16 C
Sundsvall
söndag, september 8, 2024

OIDC deltävling 1 i Muskat

Då var det dags för de samlade förarna att mötas på banan i Muskat. Vilka skulle vara snabbast? Vilka överraskningar skulle vi se i kvalet och i stegen? Häng med i artikeln nedan så benar vi ut vad som hände i deltävling 1.

Under fredagens inledande träningspass fick de runt 40 förarna från 17 länder känna på banan och värmen. Vissa team fick ganska snabbt kvitton på att deras bilar var korrekt inställda. Dämpare var rätt klickade, laddtryck lämpligt inställda och utväxlingar passande för banans utformning.

Andreas Liljas träning fick vissa utmaningar då subframen till bakvagnen gick sönder. Denna fick lagas inför det kommande kvalet. Frågan var om den skulle klara påfrestningarna? Ytterligare en internationell förare som hade bekymmer var Benediktas Cirba. För under första träningsrepan rasade motorn och teamet fick en hel del att göra för att ha bilen klar till kvalet.

Kvalet var tufft för många. Många ville mycket mer än de och bilarna klarade av med nollor som resultat. Vissa förare var dock stabiliteten själva. Här kan vi nämna James The Machine Deane som drog det längsta strået och knep topplatsen i kvalet.

Efter honom följde tre rutinerade europeer, Sebastian Fontijn, Juha Rintanen och Clint van Oort. Nederländarna hade vaknat på rätt sida av sängen denna dag.

Första omanier i listan var Ahmed Al Amri på en femteplats. På platsen efter honom kom Hazaa Al Hosani från Förenade Arabemiraten. Sverigekände Nasser Al Harbali som även i år tävlar under El Salvadorflagga kom in på en åttonde plats. I slutet av första repan blåste han dock topplockspackningen på vänstra ventilbanken i den stora kompressormatade V8:an. Teamet fick en del att göra under natten för att ha bilen på startlinjen för fredagens träningar.

Samtliga tre svenska förare kom ovanför plats 32 och skulle få vara med i fredagens battles. Bäst var Victor Joensuu som kom in på en 15:onde plats. Andreas Lilja hade kämpat med subframen hela dagen, men lagningarna höll inte och Supran fick lite bakhjulsstyrning. Detta påverkade naturligtvis Liljas körningen men den räckte till en 19:onde plats. Linus tog med sig poäng som räckte till en 27:de plats i stegen.

Top 32 innehöll högt och lågt. När de lägre kvalade förarna ställdes mot de ofta mer rutinerade så kom misstagen. Det var många som överladdade in i första sväng och hamnade i muren.

På löpande band tog sig toppnamnen vidare till top16. Deane, Cirba med sin nybyggda motor, Al Harbali, Clint Van Oort radade upp vinster.

Nu, dagens första svenskmöte. Victor skulle möta omaniern Riyahd Mabsali . På startlinjen såg Victor till att hålla dörren öppen så länge som möjligt för hålla tempen nere. Victor gjorde det misstag som många före honom hade gjort och gled ut i första sväng. Eurofightern fick smaka på muren. Frågan var om träffen endast gav kosmetiska skador eller om hjulupphängningarna tog skada? Tyvärr tog sig inte Victor ut på banan inom femminutersregeln och blev därmed utslagen.

Samer Sabeh skulle mött Andreas Lilja, men på grund av de tekniska problemen så kom inte Lilja till start. Lilja skriver i sina sociala medier att subframen och styrväxeln inte var som de skulle och han ville inte riskera sin eller motståndarens bil så han stod över sitt battle. Vi får hoppas att subframen kan fixas till nästa helg.

Sista svensk heatet var mellan Linus Joensuu och Hazaa AJ AL Hosani. Hazaa med sin 1000 hästars S14 var en för tuff motståndare för Linus. Linus försökte hänga på men höll på att hamna i muren på samma sätt som bror Victor. Här fanns det inte mycket att göra. Vid de ombytta rollerna så gjorde Hazaa en mycket bra chase som tog honom till top 16.

Resan för våra svenska förare tog slut i top 32. Bara att bryta ihop och ladda för deltävling två om en vecka. Resan tog även slut för unge NikNak och förra årets mästerskapsvinnare Ali Maksheed vilket var klart oväntat.

In i top 16 var det en mängd toppförare. Många battles skulle kunna vara finaler. Att det skulle bli tufft rådde ingen tvekan om.

Först ut var Deane och Cirba. Två förare som knappast behöver presenteras så mycket närmare. Deane har vunnit detta mästerskap inte mindre än tre gånger. Cirba gav järnet i sin chase med vetskapen att Deane kommer göra minst det samma. Mitt i repan tappade Cirba en billängd men var snart tillbaka och gav Deane däckmärken på dörren.

Cirba försökte avskräcka Deane med en grym initiering men irländaren gav sig inte en millimeter. Deane hängde på snyggt genom hela banan. Ett riktigt respektfullt battle. Efter battlet så var de ur bilarna och skrattade. Domarna hade svårt att bedöma denna men till slut föll flaggan på James Deane.

Nästa battle var inte heller något litet. Ahmad Daham och Nasser Al Harbali. Ahmad är en av de mer rutinerade förarna i mellanöstern och Nasser är en yngling i sällskapet, men en hungrig sådan.

Ahmad gav allt för att hänga på Nasser. Ingen gav sig. Nasser körde så hårt att bakhjulet tog eld och det kan ha fått Ahmad att tveka en aning för mitt i repan gav sig Ahmad ur striden.

Omkastade platser, skulle Nassers nerver hålla i mötet med Daham? Full attack igen. Dock ser Nasser för överladdad ut och då pratar vi inte bara om motorn. Vid en transition så kommer han för fort ifatt Daham och det blir en liten kontakt som stökar till det för Nasser, så problem och stök för båda förarna. Hur skulle förarna dömas. Vems misstag var störst? Vem hade bäst proximity? Domarna gav vinsten till Nasser, som nu skulle möta den långe irländaren Deane. Ytterligare en tungviktare ute ur denna deltävling.

Irländaren Chris Brady i sin Rb25 försedda R32:a mötte Edgars HGK Kebabfighter. Även i detta battle satsade Edgars allt och fick till en bra och balanserad chase. Något för irländaren att bita i. Irländarens effektundertag visade sig göra resan kort för Brady och letten gick vidare till top 8. Det såg också ut som att ena framhjulet wobblade kraftigt på Skylinen också så det kan klart ha varit en orsak till att Brandy slog av.

deane, dmec

Först ut i top 8 var Nasser Al Harbali och Deane. Deras battle kommer nog gå till historien. Nasser gav verkligen Deane en fight när Deane ledde. Nassers bil var galet snabb men körningen blev inte stabil och proximityn saknades. Under kvällens repor så hade Nassers bakhjul tagit eld ett par gånger men nu i sin lead mot Deane tog det sig lite mer. Med nästan halva bilen antänd hängde Deane ändå med dörr i dörr. Då hans S14.9 är högerstyrd satt han endast några decimeter från eldslågorna. Vid målgången körde Nasser direkt mot funktionärerna som snabbt kunde släcka bilen. Vinsten gick till Deane men Nasser satte verkligen intryck inom driftingvärlden. Nasser får nu dra hem bilen till Dubai och laga upp karossen. Förhoppningsvis vart det inte så stora skador.

En trolig orsak till eldsvådan var enligt Nasser att bakvagnen satte sig så mycket att ljuddämparen tog i backen och gick sönder. Därmed slog alla avgaser och lågor rakt mot bakhjulen. Ingen bra ekvation.

edc

I battlet mellan Juha Rintanen och Hazaa Al Hosani skulle det krävas en OMT innan domarna kunde separera dem. Speakern för livestreamen myntade ett nytt uttryck, “Go full Hazaa!” I varje repa så satsade Hazaa allt, som om det gällde livet och de flesta gångerna gick det bra, även om det var en del små misstag. I OMT:n var det ingen skillnad, Juha fick verkligen kämpa för att hålla Hazaas tempo och då åker Juha med 1000 hästar, men med stabilare repor gick Juha vidare till top 4.

Kvar i top 4 var det bara europeiska förare. Samtliga med enorm erfarenhet av diverse tävlingsserier.

I första omgången så möttes James Deane och Clint van Oort. Liknande bilar, liknande körstilar. hur skulle detta sluta? Kunde någon klara av att slå ut the Machine? Clint gav allt men han tappade närheten i mitten av repan och Deane gjorde det mesta av chansen och körde ifrån nederländaren. Vid den andra delen av battlet, så la sig Deane så där nära som han behövde, inte mer, inte mindre. Stabiliteten från Deane är sjuklig. Det gav Deane en plats finalen.

I det andra battlet i top 4 var mer osäkert. Å ena sidan den oerhört rutinerade Juha Rintanen och den lite mindre internationellt erkända letten Edgars Krogeris som faktiskt bara kvalade in på en 23:dje plats. Juha satte en väldigt fin lead, mycket nära en perfekt kvalrunda. Edgars höll sig med i matchen, nära bitvis, upp till en billängd ibland. Inget var avgjort ännu. Juha gjorde en väldigt stabil chase, men Edgars gjorde också en jättebra lead. Hur skulle domen falla? Lettland? Finland? OMT? Det blev finsk vinst.

I slaget om tredjeplatsen möttes Edgars och Clint. Två förare som verkligen växlat upp under denna deltävling. Stabil körning, som också varit kalkylerad. Nissan mot BMW på startlinjen. Clint öppnar som ledare och lägger en stabil lead, men Edgars backar inte av. Full attack, utan större misstag. Ett bra läge för Edgars. Clint är också en mycket duktig chaseförare så inget var avgjort. Båda förarna har varit här förut så att få en pallplats i första deltävlingen är något de verkligen ville ha.

När rollerna var ombytta så var det igen ingen som gav bort något. Stabila repor från båda, så vem skulle då lyckas ta sista pallplatsen? Det fick vi veta senare under kvällen vid prisutdelningen.

Då, Finland mot Irland. Två oerhört rutinerade förare med massor av tävlingar under bältena. Kunde Juha plocka Deanes skalp eller skulle det bli ytterligare en seger för världens bästa driftingförare?

Juha gav inte en millimeter på Deane. Hela repan från första initiering till mål gjorde de perfekta repor. Ombytta roller. Skulle någon göra ett misstag? Ingen gjorde något misstag men Deane var nog lite närmare än vad Juha hade varit i samma position.

I den internationella delen så tog Deane hem vinsten före Rintanen. Edgars fick en fin tredjeplats med sig från första deltävlingen.

I mellanöstern mästerskapet så var Ahmed Al-Amri överst på pallen, följd av Hazaa Al Hosani och Ahmad Dahamn.

Och avslutningsvis i det lokala mästerskapet så vanns deltävlingen av Ahmed Al-Amri, följd av Reyadh Al-Mabsali och Tariq Al-Shaihani

Överlag så var arrangemanget riktigt snabbt genomfört med snabba byten mellan battlesen och snabba bärgningar. En klar skillnad mot tidigare år.

Nu får teamen ladda om, meka med bilarna och satsa på nästa veckas deltävling.

Text: Mattias Laago
Foto: Oman Automobile Association, Shahad Al Taee

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,795FansGilla
1,496FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna