-0 C
Sundsvall
tisdag, april 9, 2024

Påsksladden avgjord med stor dramatik.

Nu var det dags. 32 förare skulle kämpa om vem som ska stå överst på pallen. Morgonen började lite kylig men vårsolen kom fram och med den kom värmen.

Om vi går igenom top 32 lite snabbt så kördes den igenom ganska smidigt, dock var det en del problem med mycket rök som hängde kvar under rundan, vilket påverkade sikten för förarna. Man vill helst inte tappa bort sig för antingen är en bil i vägen eller en betongmur.

Påsksladden

Det var gott om one more times, vilket inte är så konstigt med detta tajta startfält. Mellan Joakim Andersson och Christian Erlandsson gick det åt två OMT innan bedömarna kunde avgöra vem som gick vidare. Av de två DMEC förarna drog Joakim det längre strået denna gång och tog sig vidare till top 16.

Påsksladden

Med en sjunkande vårsol och tilltagande vind tog vi oss mot top 16. Med hela bansträckningen kantad av publik så var stämningen på topp. En klar fördel att stå tätt nu när tempen började sjunka.

Först ut i top 16 var Johan Andersson och Tony Averstedt, två mycket rutinerade svenska toppförare. Johans bil hade spökat lite under dagen men körningen var stabil som vanligt. Tony inledde lite för aggressivt och tappade kontakten med Johan en aning. När det blev omvända roller så rakkörde Johan på grund av tekniska bekymmer och vinsten tillföll Tony. Inte kul för Johan vars bil annars brukar gå som tåget.

Påsksladden

Dramatiken tog inte slut där. I väntan på resultatet sågs ett vätskeläckage under Tonys bil som puttades av banan.

Mårten Stångberg och Joakim Andersson var två laddade förare denna dag. Mårten hade haft ett grymt tempo genom hela tävlingen och Joakim fick kämpa hårt för att hänga på den silverfärgade Mercedesen i första repan. Joakim är wildcard i denna tävling och sa innan att han inte skulle köra så tufft, men i sitt andra andetag sa han, ”Ja, fast vi får väl se när man sen står på linjen…” Joakim klippte på en rejäl leadrepa som distanserade Stångberg en aning. På grund av lite småmisstag i sina chaserepor så blev det en one more time. Joakims tredje för tävlingen. Dock är detta en träningstävling inför DMEC premiären på Irland om cirka en månad, så sätestid i tävlingstempo är guld värt just nu.

Påsksladden

I deras one more time inledde Joakim med en bra chase mot Mårten. När rollerna blev ombytte så planterade Joakim pjäxan i pannrummet och tog i för kung och fosterland, det räckte dock inte mot Mårten som tog biljetten till top 8.

Ett riktigt V8 möte blev det mellan Philip Ågren och Tor Arne Kvia. Två riktigt duktiga förare. Tors leadrunda var mycket snabb med grym vinkel och mycket rök där Philip hängde på bra. När rollerna blev ombytta så vara Kvia som ett frimärke på Philip. Dock lite väl mycket och kollisionen var ett faktum. Det blev en tung smäll i muren för Ågren. Vinsten gavs till Ågren då incidenten dömdes vara orsakad av Kvia.

Vidare från top 16 gick även:

Christoffer Syvertsen
Olav Haugen Hasdal
Alfred Grindberg
Sondre Erga
Ole Peter Vatn

Mörkret kom krypande in i top 8. Detta innebar stora svårigheter för förarna. De har ju bara strålkastare framåt men det har man ingen nytta av när man driftar. Även tempen sjönk både i luften och på asfalten så greppet förändrades. Många aspekter som verkligen satte förarnas skicklighet på prov.

I top 8 så var fördelningen 4 svenskar och 4 norskar. Hur blir då fördelningen in i top 4?

Ett Mercedes battle tog plats i top 8. Mårtens CLK mot Olav Haugens A-klass. Olav gör ett misstag i sin chase och tappar greppet om Mårten. Även om Olav är oerhört snabb så var Mårtens repa oerhört konsistent. När platserna byttes så hängde Mårten på Olav väldigt bra, nästan hela repan. Mitt i repan så slog Mårten ut en kona på banan och på tillbakavägen så fick Mårten korrigera för att undvika den. Detta var en stor del av orsaken till att Olav gick vidare till top 4.

Påsksladden

Grindberg och Ågren möttes i nästa battle. Top 8:as enda svenskbattle. Ågrens bil något justerad efter mursmällen i top 16. Tyvärr snurrade Ågren bort sig i både sin lead som chase och vidare gick Grinderg till top 4. Ågren drog till med en rejäl burnout där ena bakdäcket tog eld som fick släckas av funktionärerna. Hoppas på bättre lycka för Ågren näste deltävling.

Påsksladden

Resultatet av top 8 blev tre norrmänn vidare i form av Christoffer Syvertsen, Sondre Erga och ovan nämnda Olav Haugen. Endast en svensk kvar i tävlingen i form av Alfred Grindberg.

Dags för top 4 där Syvertsen drop upp bilen till nivå elva och gjorde en ruggigt snabb lead mot Hasdal, där han fyllde de allra flesta zonerna. Hasdal fick verkligen kämpa för att hänga på. När rollerna byttes så gav Hasdal allt för att sätta en grym lead, vilken han verkligen gjorde. Syvertsen hängde på riktigt bra, med en god proximity genom hela banan. Detta skickade honom till finalen.

Påsksladden

Den enda kvarvarande svensken Alfred Grindberg ställdes mot wildcardet Sondre Erga. Sondre inledde i lead. Initieringen var helt galen. Alfred gjorde allt för att hänga på men gled av banan efter att även Sondre gjort det. Detta resulterade i en del skador på bilen. Erga ansågs vara skyldig till detta och Alfred fick skälig tid att fixa sin bil.

När Alfreds bil lastades av i depån var nog nästan alla där för att hjälpa honom tillbaka till banan. Det skruvades febrilt och efter några minuter stod en gul S14 på linjen. Alfred vidare där till final!

Tredjeplatsens battle stod mellan Sondre Erga och Olav Haugen Hasdal. Erga inledde med en aggressiv lead och Hasdal följde upp med en tight chase. Bytta roller och Hasdal gav järnet och satte en mycket fin lead. Erga höll en bra proximity genom hela repan och tajmade alla transistions på ett mycket snyggt sätt. Detta gav honom tredjeplatsen i deltävling ett av Gatebil Scandinavian Drift Series.

Finalen stod mellan Syvertsen och Grindberg. Sverige mot Norge. BMW mot Nissan. Hur skulle det gå? Båda förare drar iväg rejält och Grindberg klistrade sig fast på Syvertsen som slog av på tempot och Grindberg gled in i honom. Det visade sig att Syvertsen gjort en tjuvstart och slog av på tempot.

Det blev omstart med de taggade förarna. Grindberg drog till men en oerhört tajt chase. Hans rundor har varit väldigt konsekventa hela kvällen. Städat hela vägen men oerhört tajt.

Påsksladden

Spänningen kunde skäras med kniv. Förarna bytte plats. Skulle detta vara kvällens sista repa? Kunde Syvertsen toppa Grindbergs chase? Grindberg drog iväg och skapade direkt en lucka till Syvertsen vilket gav honom vinsten i Påsksladden.

Påsksladden

Vilken tävling! Hårda battles från start till mål. Detta kommer att bli en tuff säsong med många segerkandidater. Som avslutning vill vi från Motorsport Magasinet påpeka att det var en svensk som slog alla norrmän i serien. Frågan är om det kommer vara likadant på Våler efter deltävling 2?

Text: Mattias Laago
Foto: Dennis Flink, Göran Röjhagen

Mattias Laago
Mattias Laago
Videograf och skribent som varit aktiv inom motorsporten sedan 2004. Brinner för att förmedla känslan från eventen.

Related Articles

Våra Sociala Medier

1,230FansGilla
550FöljareFölj
112PrenumeranterPrenumerera
spot_img

Senaste artiklarna