-1 C
Sundsvall
tisdag, april 2, 2024

OIDC deltävling 2 – hur gick det för våra svenska förare?

Dags för kombattanterna att mötas igen i Muskat, på den varma asfalten. Det var tydligen mycket varmare denna helg än förra. Något som påverkade greppet på banan. Vi är vana att greppet är som bäst mitt på dagen, men inte i mellanöstern. Här stiger greppet när tempen sjunker framåt eftermiddagen, detta då gummit som lagts på backen under dagen blir stabilare och börjar greppa. Något vi i norr inte är direkt vana vid.

Sedan förra veckans tekniska problem så hade Andreas Liljas team jobbat hårt med Supran. Styrväxeln hade fått nya tätningar och subframen var upplagad. Lilja säger ”Har aldrig haft så här mycket strul under samma tävling sedan jag började med drifting.” Nu var frågan om vi skulle få se en annan Lilja.

Driftbrothers hade mekat en del med Linus bil och mappat upp bilarna till nivå 11. Victor säger ”Utöver detta har vi bra med information från första deltävlingen och krigar på för att klippa en bra placering!”

Det har skruvats mycket under veckan. Nasser Al Harbali hade mycket att ta hand om hemma i garaget i Dubai. Förra veckans brand ställde till det en hel del och det har varit många långa kvällar för att få ihop bilen.

Under fredagens träningar strulade det ännu mer för Lilja. Denna gång var det en läckande wastegate gjorde så att suprans maskin inte hade full effekt. Klart enerverande inför kvalet. Tydligen så svarade motorn inte på varvtal under 6000 rpm.

En tydlig sak under denna deltävling var att informationen som gavs på förarmötena skulle påverka en hel del battles. Huvuddomaren från Irland gav tydliga instruktioner vad förarna skulle och inte skulle göra på banan.

Vi fick med oss alla tre svenskar till top32. En del strul i reporna men poängen räckte. Lilja på en fin sjunde plats, Linus och Victor på 26:te och 27:de plats. Inga överraskningar i toppen med Deane på en 99-runda, följd av Red Bull-förarna Ahmad Daham och Haitham Al Hadidy.

En överraskning var att se Juha Rintanen på en 30:de plats. Detta berodde på en närkontakt med en av banans murar, vilket tycktes stöka till det i körningen för rutinerade Juha.

In i top32 var det vissa självklara förare som gick vidare. Deane, Cirba, Clint, Daham, Al Amri, Makhseed och Rintanen gick samtliga vidare. Vi gräver djupare i några intressanta battles.

Ett svenskmöte alla redan i top 32. Linus Juensuu ställdes mot Andreas Lilja. Lilja först ut i lead. Mycket snabb och stabil repa, men Linus höll sig mycket nära. En liten knuff i första zonen annars på ett mycket bra avstånd. Snyggt kört av båda.

Vid ombytta roller så var det tyvärr Liljas tur att testa muren vid första zonen. Ingen större träff utan han kunde fortsätta men chanserna till vinst för bortblåsta. Här var det fortfarande wastegaten som spökade. Ytterligare ett bekymmer att meka med under veckan för teamet. Linus vidare. Frågan var om Victor skulle hänga på brorsan till top 16?

Tungviktsmöte mellan förra deltävlingens trea och femma möttes i top32, Edgars Krogeris och Sebastian Fontijn. Sebastian inledde med en oerhört bra chase. Skulle Edgars kunna möta upp detta? De gav sig iväg och Edgars höll sig väldigt nära Sebastian som plötsligt slog av på tempot och gav vika utanför banan. Något i drivningen såg ut att ge vika. Vinst till Edgars, viktiga poäng i mästerskapet för letten.

Niknak mot Victor Juensuu, skulle Victor ha farten, aggressiviteten för att hänga på NikNak? Victor försökte men han gjorde flera misstag i sin chase och kom inte så nära som han behövde. Vid de ombytta rollerna så följde NikNak med som ett klistermärke och därmed blev Linus ände svensk i top16. Victor gjorde dock en oerhört fin lead men det räckte inte till denna gång. Victor fick fokusera på att hjälpa brorsan framåt och ladda för nästa deltävling.

Ett stormöte i top 16 var Nasser Al Harbali och Clint Van Oort. Båda storförarna laddade ner mot första zon. Frågan var om Nasser tvekade in i zonen eller om Clint laddade för hårt in i första zonen, men kontakten var ett faktum. Vem skulle dömas som skyldig till detta? Clint fick en längre stund på sig att laga sin bil vilket var ett tecken på att domarna ansåg Nasser skyldig till sammanstötningen. Vid re-matchen så var det fullt ladd igen och nu var det Clint som snurrade bort sig i första zon. Det var mycket stök i tävlingen nu. Nerverna tycktes vara utanför bilarna hos många av förarna. Det blev en OMT. Hur skulle detta sluta?

Nu till Linus Joensuu och Ahmed Al Amri. Amri började i lead och Linus om gav allt i sin chase för att följa, men han slog i Amri hårt i första zonen och skickade ut Silvian långt in i muren. Vems fel det var tydligt och Amri fick möjligt att laga bilen för att fortsätta tävlingen. När de senare möttes så var Amris bil var klart påverkad av den tidigare murkraschen. Det var en utmaning för Linus att vända poängen. Han gjorde en bra lead och körde ifrån Amri men det räckte inte till en vinst och siste svensken var ute ur stegen.

Edgars ställdes mot Rintanen, trean och tvåan i mästerskapet. Även här blev det kontakt i första sväng. Vad var det som hände? Hade banans grepp förändrats? Var alla förare så oerhört taggade? Vid andra mötet så var Edgars för het och gled in i Rintanen. Ytterligare en OMT. Det skulle bli en sen kväll i Oman.

Andra halvan av Nasser och Clint Van Oorts battle hade man nästan glömt bort vid det här laget. Clint gav Nasser en mycket bra match, men även här blev det kontakt mellan de två. Blir det ännu en OMT eller vi en av förarna till top 8? Det var längesen man var med om något så här stökigt. Clint Van Oort gick vidare.

Sist ut i top 16 var OMT:n mellan Edgars och Rintanen. Första rundan var mycket tajt mellan de båda toppförarna. Tyvärr gled Edgars ut i muren och därmed fick förra deltävlingens trea sätta sig på läktaren. Omkastningar i mästerskapet var att vänta.

Först ut i top 8 var Cirba och Deane. Dessa möttes förra deltävlingen och Deane tog hem vinsten. Det var tydligt att det ville Cirba ändra på denna gång. Cirbas chase var oerhört tajt. Skulle det räcka eller skulle Deane gå vidare? I Cirbas lead så var det delvis ett litet avstånd till ett oerhört litet avstånd, men Deane plockade även denna skalp.

2023 års mästare var fortfarande med i spelet. Ali Makhseed skulle möta den snabbe Clint Van Oort. Båda förarna gav allt och mer därtill. Skulle det hålla utan kontakt? Det gjorde det och denna gång var det kuwaitiern som slog ut Clint Van Oort. Kul att se att Ali fick lite revansch för första deltävlingen.

Daham från Jordanian mot Ahmed Al Amri från Oman i nästa battle. En lite mer känd förare för oss i väst mot en mer okänd. Amris bil var mycket sargad, men förhoppningsvis var det bara kosmetiska skador. Här blev det två mer sansade repor med stor respekt. Dahams vingar tog honom till top 4.

Sista battlet i top8 var mellan letten NikNak mot finnen Rintanen. Det blev ett riktigt vasst battle. Rintnen ville visa vem som var äldst och satte en grym chase mot NikNak. Dock är det ett måste då NikNak är en chasedemon! Genom första zonen gjorde NikNak nästan en backwards entry och limmade fast sig på finnens dörr. Mitt i repan så vek Rintanen av. Var det kontakt mellan de två? Det verkade så efter repan under diskussionen mellan de två förarna. Mycket teckenspråk som kunde tolkas som att NikNak träffat Juhas framhjul. Vinsten gick till NikNak. Tvåan i förra deltävlingen var nu borta.

Kul att det in i denna top 4 var med två europeer och två förare från mellanöstern. Deane mot Makhseed först ut. Återigen en tajt repa, men allt förändrades när rollerna var ombytta. Deane följde Makhseed som kom för fort in i första zon och slog i muren. Deane kunde inte göra så mycket och slog i Makhseeds bakända. Båda bilarna tog rejält med stryk. Båda förarna var märkbart tagna av incidenten. Deane skakade på huvudet när han såg Alis bil. Många funktionärer var framme och frågade hur de mådde efteråt. Båda bilarna blev mycket dåliga och frågan var om någon av bilarna kunde tas med i tävlingen igen. Deane gavs vinsten i detta battle, så hans team fick nu slita för att göra ett försök att stå på startlinjen i finalen.

Andra paret ut, NikNak mot Daham. Båda med stor erfarenhet av att tävla i Oman. NikNak gjorde återigen en kamikazedykning i första zonen. Det var verkligen letten som tryckte runt Daham runt banan. Nu hade Daham en uppförsbacke för att säkra en plats i finalen.

Dock föll NikNak på eget grepp i sin lead då han snurrade bort sig. Därmed fick NikNak med sig en tredjeplats i deltävling (andraplats i den internationella delen då Daham tävlar i mellanöstern serien).

I depån stod massor med folk runt Deanes bil. Alla mekade med hans bil för att ta den till startlinjen. Hjulupphängningen vänster bak revs ner, drivaxel och diff skruvades det på. Det var oerhört många olika teamtröjor runt bilen. Drifting familjen är verkligen internationell!! De jobbade mot klockan och försökte allt vad de kunde men det gick inte. Vinsten gick därmed till Ahmad Daham i deltävling två.

Detta gav denna pall i den internationella delen: Ahmad Daham, James Deane, NikNak

I mellanöstern mästerskapet blev pallen enligt följande: Ahmad Daham, Ali Makhseed, Ahmed Al Amri

Och i det lokala mästerskapet såg pallen ut enligt följande: Ahmed Al Amri, Ali Al Shaihani, Haitham Hadidy

Som en summering kanske det skulle diskuteras om denna serie var redo för att gå upp till 285:or, vilket är nytt för denna säsong? Detta i kombo med väldigt små avåkningszoner, samt ett väldigt omväxlande fäste har skapat väldigt mycket krascher i denna tävling. Kan det bli en justerad banläggning till nästa deltävling för att minska på hastigheterna? Det får vi se om en vecka.

Text: Mattias Laago
Foto: Oman Automobile Association, Shahad Al Taee

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna