Nu ska vi dyka lite djupare i startlistan inför seriens första deltävling. Serien kör sitt sjätte år och har blivit en ganska given start för några av de europeiska förarna. I listan hittar vi många spännande namn.
Lite kort om serien. Den körs i utkanten av huvudstaden Muskat. Arenan är ganska enkel där en stor asfalterad yta används för de tre deltävlingarna. Layouterna blir olika för respektive deltävling. Denna typ av tävlingar är ganska vanliga i regionen, t.ex. kör EDC sina deltävlingar på en liknande arena vid sidan av huvudbanan på Yas Marina Circuit. En fördel för “hemmaförarna”.
Serien är uppdelad i tre olika underkategorier. International, Middle eastern och Oman, så det är en del att hålla reda på vid prisutdelningen. Dock körs det bara ett kval och stege per deltävling.
Vi har i en tidigare artikel nämnt att vi har tre svenska förare på plats i år, Andreas Lilja, Victor och Linus Joensuu. Riktigt kul att vi får se blå gult på startlinjen i år. Liljas mål är självklart. “Vinna!! Finns inget annat än att hålla den svenska flaggan högst upp på pallen!”
Bland de europeiska namnen hittar vi många välkända och lite mindre välkända DMEC förare. James Deane och Nikolass “NikNak” Bertans har vi sett mötas flera gånger. Senast i Riga då NikNak petade ut Deane ur stegen. Dessförinnan hade han också slagit ut Piotr Wiecek. NikNak och Deane har båda varit i Oman tidigare och Deane har även vunnit mästerskapet innan och frågan är om han kan göra det igen.
Ytterligare en tidigare vinnare är Ahmad Daham. Red Bull föraren har många meriter i Mellanöstern och han har även testat vingarna i Europa. Han kommer till start med en fullspecad S14. Som reserv så har han också fraktat ner en nybyggd S13 om huvudbilen går sönder. Inför tävlingen tränade han på Yousef Al-Herais bana i Jebel Ali utanför Dubai. Inget lämnas åt slumpen där inte.
Fjolårets top tre i mästerskapet är med i år även de. Vinnaren Ali Makhseed från Kuwait har en av regionens snabbaste bilar, en Toyota GT86:a enligt det givna pro-car receptet. Ali körde DMEC förra året i en lånad Nissan S13.5. Resultaten var inte så goda i serien. Han sågs även tävla i FIA Motorsport Games i Frankrike på Paul Ricard.
Tvåan i det internationella mästerskapet var litauern Benediktas Cirba. Mannen med den gula och mycket vassa HGK Eurofightern som placerat sig i toppen i DMEC under flera säsonger nu. Även han har stor rutin från OIDC.
På tredjeplats i det internationella mästerskapet hittade vi lite förvånat Nasser Al Harbali från Dubai. Anledningen att han tävlade i den internationella kategorin är att han har ett pass från El Salvador. Nasser kommer direkt från en vinst i det emiratiska mästerskapet så farten finns i kroppen. Han har debuterat en nybyggd Nissan S13 av värsta sorten under denna säsong. Frågan är om den är tillräckligt testad eller om han får ta till sin gamla och välbeprövade 350Z.
En intressant rookie i serien är finske Juha Rintanen. En oerhört snabb och erfaren förare med stor erfarenhet av internationellt tävlande, som inte skall räknas bort från toppstriden i första taget. Vi ser även en veteranen i serien Sebastian Fontijn som tar med sig landsmannen och DMEC bekante Clint Van Oort från Nederländerna.
Från Libanon ansluter den sympatiske Ihab Abou Falah som driver en större bilverkstad där många driftbyggen tar form. En riktig eldsjäl som driver på utvecklingen inom sporten i regionen. Han brukar ses i EDC med sin kompressorförsedda S14 av värsta sorten.
Hur kan då vi i norden följa denna tävling? Jo, det kommer finnas livestreams på arrangörens youtube sida samt på facebook. Notera att tävlingsdagarna är torsdag och fredag. Anledningen till detta är att i många länder i den här regionen så är helgen mellan fredag och lördag. Likaså så är tävlingarna under vår eftermiddag, livestreamen på torsdag är planerad till 15:20 och på fredagen 12:55 då Oman ligger tre timmar före oss i tid.
Så nu ser vi till att heja på våra svenska hjältar!
Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink, Mattias Laago