Då var det dags att knyta ihop mästerskapet i Oman. Efter tre tuffa deltävlingar skulle vi få se vilka förare som stod högst upp på pallen både i deltävlingen och i serien. Värmen hade skruvats upp ytterligare, samtidigt som bilarna och teamen började bli slitna efter de intensiva veckornas tävlande.
Tyvärr fick vi se Andreas Lilja slås ut alla redan i kvalet. Orsaken var återigen problem med styrningen. Bröderna Joensuu gjorde dock bra ifrån sig och tog sig in i tävlingen.
Första battlet med svensk inblandning var mellan Victor och Mohamed Chehab. Här gav sig Chehab direkt i starten med ett förmodat mekaniskt problem. Mohamed tog sin femminutare för att försöka hänga kvar i tävlingen, men det räckte inte. Victor fick nu gå vidare till top16.
Från top 32 gick många av de ordinarie kombattanterna vidare, så som Brady, Deane, Hazaa, Makhseed, Harbali, Daham, Cirba, Rintanen. Det har varit mer eller mindre samma förare som varit givna för battles i top 16 under seriens deltävlingar.
Han Bin mötte Victor i top 16. China mot Sverige, det ser man inte så ofta inom driftingen. Han Bin gjorde ett riktigt stort misstag i sin chase, så Victor hade en bra fördel in i sin chase. Skulle Victor hålla nerverna i styr och plocka ihop en bra runda? Han Bins leadlinje var väldigt yvig och Victor höll sig på ett bra avstånd vilket gav avancemang utan några krångligheter för första gången till top8.
Linus fick utnyttja sin femminutare för att byta ett däck redan innan start i sin battle mot Chris Brady. Då var frågan om broder nummer två skulle ta sig vidare till top8. Linus startade i chase och gjorde en ruggigt bra runda. Lite kontakt och lite separation, men vid målgång så började BMW:n helt plötsligt brinna. Det så ut som en bränslebrand eller något i den stilen. Frågan var om skadorna var för stora för fortsatt tävlande då han inte fick åka in i depån och se över bilen? Det var de inte och nu fick Chris Brady visa vad han kunde i sin chase för att hålla sig kvar i tävlingen. Det visade sig att hans chase blev bättre än Linus och irländaren gick vidare till top8.
Två riktigt vassa förare från mellanöstern möttes i form av Ahmad Daham och Ahmed Al Amri. Båda långt upp i den totala poängställningen. Al Amri försökte hålla jämna steg med Daham men det räckte inte till. Daham gick därmed vidare till top 8.
Först ut i top 8 såg vi Victor Joensuu som mötte Hazaa AJ Al Hosani. Vi fick vid en intervju för ett par år sedan veta vad AJ står för och det är Adrenaline Junkie. Ganska passande på den talangfulla föraren från Förenade Arabemiraten. Hazaa hade en snabbare bil med mer fäste, men Victor satsade och gjorde en bra chase. Vid de ombytta rollerna så låg Hazaa närmare och han fick med sig vinsten och tog sig till top4. Bra kört av Victor och kul att han tog sig så långt i tävlingen.
Ahmad Daham mötte James Deane. Ett misstag från Deane i första zon gav Ahmad ett bra läge för sin chase. Dock var Deane återigen närmare i sin chase. Domarna kunde dock inte särskilja dem denna gång och det blev en OMT. I re-matchen drog till sist Deane det längre strået och gick vidare i tävlingen.
In i top 4 var det återigen två europeiska förare i form av Deane och Cirba som fick mötas. Det andra paret bestod av Ali Makhseed och Hazaa. Först ut var paret från mellanöstern. Båda mycket taggade förare som inte hade något att förlora. Hazaa hängde inte riktigt med Makhseed och fick kämpa om tredjeplatsen medans Makhseed gick till finalen.
Deane gjorde återigen en bra match mot Cirba och maskinen plockade ytterligare en heatvinst mot litauern.
Ett hett möte om tredjeplatsen skulle det bli. Hazaa jagade Cirba runt banan, så pass mycket att han tände eld på sin bil med en avgaslåga. Han höll på att göra som sin kompis Nasser gjorde i deltävling ett, men som tur var tog det sig inte jättemycket i bilen. Dock tog Cirba hand om vinsten.
Att referera finalen mellan Makhseed och Deane behövdes knappt. Maskinen Deane hade siktet inställt på vinsten och den tog han. Inte dåligt att plocka två vinster och en andra plats i serien. När han sitter i ett S-chassi är han svårslagen vart han än kör och vilka han än möter.
Nedan följer resultaten för deltävlingen och de totala mästerskapen.
Internationella mästerskapet deltävling 3:
James Deane
Ali Makhseed
Benedictas Cirba
Mellanöstern mästerskapet deltävling 3:
Ali Makhseed
Hazaa Al Hosani
Ahmad Daham
Nationella mästerskapet deltävling 3:
Tariq Al Shaihani
Ahmed Al Amri
Reyadh Al-Mabsali
Internationella mästerskapet Serien:
James Deane
Ahmed Daham
Juha Rintanen
Mellanöstern mästerskapet Serien:
Ahmed Al Amri
Ali Makhseed
Ahmed Al Amri
Nationella mästerskapet Serien:
Ahmed Al Amri
Tariq Al Shaihani
Reyadh Al-Mabsali
Nu var det dags för de internationella teamen att packa in sina bilar, verktyg och reservdelar i containrarna för att skeppa dem tillbaka till Europa. Många av dem behöver ordentliga genomgångar. Kommer bilarna komma fram i tid denna gång? Vi har sett flera DMEC förare med sina huvudbilar, så vi får hoppas att dessa kommer fram i tid så att inte premiären i serien äventyras för dem.
Överlag så var nivån på OIDC klart högre detta år än vad vi sett tidigare. Förarna från mellanöstern har en bit kvar innan de på allvar kan mäta sig mot de europiska toppnamnen men avståndet är inte så långt nu. Troligen skulle de snabbaste förarna från regionen inte göra bort sig i DMEC om de fick till bra satsningar med stabila bilar. Vi får se om några kända namn från OIDC återfinns i startlistan för DMEC den kommande säsongen.
Text: Mattias Laago
Foto: Oman Automobile Association, Shahad Al Taee