23 C
Sundsvall
onsdag, maj 15, 2024

Rally Sweden – svenska klassegrar

Med en totalt magisk inramning i Västerbotten så avgjordes Rally Seden i helgen för tredje gången. Snövallar på över en meter, solsken förutom i fredags och en total folkfest i skogen och runt publikområdet Red Barn inne i Umeå, det har följt de tävlande sedan i torsdags då tävlingen inleddes.

I tävlingen så fanns tre svenska ekipage. I WRC2 så laddade Oliver Solberg och Elliott Edmondson för seger. De körde klassen under kungaklassen detta år. Detta för att samla erfarenhet för vidare satsningar i framtiden. I samma klass återfanns unge stjärnskottet Isak Reiersen och Lucas Karlsson tävlandes för svenska teamet JC Raceteknik. Detta var VM debut för duon.

I juniorklassen startade Mille Johansson och Johan Grönvall med klassens standardbil, en Ford Fiesta i Rally3 utförande. Detta innebar en motor på 1,5 liter med turbo på 235 hk. Fyrhjulsdrift och sekventiell låda. Bilarna byggs av M-Sport i Polen. Mille är 18 år och kommer från Sörmland. Han har Emil Axelsson som förarcoach, vi kommer tillbaka till hans framfart i tävlingen längre fram i artikeln.

En sträcka kördes på torsdagen, men första riktiga dagen var fredagen. En lång etapp med många tuffa sträckor. Här drog det över ett större snöfall också som ställde till det för ekipagen. Sämre fäste och sämre sikt ställde förarnas kunskap på sin spets. Tiderna mellan WRC och WRC2 klassen jämnades ut. Alla redan på SS4 föll både Kalle Rovanperä och Ott Tänak bort efter att ha fyllt kylarna med snö, men båda kunde starta om på lördagen. Detta tog bort lite av intensiteten i WRC1-klassen. Oliver Solberg och Mille Johansson öppnade starkt och höll båda varsin klassledning efter dagen. Båda körde moget, sparade däck och övervakade motståndet.

In på lördagens sträckor. Takamoto Katsuta låg tvåa inför den första av dagens sträckor, men ett slag in i en snövall som sög in bilen och ledningen var bortblåst. Esapekka Lappi drygade nu ut ledningen och kunde kontrollera klassledningen under dagen.

Goda marginaler hade också Oliver och Mille under dagens tävlande. Båda radade upp sträcksegrar inom sin respektive klass. Isak Reiersen höll en mycket bra placering på en åttonde plats efter lördagen.

Under söndagen fanns det nya poäng att köra om. Nu vaknade Kalle och Ott till och började ladda för att plocka några söndagspoäng, samtidigt som Lappi slog av på takten Läs vår artikel här om nya poängsystemet. LÄNK

Lappi och Kalle kör inte fulla säsonger så de hade inte riktigt så stora krav på sina axlar som de andra förarna i klassen. Kalle Rovanperä kommer att satsa en del på driftingen i år, vilket kommer vara mycket spännande att följa.

Lappi tog hem tävlingen i kungaklassen före Elvyn Evans och Adrien Fourmaux. Kul att se en av varje bilmodell i klassen på pallen.

I mål på Umeåsträckan så var det två svenska klassegrar. Oliver Solberg körde stabilt genom hela tävlingen och landade en seger i WRC2. Mille Johansson och Johan Grönvall tog runt sin Fiesta på bästa möjliga sätt och kunde säkra en sensationell seger i junior VM.

Isak tog en åttondeplats i sin VM debut, vilket också är en stark bedrift. Riktigt kul att se. Han har legat ungefär en sekund per kilometer långsammare än Oliver vilket teamet hade som mål att göra. Nästa tävling för Isak är SM i maj, så nu blir det en hel del tester.

Rally Sweden Historic kördes också under fredagen och lördagen. Cirka 25 ekipage körde mellan VM rundorna. En stor mix av bilmodeller, allt från Volvo Amazon, Saab 96, Ford Escort till fyrhjulsdrivna Audi Urquattro och Toyota Celica. Detta är mycket uppskattat av publiken och har blivit en given del av tävlingen. Dock är inte toppförarna som kommer efter dessa ekipage och får skotta rent i spåren så imponerade. Detta är dock en del av tävlingen.

Vann tävlingen gjorde Tobias Johansson / Mikael Johansson i en Audi Urquattro före Mats Jonsson / Jon Magnusson i en Toyota Celica och Nils Östgård / Fredrik Andrén i en Kadett GSI avrundade pallen.

Text: Mattias Laago
Foto: Oscar Malmlund

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna