-11 C
Sundsvall
måndag, januari 13, 2025

Mumba Svensson: “Drömbil sedan många år tillbaka”

Mumba är en person som nog – jag sticker ut hakan här, men tror att de allra flesta inom Timeattack vet vem Mumba Svensson är. Nu är det dags för dig att få stifta bekantskap med denna profil.

Mumba har som sagt och vad du kan läsa, varit med länge inom just timeattack, allt började med tävlande som sedan övergick till andra sysslor som bl a programledare i seriens livesändningar.

Men nu har han gjort klart för serien att han återvänder till tävlandet, och detta göres med en snygg Toyota Supra som har genomgått lite mindre modifieringar, klassen Mumba kommer att tävla i är Club Challenge.

Vi tog kontakt med Mumba direkt efter Elmia för att kolla lite på hans puls inför den stundande säsongen.

Berätta lite om dig själv och hur du började med Timeattack?
– Mitt namn är Mumba Svensson, 36år industriarbetare. Fick upp ögonen för Time Attack för 11-12år sedan och började tävla när den officiella serien började 2012. Tävlade 2012-2013 sedan kört några enstaka tävlingar. Varit officiell leverantör av nummerskyltarna m.m i 6 år, och sista två åren som programledare av livesändningarna. Men i år är det 100% tävling.

Hur är känslan från förra säsongen?
– Körde inget förra året men känslan för denna säsong är enorm!
Aldrig varit såhär taggad för något tidigare. Många års slit för kunna köra i år.

Berätta lite om bilen som du kör?
– Bilen är en Toyota Supra MK5 2020, en drömbil sedan många år tillbaka och en bra plattform för Time Attack. En bil som med enkla modifikationer kan gå varv på varv på bana.

Vilken klass kommer du köra 2022?
– Jag kommer tävla i Club Challenge med TimeAttacknu närmaste 2åren.

Har det skett några uppgraderingar på din bil under vintern?
– Jag ville bygga en sådan balanserad bil som möjligt utan några större svagheter.
Letade upp flera företag som jag vet hade seriös service och support.
Så slutade med bl.a KW Clubsport coilovers, whiteline krängningshämmare för chassit.
Belägg och vätska från PFC tillsammans med nya bromsslangar. Aerodynamik från APR, Avgassystem från Milltek tillsammans med ny mjukvara ger 420hk i motorn.

Målsättning på kommande säsong?
– Ganska stora mål i år, kanske inte placeringsmässigt men få fram en balanserad bil och kunna mata varv hela året. Jobba hårt med relationer för partners och företag för i år och kommande säsonger. Media kommer vara en stor del av det och kunna följa resan hela säsongen. Final är ju mitt mål men alla placeringar över det är bara bonus.

Vilken är din favoritbana?
– Rudskogen utan tvekan. Men skulle annars säga Mantorp där jag kört mest och bor mindre än en timme bort. Får se efter säsongen om det ändras.

Gör du någon träning/simulatorkörning för att finslipa/förbättra din körteknik?
– Nej ingenting just nu men får se framåt hösten.

Text: Henrik Andersson
Bilder: Mumba Svensson

Följ oss gärna

1,803FansGilla
1,501FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
Henrik Andersson
Henrik Anderssonhttps://www.motorsportmagasinet.se
Fotograf och skribent som från 2010 fotat och skrivit om olika motorsporter, med drifting i fokus på allvar sedan 2014, fotograferar och skriver även om andra grenar. Utgår ifrån Heby och har rätt nära till GTR Motorpark samt Gelleråsen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,803FansGilla
1,501FöljareFölj
113PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna