17 C
Sundsvall
lördag, september 7, 2024

Nasser Al Harbali – snart tävlandes i Sverige

Nasser Al Harbali är en förare som vi stiftade bekantskap med under finalen i det emiratiska drifting mästerskapet 2022. En ung och talangfull förare med klara mål för sin karriär. Och snart kommer han stifta bekantskap med de skandinaviska förarna. Vem är då Nasser? Och vad är hans framtidsplaner? Läs vidare så får ni se.

Nasser kommer ursprungligen från El Salvador, men han bor i Dubai där han är en del av familjeföretaget inom inredningsbranschen. Men Nassers passion är drifting.

Första gången han kom i kontakt med sporten var en under en drag night på Yas Marina Circuit. Nasser hade då varit aktiv inom dragracingen i åtta år. Lärt sig mycket om hur man bygger och ställer in en bil för att gå fort rakt fram. En kväll när han hade lastat sin tävlingsbil så hörde han däcktjut från parkeringen bredvid dragstripen. Där kördes en träningskväll för drifting och Nasser tyckte att det såg spännande ut och stannade till. Detta var fyra års sedan, sedan dess har hans största passion varit drifting.

Hans första tävlingsbil var den Nissan 350Z han har tävlat med i Mellanöstern. Bilen började som en enkel träningsbil helt utan det sedvanliga driftingtillbehören. Detta gjorde att han verkligen fick lära sig köra från grunden de första åren.

Chassiet utvecklade sig till en ren PRO-bil till 2022 års säsong då han satsade fullt ut. Styrvinkelkitt, hydraulisk handbroms och en LS V8 installerades i den enkla bilen. Även hans körning utvecklades väldigt snabbt. Kombinationen visade sig vara bra och alla redan under hans första säsong kom han tvåa i det emiratiska mästerskapet.

PRO bilen blev för snabb för träningar så en standard Nissan 370Z inhandlades och anpassades. Detta var hans helgbil och Nasser tränade varje helg och ibland flera gånger varje vecka, så sätestiden han fick ihop på ett år motsvarade väldigt lätt fem säsonger här uppe i norden. Därav den branta inlärningskurvan både vad gäller honom och bilen han körde.

Säsongen 2023 inleddes under inledningen av året med en optimerad bil. Samma chassi men LS V8:an hade fått en kompressor och runt 1000 hjulhästar. Detta var väl mycket så motorn ströps ner till 700 hästar. Tävlingarna kom tätt. Han tävlade i Oman International, EDC med PRO-bilen och ytterligare tävlingar i hans gräsrotsbil. Totalt 14 tävlingar mellan januari och mars. Han vann alla mästerskap förutom den internationella delen i Oman där han ställdes mot många toppförare från Europa. Bland annat så la han flera billängder i sina leadrepor mot Benedictus Cirba. I mästerskapet i Oman slutade han på en tredjeplats.

Nu hade han uppnått målen i Mellanöstern så ställdes siktet in på andra mål. Ett mål är nu att nå DMEC och Europa under nästa år. Under förra året var han med Drift Brothers på flera av deltävlingarna i DMEC för att se och lära. Även om det är samma sport så är körstilen och nivån klart annorlunda i Europa enligt honom.

Kommer han till Europa så vill han inte göra med den gamla 350Z:an då denna inte skulle vara konkurrenskraftig. En Nissan S13 byggs nu i Dubai för en säsong i Europa. Full kolfiberkaross i Boss utförande, viktoptimerad för att komma ner till 1100kg med förare och allt. Detta tillsammans med en kompressormatad V8 på 6,8 liter på väldigt många hästkrafter borgar för en oerhört kvick bil. Även de sedvanliga varumärkena som oftast förknippas med PRO-bilar i Europa används i bygget. Allt för att bilen ska dels vara så snabb som möjligt och även lätt att reparera. Även en del svenska företag backar upp detta bygge i form av Motornord och 59 North.

Han satsar på att vara så förberedd han kan vara inför nästa års säsong. Han kommer tävla på hemmaplan under vintern så mycket han kan, antingen med 350Z:an eller den nybyggda S13:en. Bilen som känns bäst kommer han skicka över till Europa.

För att göra en tävling i Europa denna säsong så kommer han tillsammans med Drift Brothers till start under säsongsfinalen av Gatebil Scandinavian Drift Series på Mantorp Park sista helgen i september. Det ska bli intressant att se honom hos oss i Sverige och se hans nivå mot toppförarna.

Bilen blir en av teamets Eurofighters med turbo sexa. Detta blir helt klart en omställning då han alltid tävlat med V8:or och E92 chassiet är klart större än 350Z:an, men Nasser kommer troligen anpassa sig snabbt.

Hur han står sig mot de skandinaviska förarna får vi se på torsdagen, då Gatebilhelgen inleds med kvalet i finalen av Gatebil Scandinavian Drift Series.

Vill ni se mer av Nasser så finns ett Goes International avsnitt med honom här. LÄNK

Text: Mattias Laago
Foto: Mattias Laago

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,793FansGilla
1,495FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna