem pokalen med sin Chevrolet Nova och tiden 6,95426. Tvåa blev nr 144 Patrik Lindblom, Vargön, Dodge Ram 7,12324 och nr 172 Stig Holm, Gan, i en Chevrolet Chevelle med tiden 7,81856.

I Classic var det nr 90 Henrik Lindström från Märsta i en Chevrolet som var snabbast med 6,20226. före nr 60 Per Justesen Holstebro, Danmark i en Chevrolet Bel Air 6,3439 och nr 162 Urban Bengtsson, Uppsala, El Camino -59 7,6826.

Den sista klassen hade bara två deltagare, och det var Hot Rod. Där var nr 200 Per Browall från Åkersberga snabbast i en Willys Cupe från 1940. Tiden var 6,56206, före nr 142 Martin Lundqvist, Vallentuna, i en klassisk Ford 1932 18,70986.

För en komplett resultatlista hänvisar vi till http://streetweeksweden.se/

Hur många tog sig då hela vägen runt de ca 135 milen från Kjula Dragway, där den första deltävlingen hölls i måndags, till Emmaboda Flygbana på tisdagen, Malmö Raceway på onsdagen, Vårgårda på torsdagen, Mantorp Park där den sista tävlingen hölls på fredagen och tillbaka till Kjula igen. Totalt var 200 ekipage anmälda, vilket är max vad arrangören tar in. Av dessa 200 kom 35 inte till start. Vidare var det 41 som avbröt längs vägen, vissa så sent som mellan Mantorp Park och Kjula, vilket måste ha känts mycket snopet. I mål 124 bilar, det vill säga 75% av bilarna som körde på Kjula kom hela vägen runt och i mål. Det får anses vara mycket bra, speciellt i värmen som var under veckan. Många förare kämpade hårt med att stå ut i racebilarna som ofta saknar öppningsbara rutor, liksom bilarna fick kämpa hårt för att hålla ihop.

Street Week är ett fenomen och sommaren 2022 är det dags igen. Räkna med att många av de som tävlade i år står där på startlinjen även då!

Text: Christer Hägglund
Foto: Henrik Lindberg, Chris Adolfsson

Följ oss gärna

1,805FansGilla
1,500FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Christer Hägglund
Christer Hägglund
Fotograf och skribent som under åren 2017-2020 arbetat med drifting, men gärna fotograferar och skriver om de flesta grenar. Utgår ifrån Sundsvall och har Sundsvall Raceway och Mittsverigebanan som hemmabanor.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,805FansGilla
1,500FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna